Koeajo: näppärintä tilaa – Škoda Fabia Combi
Uudistunut Škoda Fabia on farkkukorisena aikamoinen pikkujättiläinen. Hyvää: suuri tavaratila, ajettavuus, näppäryys, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: niukahkot takapolvitilat (muihin tiloihin nähden), koeajoyksilön alustan pintavärinät.
Jos omistaa ahtaan autotallin ja/tai suuntaa päivittäin parkkihalleihin, joiden seinät tuntuvat kaatuvan päälle mutta kuljettaa silti kohtuullisen paljon tavaraa, farmarimallinen Škoda Fabia on yksi harvoista markkinoilla olevista vaihtoehdoista.
Mainitaan heti lähtöön Fabia Combin ainoa varsinainen huono puoli, mikä samalla rajaa pois ne vähät autoilijat, joille tämä kulkupeli ei muuten riittäisi: takaistuimen polvitilat ovat muuhun tilatarjontaan nähden niukahkot.
Useaa isokokoista aikuista pitkiä matkoja kuljettavan kannattaneekin satsata hieman suurempaan ja samalla pidempiakseliväliseen farkkuun – lapsille ja lyhytkasvuisille nämäkin sentit riittävät aivan hyvin.
Litroja pituussuunnassa
Käytännöllisesti katsoen kaikessa muussa Fabia Combi onkin sitten melkoinen pikkujättiläinen.
Esimerkiksi astetta ylempää luokkaa edustavan Volkswagen Golfin viistoperämalli on suurin piirtein yhtä pitkä, mutta tavaratilaltaan selvästi Fabiaa pienempi (380 vastaan 530 litraa). Käytettävyyttä helpottavat vielä Combin kontin lukuisat fiksut ratkaisut.
Ja niissä ahtaikoissa Fabian yli kuusi senttiä Golfia kapeampi kori todella tuntuu ylimääräisenä näppäryytenä. Etuistuimilla leveyssuuntaiseen tyköistuvuuteen ei kuitenkaan kiinnitä huomiota, sillä tilaa riittää muuten kaikkiin suuntiin, ja ajoasennon mittasuhteet sekä istuimen muotoilu sopivat kaupunkipyrähdyksiä paljon pidemmillekin reissuille.
Maantieajoa puoltavat myös vakaa kulku hyvine ohjaustuntoineen sekä ainakin kitkarenkain miellyttävä melutaso, johon sisältyy pirteän litraisen bensaturbon vaimea käyntiääni. Kompromisseja kaupunkiajon suhteen ei silti ole ajettavuudenkaan suhteen tehty, sillä hallinta muuttuu nopeuden laskemisen myötä höyhenenkevyeksi.
Pieniä hyötylisiä
Toivomisen varaa jää oikeastaan vain alustan pintamukavuudesta, sillä ainakin koeajoauton Style-varusteluun kuuluva 16-tuumainen pyöräkoko saa aikaan talviteillä turhaa tärinää. Kahden edullisemman varustetason 15-tuumaiset tuntuvasti inhimillisempine rengaskokoineen auttavat tähänkin vaivaan.
Viime vuonna tehdyssä kasvojenkohennuksessa Fabia sai keulan ja perän muotomuutosten ohella päivityksiä muun muassa moottoreihin sekä turvavarusteisiin. Viimeksi mainituissa kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa sekä kaukovaloavustin ovat Fabiassa uusia jippoja – tosin lisähintaan.
Muitakin detaljiviilauksia riittää. Uusittu mittaristo, yhdellä painalluksella avautuvat ja sulkeutuvat ikkunat, valaistu säilytyslokero keskikonsolissa, kaksi usb-liitäntää takamatkustajille sekä irrotettava sisävalo/taskulamppu Combin tavaratilassa ovat kaikki viimeistään koeajetussa Style-versiossa vakiona.
Samalla ne ovat hyvä todiste siitä, miten tsekkivalmistajalla riittää intoa nyt jo nelivuotiaan mallin saattamiseen entistäkin käyttökelpoisemmaksi. Turhempiakin, lähinnä toisarvoisiin asioihin keskittyneitä uudistuksia kun on alalla nähty liiaksikin.
Lisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi