Alpine saapuu takaisin

Ajoneuvot Uutinen 21.10.2020

Alpine haluaa olla ranskalainen mini-Ferrari

Ranskalainen urheiluautomerkki Alpine on valmis luomaan mini-Ferrarin, mikäli Renaultin uutta toimitusjohtajaa on uskominen. Tämä tarkoittaisi Renaultin kilpailutoiminnan ja Alpinen piensarjatuotannon parhaiden puolien yhdistämistä.

Ranskalainen urheiluautomerkki Alpine tahtoo nostaa profiiliaan, mutta myös kasvaa. Tavoitteena on lähes uskomattomalta kuulostava Ferrarin haastaminen. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Kovien puheiden takana on Renaultin italialainen toimitusjohtaja Luca de Meo. Moottori uutisoi tammikuussa Luca de Meon lähtevän Seatin toimitusjohtajan roolista ja jo tuolloin oli vahvat huhut siirtymisestä Renaultin leipiin. Nyt tiedämme näin myös tapahtuneen.

Alpine A110S

Alpine mini-Ferrariksi

Automerkki Alpine palasi vain muutama vuosi sitten parinkymmenen vuoden hiljaiselon jälkeen. Alunperin kyseinen automerkki perustettiin 65 vuotta sitten, joten sinällään sillä on pitkä historia. Moderni Alpine A110 esiteltiin vuonna 2017 merkin ainoaksi automalliksi ja vain muutaman tuhannen auton vuositahdilla se on kaukana toimitusjohtajan tavoitteista.

Ne tavoitteet suuntautuvat kuitenkin eteen- ja ylöspäin. Luca de Meo kokee peräti 30 prosenttia Renaultin valikoimasta turhana, mutta Alpinen hän näkee valmiina laajentumaan. Eräs uuden toimitusjohtajan ensitöistä olikin uudelleennimetä Renaultin Formula 1 -talli juurikin Alpineksi kaudesta 2021 eteenpäin.

De Meo sanoikin tähän liittyen, että mikäli Renaultin kilpaosaston osaaminen paritetaan Alpinen Pohjois-Ranskan tehtaan lähes käsityönkaltaiseen piensarjatuotantoon ”on mahdollista luoda mini-Ferrari”. Todellisuus on kuitenkin selvästi monimutkaisempi. Renaultilla on melkoinen työ saada ihmiset mainitsemaan Alpine ja Ferrari samassa lauseessa – toimitusjohtaja taisi jo onnistua ensimmäisen kerran.

Vaikka Alpine ei toki ole edullinen merkki ja tuntuu monesta arvokkaalta, se painii vielä aivan eri segmentissä kuin Ferrari. Ranskassa Alpine A110S, eli mallivaihtoehdoista tehokkaampi, alkaa hinnasta 68 000 euroa, kun edullisin Ferrari pyörii luokassa 200 000 euroa. Toisaalta tämä tarjoaa tilaa liikkua ylöspäin.

Alpine A110S

Vaikeat ajat

Renault todella kaipaisi Alpinen brändin potkua. Renault operoi pääosin Euroopan massamarkkinoilla, joka on ollut jo vuosia kyllästynyt, matalan katteen, markkina.

Autonvalmistaja teki vuoden ensimmäisellä puolikkaalla 7,3 miljardin ennätystappiot ja samaan aikaan yhteistyö pitkäaikaisen kumppanin Nissanin kanssa on rakoillut. Tähän on toki vaikuttanut ikävästi koko Carlos Ghosn -saaga. Itse asiassa juuri Ghosn tahtoi herättää henkiin Alpinen ja näki tämän keinona piristää Renaultin tuotevalikoimaa.

Alpine vaikuttaa omaavan hieman ristiriitaisen maineen Renaultin sisällä, sillä hiljattain Renaultin hallituksen puheenjohtaja Jean-Dominique Senard mainitsi Alpinen tehtaan esimerkkinä autonvalmistajan ongelmista. Senard sanoi, että seitsemän auton päivätahti tehtaassa, joka kykenee tuottamaan 32 auto päivässä ei ole kestävällä pohjalla.

Luca de Meo on vihjaillut brändin tulevaisuudesta sanomalla Alpinen tuovan tunnetta Renaultin sähköiseen mallivalikoimaan. Lisäksi hän on aiemmin tiedottanut työntekijöitä Alpinen omasta ”Porsche 911 -ohjelmasta” ja pienen sarjan sähköautojen luomisesta.

Myyntiluvut ovat olleet pieniä, mutta ilmeisesti valmistaja osasi myös odottaa tätä. Paras myyntivuosi oli viime vuonna, jolloin Alpine myi 4 835 autoyksilöä. Vertailukohtana huippubrändit ovat asia erikseen, mutta uusi toimitusjohtaja on silti nöyrä myyntimäärien suhteen

– Ei ole realistista ajatella, että voimme myydä miljoona autoa Alpinen kanssa, sanoi Luca de Meo.

 

 

Kuvat: Alpine, Lähde: Automotive News Europe

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Alpine

Kaikki koeajot

Uusimmat