12.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Muodikkaasti korkeampi Mazda CX-30 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX30 edustaa automaailman kuuminta trendiä: uusi nimi ja pieni korotus. Hyvää: Ergonomia, laatuvaikutelma. Huonoa: Pintakovuus, vaihteisto varauksin. Automaailman kuumimpia trendejä ovat pienillä muutoksilla perheautoista katumaastureiksi muunnetut crossoverit: Skoda Scalasta tehty Kamiq, Kia Ceedistä muunnettu Xceed ja nyt Mazda 3:sta muovattu CX-30.CX-30 aloittaa uuden luvun japanilaisvalmistajan nimipolitiikassa vähän pakosta: CX-3 on jo käytössä Mazda 2 -pohjaisessa katumaasturissa, ja lisäksi yhtiö valmistaa kiinalaismarkkinoille myös CX-5:stä sulavoitettua CX-4 -mallia.Käytännössä CX-30 on kuin maastopuvun pukenut Mazda 3: se on vähän lyhyempi (-65mm), akselivälitään typistetty (-45mm), yhden millin kapeampi, mutta peräti kymmenen senttimetriä korkeampi kuin pystyperäinen Mazda 3.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorotus ja nypistysUlkoa olemus on hyvin samankaltainen: suurimmat erot löytyvät CX-30:n helmoja ja lokasuojia kiertävistä seikkailumuoveista ja pystyperäistä 3:sta konservatiivisemmista C-pilarien linjoista. Niiden ansiosta CX-30:n takaistuimelta aukeaa paljon kolmosen pystyperää avarammat näkymät. Takatilat ovat varsin ryhdikkäät, mutta vähän keskimittaisia pidemmillä voi pääntila jäädä kortille. Tavaratilaa CX-30 tarjoaa 430 litraa, kun Mazda 3 vetää pystyperäisenä 358 ja sedanina 450 litraa. Sama sukuMazda CX-30 on hyvin Mazda 3:n kaltainen auto. Siis monin paikoin suorastaan erinomainen, mutta silti muutamalla osa-alueella viime metreillä kompastuva.CX-30:n sisätilat noudattavat kolmosen erittäin korkeatasoista laatuvaikutelmaa ja selkeän pelkistettyjä linjoja. Keskimittainen saa erinomaisen ajoasennon laajojen säätöjen ansiosta ja perusergonomia on erinomaista. Bemarimaisella rullalla ohjattava näyttö on häivytetty selkeäksi osaksi kojelaudan linjoja, eikä vain lätkäisty tablettimaisesti paikalleen niin monen merkin tapaan. Muutoinkin Mazdan tapa pitää teknologia orjana eikä renkinä miellyttää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…ja sukuviatAina siinä ei onnistuta: aktiivinen vakionopeudensäädin on karkeatoiminen ja kaistavahti ei ihan aina ole hereillä. Nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmäkin vihjaa vähän siellä täällä ajamaan 120 kilometriä tunnissa, vaikka rajoitus olisi vain 80 km/h.Myös ajettavuudelta CX-30 tuntuu enemmänkin Mazda 3:n kolmannelta koriversiolta kuin täysin uudelta mallilta: ohjaus on hyvin luonnollinen ja alusta toimii reippaasti ajaessa hienosti, mutta pintakovuus vaivaa jatkuvasti. Välillä CX-30 jopa löytää tiestä herätteitä, jotka saavat koko korin tärähtelemään. Toisaalta melutaso on kohtuullinen ja äänensävy miellyttävä.Koeajoautoa liikuttaa Mazdan 122-hevosvoimainen Skyactiv-G 2.0 -bensiinimoottori. Suosituimmaksi vaihtoehdoksi maahantuoja ennustaa uutta Skyactiv-X -moottoria, johon ehdimme jo tutustua ulkomailla Mazda 3:n keulalla.Skyactiv-X:llä CX-30 liikkunee selkeästi ripeämmin, mutta rauhallisessa ajossa 122 hevosvoimaakin riittää. Automaattivaihteisto ei nytkään ansaitse täysiä pisteitä: toiminta on etenkin alkuun epämääräistä, mutta tavoille tottuu vähitellen.Laaja mallistoMazda CX-30:n mallisto on selkeä: tarjolla on kaksi mainittua moottoria (122 ja 180 hv), 6-vaihteiset manuaali- ja automaattivaihteistot ja etu- tai neliveto. Yhdistelmät voi valita muuten vapaasti, mutta nelivetoa 122-hevosvoimaiseen ei tarjota.Mazda CX-30:n hinnat alkavat 27 990 eurosta, eli pari tonnia Mazda 3:n yläpuolelta – lisähinnan vastine rahalle jää mielipideasiaksi.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä 16.1.2025 Uutinen Uusi Opel Frontera alkaen 28 990 euroa – täyssähköllä ja hybridillä sama alkaen -hinta 16.1.2025 Yleinen Twingon paluu – Renaultin sähköinen kauppakassi saapuu 2026 alle 20000 eurolla 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti