21.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: tyyliä tavanomaisemmin – Peugeot 508 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toisen sukupolven Peugeot 508 saapui etelän auringosta suomalaisille hangille. Auto piti tyylinsä, mutta moni asia myös arkipäiväistyi. Hyvää: erottuva ulko- ja sisäilme, matala melutaso. Huonoa: ohjauksen keskialue, epäselvät valikot. Uusi Peugeot 508 oli ensikoeajossamme ranskalaisteillä viime syksynä, ja tuttuun tapaan kokeiltavana oli vain tyyriimmän pään versioita. Pääroolissa patsasteli 224-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla ryyditetty GT, joka tukikin auton korumaista olemusta hienosti.Kun 508 saapui vuodenvaihteessa Suomeen, hinnasto paljasti alapuolella olevan varsin laajan mallipaletin. Edellä mainitun tehokkaimman voimanlähteen ohella myydään paitsi 181 hevosvoiman bensakonetta, myös 130-, 163- ja 177-heppaisia dieseleitä. Niinpä kotimaassa tehty koeajo aloitti kaiken tavallaan alusta. Miten lifestyleä pullollaan oleva 508 muuttuu, kun siihen heitetään tuo maltillisin nakuttaja ja varustelua tingitään niin, että kokonaishinnastakin on pudonnut jo neljännes pois?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaunis katsellaVaikka suomalaisella lumipinnalla lepäävällä 508:lla on allaan selvästi vaatimattomampi pyöräkoko, uutuusleijona näyttää miltei yhtä eksoottiselta kuin niissä välimerellisissä kuvissa. Etenkin takavalojen välähdykset lukitusta avattaessa kiehtovat.Sisätilat jatkavat tyylikkään futuristista linjaa. Laatuvaikutelma kestää tarkemmankin syynäämisen, ja myös kojelaudan valot hivelevät silmiä. Käytännöllistä puolta edustaa muun muassa jättisuuri, valaistu säilytyslokero keskikyynärnojan alla. Epäkohdilta ei silti ole vältytty. Ainakaan vajavaiset pyyhinviiksen toiminnot, kosketusnäytön valikoiden monimutkaisuus sekä näytön alla olevan nappularivistön symbolien huono erottuminen päivänvalossa eivät olisi ylivoimaisia korjattavia.Pientä virittelyäKuljettajan istuin voisi antaa vahvempaakin reisitukea, mutta pehmustus on sopiva, ja peugeotmaiseen mittariston sekä ratin kerroksellisuuteen tottuu tunnetusti pian.Matkantekoa kohentaa myös alhainen melutaso, mutta alusta pelaa kunnolla vain suuremmilla joustoliikkeillä. Pinnalta erottuu jatkuvaa, turhaa tärinää, jonka olisi soinut jäävän sen GT:n tunnusmerkiksi – tämä Allure kun ei muilta osin tunnu erityisen sporttiselta. Ajettavuudessa, ainakin talvikelillä ja kitkarenkain, asiat kulminoituvat ohjaukseen. Se on pysäköitäessä tehostettu huomattavan kevyeksi, mutta jäykistyy nopeuden myötä jopa siinä määrin, että puuromainen keskialue heikentää jo sinänsä stabiilin auton suuntavakavuutta.Moottori automaattivaihteistoineen ei jättänyt juuri muistijälkiä, mikä on merkki siitä, että tämä huokeinkin voimalinja kuljettaa autoa vaivattomasti ja tasaisesti.Riittävät tilatJos ajettavuutta tulikin vähän moitittua, tilojen osalta niin ei sovi oikeastaan tehdä, sillä 508:n toisesta sukupolvesta ei ole tarkoitettukaan mitään suurperheen kulkuneuvoa. Mainittakoon kuitenkin, että takatilat sopivat korkeintaan keskimittaisille, ja laaja mutta matalahko tavaratila on helppo lastata, kiitos pois tieltä aukeavan suuren takaluukun. Suksien mentävä aukko selkänojassa on tällaiseen autoon pikantti lisä.Kaiken kaikkiaan uutta 508:aa ei omaksu parilla kadunkulman kierrolla – klassinen sanonta, jota on aiemminkin käytetty ranskalaisista autoista. Myös lopullinen koeajotuomio odottaa vielä kokeilua meikäläisellä kesäkelillä ja -renkain. Katsotaan sitten, istuuko auto nyt koettua paremmin käteen.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Peugeot 508 Allure Blue HDi 130 EAT8 Hinta alkaen 36 313 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 313 € Moottori Dieselmoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 3750 r/min Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Vääntö 300 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1403 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle