2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda tekee autoja erinomaisella ajettavuudella eikä muotoilustakaan ole tingitty. Mazda CX-30 on tästä erinomainen esimerkki. Mazdan muotoilua täytyy kiitellä. Mazdan hivenen uudistunut pieni CX-30 -crossover on erittäin tyylikäs, se on muotoiltu päältä mazdamaiseen tapaan menevän näköiseksi ja sama linja jatkuu sisätiloissa. Muotoilun lisäksi Mazda CX-30 -mallin sisätiloja hallitsee yksinkertaisuus, mutta myös tyylikkyys, sekä laadun tuntu. Mazda luokittelee sen itse premiumiksi. Vaikka Mazdat vetävät puoleensa nimenomaan muotoilulla ja tyylikkyydellä sekä hyvällä viimeistelyllä, siitä huolimatta sen mallit eivät ole samalla tavalla kansan syviin riveihin uppoavia kuin esimerkiksi CX-30 -mallin kilpailijat. Rekisteröintitilastostot näyttävät, että Mazda CX-30 -autoja on viime vuonna rekisteröity 232 kappaletta, kun esimerkiksi kilpailijan, Skodan vastaavaa tuotetta on viime vuonna mennyt kilpiin tuplat eli 577 kappaletta. Samoin Volkswagen T-Roc -mallia on viime vuonna rekisteröity yli 500 kappaletta. Tämän otannan perusteella voi sanoa, että Mazda jää selvästi segmentissä rekisteröintimäärissä, vaikka CX-30 -mallin tapauksessa kysymyksessä ei ole missään nimessä heikko esitys japanilaisvalmistajalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisällä tyylikästä Sisätiloissa Mazdan kojelauta on muotoiltu hillityn tyylikkäästi. Siinä Mazda pesee mennen tullen monet kilpailijansa tässä koko luokassa. Mazdassa on myös erinomaista se, että monia toimintoja ohjataan perinteisin painonapein. Erinomaisesti hoidettu toiminnallisuus ei myöskään jää siihen, vaan Mazdan infotainment on edelleen yksi markkinoiden parhaiten toimivista. Uudistunut, vajaan 9-tuuman koosta yli kymppituumaiseksi kasvanut näyttö on kojelaudan päällä, melkein kaukana kosketuksen ulottumattomissa, mutta Mazdan järjestelmän salaisuus piilee siinä, että näyttöä ei tarvitse kosketella sormin. Sitä ohjataan keskikonsolin painikkeista ja rullasta, ja käyttäjäkokemus on vailla vertaa, koska infotainment on vain yksinkertaisesti looginen ja helppo käyttää. Etumatkustajalla sekä kuljettajalla on CX-30:ssä hyvät oltavat. Etuistuinten ergonomia on CX-30:ssä kohdallaan ja sähkösäätöjen ansiosta ajoasennon saa miellyttäväksi. Näkyvyys Mazdasta on myös hyvä joka suuntaan, paitsi takaviistoon, nouseva kylkilinja rajoittaa näkyvyyttä jonkun verran. Edessä on väljää ja hyvä tunnelma. Takatilat Mazdan CX-30 -mallissa eivät kuitenkaan ole missään tapauksessa luokkansa tilavimmat. Mazda CX-30 perustuu Mazda 3 -malliin, mutta se on vajaa 10 senttiä lyhyempi ja noin 10 senttiä korkeampi kuin kolmonen. Tämä selittää myös sitä, miksi CX-30 tilat eivät ole valtavat. Muunneltava tavaratila Vaikka CX-30:n tilat eivät ole valtavat, Mazda on kehittänyt sen tavaratilaan Smart Cargo Systemin, jonka avulla tavaratilaa voi muunnella paljon erilaisten tavaroiden kuljetukseen. Auton kova hattuhylly, joka on monesti ongelma silloin kun isoja tavaroita kuljetetaan, voi Smart Cargo Systemin avulla pistää syrjään auton tavaratilan välipohjan alle. Välipohja on myös saranoitu kahdesta kohtaa, eli se taittuu kolmeen osaan, senkin voi halutessaan pistää tavaratilan pohjalle pois tieltä – mutta se toimii myös tilanjakajana tavaratilassa. Moottoripuolella Mazda luottaa vapaasti hengittävään Skyactiv-tekniikkaan. CX-30-mallin 150-hevosvoimainen moottori on niin sanottua kevythybriditekniikkaa, eli siinä on mukana 6 kilowatin käynnistingeneraattori tuomassa apua startteihin. Koska turboa ei ole, moottori tuntuu hieman nuhaiselta, ja sitä joutuu käskyttämään aika reippaalla kaasujalalla, että mitään tapahtuu. Silloin kun ruutia tarvitaan kunnolla lisää, kaasua on runtattava reilusti – ja moottori reagoi kaasuun myös vähän hitaasti. Kun kunnolla käskyttää, niin sitten myös tapahtuu, tosin melko reippaan äänimaailman säestämänä. Nyt myös 150-hevosvoimaisella Matka-ajossa ja peruskaupunkipyörittelyssä 150-heppainen moottori jaksaa kuljettaa kuormaa mukavasti. Auton polttoaineen kulutus pysyy myös verrattain maltillisena. Automaatti vaihtaa alhaisilla kierroksilla eleettömästi. Mazdan 150-hevosvoimainen moottori on nyt uutuus CX-30 -mallistossa. Sen lisäksi tarjolla on myös 122- ja 186-hevosvoimaiset myllyt, joista tehokkaamman yhteyteen saa myös nelivedon. Ihan hyvä, että kahden moottorin väliin tuli vielä niin sanottu välimalli. Muita uudistuksia tälle mallivuodelle CX-30 -mallissa on muun muassa kuuden vuoden takuu, älypuhelimen peilaus niin Applen puhelimille kuin Androidillekin sekä langaton lataus. Myös infotainmentin näyttö on kasvanut kokoa yli kymppituumaiseksi. Mazdan ajettavuus on erityisen hyvällä tasolla, niinkuin japanilaisvalmistajalla on ollut aina. Alusta toimii mukavan napakasti, ohjaus tuntuu myös mukavan napakalta, tosin hieman hitaalta. Ohjaus Mazdassa on kuitenkin tarkka. Ajettavuuteen Mazda osaa siis panostaa. Se on sille myös tärkeä kilpailuvaltti, jos muilta osin se jää hieman kilpailijoidensa varjoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Muotoilu Selkeä ja tyylikäs sisusta Ajettavuus Tilat Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv G Nagisa AT 150hv POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 998 cm 3 6-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 213 Nm WLTP-kulutus 6,4 l/100km CO 2 -päästöt 144 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,0 s huippunopeus 194 km/h Mitat Pituus 4 395 mm Leveys 1 795 mm Korkeus 1 540 mm Akseliväli 2 655 mm Tavaratila 422 l Omamassa 1 380 kg perävaunu 1 300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 31 990 € koeajoauto 39 389 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-30 Hybrid – Katumaasturin viitta harteille 20.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda Skyactiv X lupaa bensiini- ja dieselmoottorin parhaat puolet samassa edullisessa paketissa 12.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 13.11.2019 Ajoneuvot Euro NCAP -törmäystestissä täysiä tähtiä katumaastureille, pikkuautolle neljä 6.3.2019 Ajoneuvot Odotettu auto, odottamaton nimi: Mazda CX-30 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe