15.11.2020

Toimitusjohtaja: ranskalainen urheiluautomerkki Alpine lentoon lisävarusteilla

Alpine A110

Toimitusjohtaja Luca de Meon tuorein ajatus on kohottaa Alpine lentoon lisävarusteilla tai ainakin niiden myynnillä. Alpine saattaa alkaa myymään Renaultin malleja omalla nimellään tai ehkä esiintyä varustepakettina Renaultin mallistossa.

Alpine on pieni ranskalainen urheiluautomerkki omistajansa Renault Groupin arsenaalissa. Se tarjoaa tällä hetkellä ainoana vaihtoehtona ylistetyn Alpine A110 -urheiluauton – eikä sitäkään esimerkiksi Suomessa. Nyt tarkoituksena on nostaa Alpine lentoon lisävarusteilla – ainakin mikäli yrityksen johtoa on uskominen.

Renaultin toimitusjohtaja Luca de Meo vertasi Alpinea hiljattain Ferrariin ilmeisesti osin tuotantoautojen myynnillä kilpatoiminnan rahoittamisen näkökulmasta. Hänen visiossaan Alpine toimii Renaultin urheilullisten mallien, ja kilpatoiminnan, keskipisteenä.

– Antaisin Alpinelle tavoitteeksi kehittää malliston, ehkä Renaultin jo olemassa oleviin malleihin pohjautuen, pyrkien nollatulokseen ja kattaen kilpailutoiminnan sekä Alpinen kaikkien oheistoimintojen kustannukset, kommentoi Luca De Meo Automotive News Europen haastattelussa.

Renaultin Formula 1 -talli tulee saamaan maaliskussa alkavalle ensi kaudelle Alpinen nimen, joten moottoriurheilu on siirtymässä sinne suuntaan. Lisäksi Luca de Meo on jo antanut varsin vapaat kädet Alpinelle päättää omista asioistaan ja nimittänyt, ainakin väliaikaisesti, urheiluautomerkin johtoon Renaultin Formula 1 -tallipäällikönä tunnetun Cyril Abiteboulin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alpine lentoon lisävarusteilla

Pidempiaikaisena tavoitteena on liidättää Alpine lentoon lisävarusteilla hieman kuten Fiat toimi Abarthin kanssa. Tässä vaiheessa lienee paikallaan paljastaa, että Luca de Meo toimi aiemmin juurikin Fiatin toimitusjohtajana. Hänen aikanaan lanseerattiin muun muassa Fiat 500 ja sen useat Abarth-erikoismallit.

Tähän liittyen Renaultin uusi toimitusjohtaja haluaa kiinnittää huomiota hinnoitteluun ja ennen kaikkea myydä autoja kalliimmilla varustetasoilla. Esimerkkinä kuluttajien kiinnostuksesta hän nostaa Audin S-line -varustelun, joka tarjoaa sporttista mielikuvaa tavallisille ihmisille.

– Kokemukseni mukaan varustetasot, jotka ovat dynaamisempia ja näyttävät sporttisimmilta ovat suositumpia, kuten PSA:n GT Line. Siksi meidän pitää mielestämme siirtyä siihen suuntaan. Alpine -varustetaso voisi auttaa meitä saavuttamaan 25-30 prosentin osuuden kalliimmista varustetasoista, joissa se todellinen kate lepää, kertoo De Meo.

Renault on toistaiseksi tehnyt hieman vastaavaa Renault Sportin kanssa, mutta tämä ei ole toiminut toivotulla tavalla. Renaultilla on ollut viime vuosina useita tehokkaita Renault Sport -malleja, kuten tuorein Megane R.S., ja näiden arvoa on yritetty laajentaa perusmalleihin R.S. Line -varustelulla, mutta ilmeisesti heikoin tuloksin.

Toimitusjohtaja Luca de Meo omaa pitkän historian oheistuotteiden myynnistä sekä Abarthin että sittemmin Seatista eriytetyn Cupran osalta, joten jäämme seuraavaksi odottamaan Alpine -nahkatakkeja ja muuta oheistavaraa. Tästä tuleekin mieleen, että Ferrari myy huomattavasti enemmän lippalakkeja kuin autoja – ehkä Luca de Meon viittaus merkkiin liittyykin tähän.

Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat