11.1.2022

Renault paljasti ensimmäiset kuvat – Austral on täysin uusi katumaasturi ilman dieseliä

Täysin uusi katumaasturi Renault Austral

Renaultin uusi katumaasturi on nimeltään Austral, mutta sen me jo tiesimme. Tällä kertaa saimme tulevasta uutuudesta jo kuvia ja ensimmäisiä tietoja.

Ranskalainen vinosuunnikas esittelee uusia enemmän tai vähemmän katumaasturilta näyttäviä tuotteita kiivaaseen tahtiin. Kesällä koeajettiin kattolinjaltaan viistetty Arkana, syksyllä julkistettiin tuleva täyssähköinen Mégane E-Tech Electric ja toisen autoluokan täyssähköinen retromalli Renault 5 on sekin mielenkiintoinen odotettava. Nyt kuvissa koreilee uusi katumaasturi Renault Austral.

Moottori on jo ehtinyt kertoa nimen taustalla olevan latinan eteläistä tarkoittava sana australis. Valmistajan mukaan se taas tuo mieleen eteläisen pallonpuoliskon energisyyttä ja lämpöä. Tosin samaan hengenvetoon sanan myönnetään olevan helppo ja mukava lausua ympäri maailman.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridi tai kevythybridi, mutta ei diesel

Mielenkiintoisena, ja hieman yllättävänä, paljastuksena saimme tässä yhteydessä vihiä myös tulevan mallin voimalinjavaihtoehdoista. Dieselmoottoria ei ole, sillä voimalinjavalikoima koostuu yksin sähköistetyistä bensiinimoottoreista.

Näistä niin sanottu itselataava hybridi, eli ilman töpselistä tapahtuvaa latausmahdollisuutta toimiva bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä, on uuden sukupolven E-Tech Hybrid. Esimerkiksi Cliossa on jo koeajettu E-Tech Hybrid -nimellä myytävä voimalinja.

Kaksi kevythybridivaihtoehtoa on varustettu eri jännitteellä. Täysin uusi 1.2 TCe mild-hybrid 48V nostaa jännitettä. Lisäksi saataville tulee 1.3 TCe mild-hybrid 12V ja molempien jännitteet on helppo lukea suoraan mallinimestä.

Tarkemmista tiedoista tiedämme vain valmistajan tähtäävän alimmillaan WLTP-mittaustavan mukaiseen päästölukemaan 105 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden. Tehokkaimman mallin huipputehoksi kerrotaan 200 hevosvoimaa.

Renault Austral

Uusi katumaasturi Austral

Jokaisen auton lanseerauksen yhteydessä mallit käyvät luonnollisesti läpi kuukausia kestävän kattavan testausjakson todellisessa käytössä ja tämän seurauksena lehdistö usein saa kuvia naamioteipatuista autoista. Testausjakson aikana pyritään varmistamaan auton laatu etsimällä mahdollisia ongelmakohtia. Nyt tämä uusi katumaasturi on laskettu naamiointiteippauksin liikkeelle Euroopan teille.

Testijakso tarkoittaa noin 100 auton liikkumista eri olosuhteissa ajaen yhteensä yli 2 miljoonaa kilometriä. Jopa 900 kuljettajaa testaa autoa julkisilla teillä Ranskassa, Espanjassa, Saksassa sekä Romaniassa yhteensä 600 000 kilometrin matkan. Loput 1 400 000 kilometriä ajetaan testiradoilla.

Teoriassa tämä tarkoittaa, että auton mahdollista nähdä yleisillä teillä, mutta ei kuitenkaan täällä pohjoisessa. Uuutus pohjautuu valmistajan CMF-CD3-perusrakenteelle. Voimalinjojen toimintaa hiotaan vielä jonkin aikaa, joten aivan vielä emme pääse uutuuden rattiin.

Lähde ja kuvat: Renault

Luetuimmat