21.10.2020 Ajoneuvot Alpine haluaa olla ranskalainen mini-Ferrari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalainen urheiluautomerkki Alpine on valmis luomaan mini-Ferrarin, mikäli Renaultin uutta toimitusjohtajaa on uskominen. Tämä tarkoittaisi Renaultin kilpailutoiminnan ja Alpinen piensarjatuotannon parhaiden puolien yhdistämistä. Ranskalainen urheiluautomerkki Alpine tahtoo nostaa profiiliaan, mutta myös kasvaa. Tavoitteena on lähes uskomattomalta kuulostava Ferrarin haastaminen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe. Kovien puheiden takana on Renaultin italialainen toimitusjohtaja Luca de Meo. Moottori uutisoi tammikuussa Luca de Meon lähtevän Seatin toimitusjohtajan roolista ja jo tuolloin oli vahvat huhut siirtymisestä Renaultin leipiin. Nyt tiedämme näin myös tapahtuneen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alpine mini-Ferrariksi Automerkki Alpine palasi vain muutama vuosi sitten parinkymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen. Alunperin kyseinen automerkki perustettiin 65 vuotta sitten, joten sinällään sillä on pitkä historia. Moderni Alpine A110 esiteltiin vuonna 2017 merkin ainoaksi automalliksi ja vain muutaman tuhannen auton vuositahdilla se on kaukana toimitusjohtajan tavoitteista. Ne tavoitteet suuntautuvat kuitenkin eteen- ja ylöspäin. Luca de Meo kokee peräti 30 prosenttia Renaultin valikoimasta turhana, mutta Alpinen hän näkee valmiina laajentumaan. Eräs uuden toimitusjohtajan ensitöistä olikin uudelleennimetä Renaultin Formula 1 -talli juurikin Alpineksi kaudesta 2021 eteenpäin. De Meo sanoikin tähän liittyen, että mikäli Renaultin kilpaosaston osaaminen paritetaan Alpinen Pohjois-Ranskan tehtaan lähes käsityönkaltaiseen piensarjatuotantoon "on mahdollista luoda mini-Ferrari". Todellisuus on kuitenkin selvästi monimutkaisempi. Renaultilla on melkoinen työ saada ihmiset mainitsemaan Alpine ja Ferrari samassa lauseessa – toimitusjohtaja taisi jo onnistua ensimmäisen kerran. Vaikka Alpine ei toki ole edullinen merkki ja tuntuu monesta arvokkaalta, se painii vielä aivan eri segmentissä kuin Ferrari. Ranskassa Alpine A110S, eli mallivaihtoehdoista tehokkaampi, alkaa hinnasta 68 000 euroa, kun edullisin Ferrari pyörii luokassa 200 000 euroa. Toisaalta tämä tarjoaa tilaa liikkua ylöspäin. Vaikeat ajat Renault todella kaipaisi Alpinen brändin potkua. Renault operoi pääosin Euroopan massamarkkinoilla, joka on ollut jo vuosia kyllästynyt, matalan katteen, markkina. Autonvalmistaja teki vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 7,3 miljardin ennätystappiot ja samaan aikaan yhteistyö pitkäaikaisen kumppanin Nissanin kanssa on rakoillut. Tähän on toki vaikuttanut ikävästi koko Carlos Ghosn -saaga. Itse asiassa juuri Ghosn tahtoi herättää henkiin Alpinen ja näki tämän keinona piristää Renaultin tuotevalikoimaa. Alpine vaikuttaa omaavan hieman ristiriitaisen maineen Renaultin sisällä, sillä hiljattain Renaultin hallituksen puheenjohtaja Jean-Dominique Senard mainitsi Alpinen tehtaan esimerkkinä autonvalmistajan ongelmista. Senard sanoi, että seitsemän auton päivätahti tehtaassa, joka kykenee tuottamaan 32 auto päivässä ei ole kestävällä pohjalla. Luca de Meo on vihjaillut brändin tulevaisuudesta sanomalla Alpinen tuovan tunnetta Renaultin sähköiseen mallivalikoimaan. Lisäksi hän on aiemmin tiedottanut työntekijöitä Alpinen omasta "Porsche 911 -ohjelmasta" ja pienen sarjan sähköautojen luomisesta. Myyntiluvut ovat olleet pieniä, mutta ilmeisesti valmistaja osasi myös odottaa tätä. Paras myyntivuosi oli viime vuonna, jolloin Alpine myi 4 835 autoyksilöä. Vertailukohtana huippubrändit ovat asia erikseen, mutta uusi toimitusjohtaja on silti nöyrä myyntimäärien suhteen – Ei ole realistista ajatella, että voimme myydä miljoona autoa Alpinen kanssa, sanoi Luca de Meo. Kuvat: Alpine, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?