3.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-30 Hybrid – Katumaasturin viitta harteille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-30 on käytännössä katumaasturiversio Mazda 3 -mallista, ne jakavat myös hyvin paljon samaa tekniikkaa. Hyvää: Ulkonäkö, ajettavuus, laatuvaikutelma, tilat. Huonoa: Lievä suuntavakauden puute. Otetaan yksi Mazda 3, korotetaan sitä hieman, lyhennetään samalla hieman pituutta sekä akseliväliä – ja saadaan yksi Mazda CX-30.Mazda CX-30 on kuin katumaasturin viitan päälle pukenut Mazda 3. Sen lisäksi, että autot ovat muotokieleltään hyvin samanlaiset, ne myös jakavat tekniikkaa hyvin paljon keskenään. Mazda 3:n palkitun muotoilun tavoin myös CX-30:n muotoilu toimii erinomaisesti, auto on kaunis katseltava, siinä on tyylipuhdasta muotoilua yhdistettynä Mazdalle ominaisiin piirteisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridillä jarrutusenergia talteenKatumaasturilookia Mazda CX-30:een on tuotu lisäämällä pyöränkaariin muovilistat, niin sanotut seikkailumuovit. Koeajettu CX-30 oli etuvetoinen, mutta muutaman tuhannen euron lisähintaan mallin saa myös parempaa etenemis- ja vetokykyä nelivedon muodossa.Koeajossa ollut Mazda CX-30 on kevythybridi, autossa on 2-litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin lisäksi kevythybriditekniikkaa, joka kerää talteen jarrutusenergiaa ja jakaa sitä sitten auton sähkölaitteille, joka puolestaan pienentää polttoaineenkulutusta. Hybriditekniikan toiminta on käytännössä huomaamatonta, sen eri toimintavaiheita ei huomaa mitenkään, jollei sitä seuraa kojelaudan päällä olevasta näytöstä eikä hybridin toiminta taustalla vaikuta ajokokemukseen millään tavalla.Moottoriin pientä päivitystäBensiinimoottoreissaan Mazda luottaa korkeampaan puristuspaineeseen, jonka ansiosta moottorin hyötysuhde paranee ja polttoaineen kulutus pienenee. Mazdan bensiinimoottoreissa ei käytetä turboa. Mazdan 2-litrainen bensiinimoottori on saanut tälle vuodelle päivityksen. Tehoa on tullut muutama kilowatti lisää ja vääntöä 16 newtonia. Moottorissa ihailtavaa on sen sitkeys, se jaksaa viedä autoa hyvin eteenpäin, ja mikä hyvää, tekemättä siitä esimerkiksi äänimaailman puolesta ”sen isompaa numeroa”. Äänimaailman hienostuneisuus on kehitystyön tulosta ja nimenomaan yksi mallipäivitys tälle vuodelle, sillä moottorin äänimaailmaan on tehty parannuksia imukanavien sekä pakoputkiston muutoksilla.Hyvää ajettavuuttaAjettavuus on CX-30:ssä kohdallaan, vaikkakin suoralla tiellä ohjaus hakee hieman, mutta ei niin paljoa, että se häiritsisi valtavasti. Ohjaustuntuma on muuten CX-30:ssä varsin luonnollinen ja tunnokas. Kuljettajan ergonomia toimii erinomaisesti ja hallintalaitteet ovat paikallaan. Vaikka kysymyksessä on katumaasturin viitan päälle pukenut crossover, sen ajettavuus on hyvin henkilöautomainen.Mazda ei ole laittanut infotainmentin keskukseksi kosketusnäyttöä, vaan kojelaudan päällä olevan näytön toimintoja hallitaan keskikonsolin painikkeista ja kiekosta. Hyvä niin, sillä tämä toimii myös erinomaisesti. Tiloiltaan Mazda CX-30 Hybrid on runsas, takana on tilaa hyvin ja edessä istutaan isokokoisen keskikonsolin hallitsemassa tunnelmassa. Tavaratila CX-30:ssä on huomattavasti isompi kuin Mazda 3:n hatchback-versiossa, mutta kuormauskynnys vaivaa hieman CX-30 -mallissakin. Muutenkin CX-30:stä tulee isomman auton fiilis, korkeus tekee siihen isomman auton tuntua, vaikka auto on Mazda 3:a hieman lyhyempi.CX-30 on Mazdan muunkin malliston tapaan silmää miellyttävä ja hyvin viimeistelty auto. Mazda haluaa myös tällä mallilla viestittää sitä, että se on oikeasti premium-luokan autoja tarjoava autovalmistaja, vaikka sitä ei aina sellaiseksi mielletä.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Mazda CX-30 2.0 M Hybrid e-Skyactiv X Blackout Edition AT Hinta alkaen 40 084 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 001 € Moottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v automaatti, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,1 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Vetokyky jarrullinen/ jarruton 600 / 1300 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle