3.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-30 Hybrid – Katumaasturin viitta harteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-30 on käytännössä katumaasturiversio Mazda 3 -mallista, ne jakavat myös hyvin paljon samaa tekniikkaa. Hyvää: Ulkonäkö, ajettavuus, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: Lievä suuntavakauden puute. Otetaan yksi Mazda 3, korotetaan sitä hieman, lyhennetään samalla hieman pituutta sekä akseliväliä – ja saadaan yksi Mazda CX-30. Mazda CX-30 on kuin katumaasturin viitan päälle pukenut Mazda 3. Sen lisäksi, että autot ovat muotokieleltään hyvin samanlaiset, ne myös jakavat tekniikkaa hyvin paljon keskenään. Mazda 3:n palkitun muotoilun tavoin myös CX-30:n muotoilu toimii erinomaisesti, auto on kaunis katseltava, siinä on tyylipuhdasta muotoilua yhdistettynä Mazdalle ominaisiin piirteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevythybridillä jarrutusenergia talteen Katumaasturilookia Mazda CX-30:een on tuotu lisäämällä pyöränkaariin muovilistat, niin sanotut seikkailumuovit. Koeajettu CX-30 oli etuvetoinen, mutta muutaman tuhannen euron lisähintaan mallin saa myös parempaa etenemis- ja vetokykyä nelivedon muodossa. Koeajossa ollut Mazda CX-30 on kevythybridi, autossa on 2-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin lisäksi kevythybriditekniikkaa, joka kerää talteen jarrutusenergiaa ja jakaa sitä sitten auton sähkölaitteille, joka puolestaan pienentää polttoaineenkulutusta. Hybriditekniikan toiminta on käytännössä huomaamatonta, sen eri toimintavaiheita ei huomaa mitenkään, jollei sitä seuraa kojelaudan päällä olevasta näytöstä eikä hybridin toiminta taustalla vaikuta ajokokemukseen millään tavalla. Moottoriin pientä päivitystä Bensiinimoottoreissaan Mazda luottaa korkeampaan puristuspaineeseen, jonka ansiosta moottorin hyötysuhde paranee ja polttoaineen kulutus pienenee. Mazdan bensiinimoottoreissa ei käytetä turboa. Mazdan 2-litrainen bensiinimoottori on saanut tälle vuodelle päivityksen. Tehoa on tullut muutama kilowatti lisää ja vääntöä 16 newtonia. Moottorissa ihailtavaa on sen sitkeys, se jaksaa viedä autoa hyvin eteenpäin, ja mikä hyvää, tekemättä siitä esimerkiksi äänimaailman puolesta ”sen isompaa numeroa”. Äänimaailman hienostuneisuus on kehitystyön tulosta ja nimenomaan yksi mallipäivitys tälle vuodelle, sillä moottorin äänimaailmaan on tehty parannuksia imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla. Hyvää ajettavuutta Ajettavuus on CX-30:ssä kohdallaan, vaikkakin suoralla tiellä ohjaus hakee hieman, mutta ei niin paljoa, että se häiritsisi valtavasti. Ohjaustuntuma on muuten CX-30:ssä varsin luonnollinen ja tunnokas. Kuljettajan ergonomia toimii erinomaisesti ja hallintalaitteet ovat paikallaan. Vaikka kysymyksessä on katumaasturin viitan päälle pukenut crossover, sen ajettavuus on hyvin henkilöautomainen. Mazda ei ole laittanut infotainmentin keskukseksi kosketusnäyttöä, vaan kojelaudan päällä olevan näytön toimintoja hallitaan keskikonsolin painikkeista ja kiekosta. Hyvä niin, sillä tämä toimii myös erinomaisesti. Tiloiltaan Mazda CX-30 Hybrid on runsas, takana on tilaa hyvin ja edessä istutaan isokokoisen keskikonsolin hallitsemassa tunnelmassa. Tavaratila CX-30:ssä on huomattavasti isompi kuin Mazda 3:n hatchback-versiossa, mutta kuormauskynnys vaivaa hieman CX-30 -mallissakin. Muutenkin CX-30:stä tulee isomman auton fiilis, korkeus tekee siihen isomman auton tuntua, vaikka auto on Mazda 3:a hieman lyhyempi. CX-30 on Mazdan muunkin malliston tapaan silmää miellyttävä ja hyvin viimeistelty auto. Mazda haluaa myös tällä mallilla viestittää sitä, että se on oikeasti premium-luokan autoja tarjoava autovalmistaja, vaikka sitä ei aina sellaiseksi mielletä. Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Blackout Edition AT Hinta alkaen 40 084 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 001 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v automaatti, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin - nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?