Ajoneuvot | Koeajo | 9.8.2019

Koeajo: Pätevämpi puikula – Škoda Scala 1.0 TSI

Style

Uusi Škoda Scala, Rapid-mallin seuraaja, on kompakti, kiinnostava ja korvia hellivä. Hyvää: alustaratkaisu, vaihteisto, moottori, tietoviihdejärjestelmä, takaistuintilat. Huonoa: hinta lisävarustein.

Jaa artikkeli

Škoda Scala on tšekkivalmistajalle tärkeä uutuusmalli, joka korvaa aiemman Rapidin. Muotoilussa, sisäratkaisuissa ja tietojärjestelmienkin puolella Scala tuo esille uutta ajattelua.

Varusteversiosta ja materiaalivalinnoista riippuen Scalaan saa ripauksen ylellisyyttä. Ero hieman pelkistetyn Rapidin sisäilmeeseen on ilmeinen.

Puhti riittää

Litrainen kolmisylinterinen on sanapari, joka saa ennakkoluuloisuuteen taipuvaisen aprikoimaan, onko konepellin alla riittävästi potkua ja sitkeyttä.

Škoda Scala

Koeajossa Scala osoittaa ennakkoluulot turhiksi. Tehoa ei ole ylenpalttisesti, mutta juuri riittämiin tämän kokoisen auton liikutteluun ilman vaivaannuttavia tilanteita. Tehoa on 115 hevosvoimaa. Autolla ehtii vaivattomasti moottoritielle ja muun liikennevirran mukaan, eikä ohituksia tarvitse arkailla.

Toki vääntöä saisi olla hieman enemmän ja laajemmalla kierrosalueella. Ajoittaiset hengästymiset tosin hoituvat vaihteita vaihtamalla. Kuusilovinen manuaalivaihteisto osoittautuu erinomaiseksi vaihtoehdoksi automaattivaihteistolle. Pykäliä on riittävästi, joten eri ajotilanteisiin ja kierrosalueille löytyy varmasti sopiva, kunhan kuljettaja on valppaana ja ennakoi ajamistaan esimerkiksi jyrkän ylämäen tai haastavan ohitustarpeen tullen.Škoda Scala

Napakka ja hiljainen

Ajotuntuma on vaivaton: ohjaus on sopivan tunnokas ja kaikki säätimet hyvin käsillä. Istuimen ja ajoasennonkin saa säädettyä mieleiseksi.

Scala yllättää, sillä yhtälö napakka alustaratkaisu ja vähäinen ajomelu eivät aina toteudu samaan aikaan. Jousitus kuolettaa kuopat hyvin, eikä auto pohjaa töyssyissä. Teiden poikittaissaumat tosin hieman tärskäyttävät.

Škoda Scala

Napakkuudesta huolimatta matkustusmukavuus on kohdallaan. Hyväpintaisilla teillä Scala on yllättävänkin hiljainen kulkija.

Selkeä hinnoittelu

Edullisimmillaan Scalan saa alle 20 000 eurolla. Koeajossa oleva malliversio 1.0 TSI Style maksaa ilman lisävarusteita 23 922 euroa.

Koeajoyksilö on aivan tarkalleen alkupään kampanjamalli eli Launch Edition -varusteluversio. Autoyksilössä on lisävarusteina muun muassa monitoiminäyttö mittaristossa, lasikatto ja matkapuhelimen latausalusta. Autoyksilön hinta on näillä vermeillä 26 091 euroa.

Škoda Scala

Scala on hinnoiteltu sikäli selkeästi, että litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina manuaaliloota, 1,5-litraisen moottorin jatkeena DSG-kaksoiskytkinvaihteisto.

Loppuvuonna tarjolle tulee myös kaasuversio, jonka voimanlähteenä on litrainen ja 90-hevosvoimainen moottori.

Keskiössä kookas näyttö

Scalalla on kunnia olla Volkswagen-konsernin ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versio MIB-tietoviihdejärjestelmästä. Yksi Scalan valteista onkin kookas ja tyylikkäästi toteutettu kosketusvärinäyttö. Toimintojen käyttö on mukavan loogista ja kosketustuntuma luonteva. Eikä perinteisiä nappuloitakaan ole unohdettu.

Škoda Scala

Näytön sijoitus kojelautaan kelluvaksi on monilta muiltakin automerkeiltä tuttua nykytyyliä ja siten ratkaisuna moderni.

Kokonsa puolesta 4,3-metrinen Scala sijoittuu mallistossa Fabian ja Octavian väliin.

Scalan ulkomuodot ja farkkutyylinen takaosa kielivät kuljetuskyvyistä. Takakontti ei tietysti 467-litraisena aivan pärjää vaikkapa Fabia Combille, mutta kontin muodot ovat selkeät. Vastaavasti takaistuimella väljyyttä on tähän kokoluokkaan reilusti.

Jaa artikkeli

Keskustelu