20.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mazda Skyactiv X lupaa bensiini- ja dieselmoottorin parhaat puolet samassa edullisessa paketissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 133 vuotta henkilöauton keksimisen jälkeen Mazda kertoo mullistaneensa polttomoottorin. Merkkaako X aarretta? Vuonna 2016 eräs maailman johtavista autonvalmistajista esitteli uusia huippumoottoreitaan. Laboratoriotiloissa oli paikalla runsaasti asiantuntijoita, ja keskustelujen lomassa päädyin kysymään johtavalta insinööriltä näkemystä huhuihin Mazdan kehittämästä uudesta puristussytytteisestä bensiinimoottorista. Vastaus oli selvä: ei onnistu, mahdotonta, kokeilimme itse ja tuhlasimme miljardeja.Kolme ja puoli vuotta myöhemmin kirjoitan samaisen moottorin koeajoraporttia. Mistä Skyactiv-X:ssä sitten on kyse?Ensikoeajossa moottoriin tutustuttiin käsivaihteisen Mazda 3:n keulalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoria uusiksiMazda on rikkonut yli sadan vuoden perinteen bensiinimoottorin perusreseptissä, joka on yksinkertaistettuna seuraava: ilma ja polttoaine puristetaan sylinterissä, sitten kipinästä alkava palorintama vapauttaa polttoaineen energian lämmöksi, jonka synnyttämä paine painaa männän alas.Toimintatapa on yksinkertainen ja helposti hallittava, mutta syttymiseen on vaadittu tarkka tasapaino ilman ja bensiinin määrässä.Halkileikkauksessa Skyactiv-X näyttää ihan tavalliselta bensiinimoottorilta.Autotehtaat ovat vuosikymmenien ajan kehittäneet niin kutsuttua tasaisen seoksen puristussytytystä: bensiinimoottorin kaltainen tasalaatuinen ilma-polttoaineseos poltetaan dieselmoottorin tapaan puristussytytyksellä.Edut ovat suuret. Itsesyttyminen ei ole niin tarkka seoksen suhteesta, eli korkeapuristeista moottoria voidaan ajaa hyvin suurella ilmaylimäärällä, mikä parantaa taloudellisuutta – ja kipinästä alkavan liekkirintaman puute laskee piikkilämpötilaa, mikä poistaa typenoksidipäästöt lähes kokonaan.Käytännössä kyse on bensiini- ja dieselmoottorien parhaiden puolien yhdistämisestä. Ongelmia on vain yksi: puristussytytystä on vaikea hallita, eikä sitä saatu toimimaan käytännön ajotilanteessa.Mahdottomasta mahdollinenMazdan ratkaisu on yksinkertainen: käytetään sytytystulppaa. Mazdan moottorissa tasalaatuinen ilma-polttoaineseos puristetaan lähelle itsesyttymisrajaa. Sitten pieni lisämäärä bensiiniä räjäytetään sytytystulpalla, jonka aiheuttama painelisä aiheuttaa sylinterinlaajuisen samanaikaisen itsesyttymisen.Tämäkin idea on vuosikymmeniä vanha, mutta aikanaan anturiteknologia ja laskentateho eivät riittäneet. Konsepti unohtui, paitsi Mazdalta.Skyactive-X on automaailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen moottori. Perustana on kaksilitrainen nelisylinterinen rivimoottori bensiinimoottorille ennätyskorkealla 16,3:1-puristussuhteella. Valmistajan mukaan voimanlähde voi toimia jopa kaksinkertaisella ilmaylimäärällä, moottoriteknisin termein lambda2,0:lla. Se vähentää pumppaushäviöitä, sillä Skyactiv-X:n kaasuläppä voidaan pitää valtaosan ajasta auki.Mazda kertoo Skyactive-X:n toimivan kipinäohjatulla puristussytytyksellä valtaosan ajasta. Vain suurella kuormalla ja kylmäkäynnistyksessä tarvitaan perinteistä kipinäsytytystä.Taloudellisuuden parantamiseksi moottori on varustettu vielä hihnakäyttöisellä kevythybridijärjestelmällä. Löytyy kyljestä mekaaninen ahdinkin, mutta Mazdan mukaan se on lisätehon tuottamisen sijaan vain varmistamassa sylinterin tehokkaan täyttymisen imuilmalla.Tuntuu tavalliselta – hyvä niinKaiken teorian jälkeen käytäntö lähes hämmästyttää: Mazdan Skyactiv-X tuntuu ihan tavalliselta, joskin erinomaisen hyvätapaiselta ja hienostuneelta bensiinimoottorilta. 180 hevosvoimaa ja parhaimmillaan 224 newtonmetriin yltävä vääntömomentti liikuttavat Mazda 3:sta vaivattomasti kaikissa tilanteissa. Kaasunvaste on erinomainen, vetoalue laaja ja luonne lineaarinen.Manuaalivaihteiston sovitus moottoriin on erittäin onnistunut.Sovitus sulavaan kuusivaihteiseen manuaalilaatikkoon hipoo täydellisyyttä, mistä osakiitos kuuluu moottorin pyörintänopeutta vaihdoissa hienosäätävälle kevythybridijärjestelmälle. Automaattia ei ensikoeajossa ollut tarjolla.Uutuusmoottoria tarjotaan Mazda 3- ja CX-30 -malleihin. Automaatti- ja manuaalivaihteiston lisäksi vetotavan voi valita etu- ja nelivedosta. Uutuus levinnee tuleviin malleihin, ja kehitteillä on myös rivikuutosversio tuleviin suuriin Mazdoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maistiainen: Mazda 3 AWD Mazda 3 on Skyactiv-X -moottorin myötä tarjolla myös nelivetoisena manuaali- ja automaattivaihteiston kanssa. Mazdan i-Activ AWD:ksi ristimä järjestelmä on kehitysversio muun muassa CX-5:ssä käytetystä nelivedosta. Järjestelmä perustuu tavanomaiseen taka-akselin yhteyteen rakennettuun monilevykytkimeen. Mazdan mukaan häviöitä on onnistuttu kitkemään peräti 70 prosenttia CX-5:een verrattuna. Nelivetoa pyritään käyttämään ennakoivasti, ja se toimii G-Vectoring Control Plus -kaarreajojärjestelmän kanssa. G-Vectoring Control Plus hienosäätää auton kaarrekäytöstä säätämällä moottorin vääntömomenttia tai jarrujen avulla. Bulgariassa ajetuissa ensikoeajoissa nelivetoa pääsi kokeilemaan manuaalivaihteiston kanssa. Koeajoreitti koostui pelkästään asvalttiteistä, joten pidon rajoja ei päässyt kokeilemaan. Nelivetoinen Mazda 3 toimi sikäli huomaamattomasti, ettei käytöksessä ollut eroa etuvetomalliin. Palataan asiaan talven tultua. Vasta testaus todistaaEnsikoeajot eivät toki kerro kaikkea: Bulgariassa ei ollut mahdollisuutta tarkkoihin kulutusmittauksiin, mutta ajotietokoneen lupailemat lukemat vaikuttivat olosuhteisiin ja ajotyyleihin nähden lupaavilta.Kaikesta teknisestä hienoudesta huolimatta tavallisen autoilijan kannalta Skyactiv-X tuntuu vain poikkeuksellisen vaivattomalta ja hyvätapaiselta ja moottorilta. Jos vielä taloudellisuus on kunnossa, on Mazdalla mahdollisesti käsissään pieni huomaamaton vallankumous.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Mazda Mazda 3 HB 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Hinta alkaen 28 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, mekaaninen ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 132 kW (180 hv), 6000 r/min Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Vääntö 224 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,5 (yhd.) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4460 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon