21.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyyliä tavanomaisemmin – Peugeot 508 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Peugeot 508 saapui etelän auringosta suomalaisille hangille. Auto piti tyylinsä, mutta moni asia myös arkipäiväistyi. Hyvää: erottuva ulko- ja sisäilme, matala melutaso. Huonoa: ohjauksen keskialue, epäselvät valikot. Uusi Peugeot 508 oli ensikoeajossamme ranskalaisteillä viime syksynä, ja tuttuun tapaan kokeiltavana oli vain tyyriimmän pään versioita. Pääroolissa patsasteli 224-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla ryyditetty GT, joka tukikin auton korumaista olemusta hienosti. Kun 508 saapui vuodenvaihteessa Suomeen, hinnasto paljasti alapuolella olevan varsin laajan mallipaletin. Edellä mainitun tehokkaimman voimanlähteen ohella myydään paitsi 181 hevosvoiman bensakonetta, myös 130-, 163- ja 177-heppaisia dieseleitä. Niinpä kotimaassa tehty koeajo aloitti kaiken tavallaan alusta. Miten lifestyleä pullollaan oleva 508 muuttuu, kun siihen heitetään tuo maltillisin nakuttaja ja varustelua tingitään niin, että kokonaishinnastakin on pudonnut jo neljännes pois? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaunis katsella Vaikka suomalaisella lumipinnalla lepäävällä 508:lla on allaan selvästi vaatimattomampi pyöräkoko, uutuusleijona näyttää miltei yhtä eksoottiselta kuin niissä välimerellisissä kuvissa. Etenkin takavalojen välähdykset lukitusta avattaessa kiehtovat. Sisätilat jatkavat tyylikkään futuristista linjaa. Laatuvaikutelma kestää tarkemmankin syynäämisen, ja myös kojelaudan valot hivelevät silmiä. Käytännöllistä puolta edustaa muun muassa jättisuuri, valaistu säilytyslokero keskikyynärnojan alla. Epäkohdilta ei silti ole vältytty. Ainakaan vajavaiset pyyhinviiksen toiminnot, kosketusnäytön valikoiden monimutkaisuus sekä näytön alla olevan nappularivistön symbolien huono erottuminen päivänvalossa eivät olisi ylivoimaisia korjattavia. Pientä virittelyä Kuljettajan istuin voisi antaa vahvempaakin reisitukea, mutta pehmustus on sopiva, ja peugeotmaiseen mittariston sekä ratin kerroksellisuuteen tottuu tunnetusti pian. Matkantekoa kohentaa myös alhainen melutaso, mutta alusta pelaa kunnolla vain suuremmilla joustoliikkeillä. Pinnalta erottuu jatkuvaa, turhaa tärinää, jonka olisi soinut jäävän sen GT:n tunnusmerkiksi – tämä Allure kun ei muilta osin tunnu erityisen sporttiselta. Ajettavuudessa, ainakin talvikelillä ja kitkarenkain, asiat kulminoituvat ohjaukseen. Se on pysäköitäessä tehostettu huomattavan kevyeksi, mutta jäykistyy nopeuden myötä jopa siinä määrin, että puuromainen keskialue heikentää jo sinänsä stabiilin auton suuntavakavuutta. Moottori automaattivaihteistoineen ei jättänyt juuri muistijälkiä, mikä on merkki siitä, että tämä huokeinkin voimalinja kuljettaa autoa vaivattomasti ja tasaisesti. Riittävät tilat Jos ajettavuutta tulikin vähän moitittua, tilojen osalta niin ei sovi oikeastaan tehdä, sillä 508:n toisesta sukupolvesta ei ole tarkoitettukaan mitään suurperheen kulkuneuvoa. Mainittakoon kuitenkin, että takatilat sopivat korkeintaan keskimittaisille, ja laaja mutta matalahko tavaratila on helppo lastata, kiitos pois tieltä aukeavan suuren takaluukun. Suksien mentävä aukko selkänojassa on tällaiseen autoon pikantti lisä. Kaiken kaikkiaan uutta 508:aa ei omaksu parilla kadunkulman kierrolla – klassinen sanonta, jota on aiemminkin käytetty ranskalaisista autoista. Myös lopullinen koeajotuomio odottaa vielä kokeilua meikäläisellä kesäkelillä ja -renkain. Katsotaan sitten, istuuko auto nyt koettua paremmin käteen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 EAT8 Hinta alkaen 36 313 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 313 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?