3.2.2019 Ajoneuvot Koeajo: näppärintä tilaa – Škoda Fabia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Škoda Fabia on farkkukorisena aikamoinen pikkujättiläinen. Hyvää: suuri tavaratila, ajettavuus, näppäryys, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: niukahkot takapolvitilat (muihin tiloihin nähden), koeajoyksilön alustan pintavärinät. Jos omistaa ahtaan autotallin ja/tai suuntaa päivittäin parkkihalleihin, joiden seinät tuntuvat kaatuvan päälle mutta kuljettaa silti kohtuullisen paljon tavaraa, farmarimallinen Škoda Fabia on yksi harvoista markkinoilla olevista vaihtoehdoista.Mainitaan heti lähtöön Fabia Combin ainoa varsinainen huono puoli, mikä samalla rajaa pois ne vähät autoilijat, joille tämä kulkupeli ei muuten riittäisi: takaistuimen polvitilat ovat muuhun tilatarjontaan nähden niukahkot.Useaa isokokoista aikuista pitkiä matkoja kuljettavan kannattaneekin satsata hieman suurempaan ja samalla pidempiakseliväliseen farkkuun – lapsille ja lyhytkasvuisille nämäkin sentit riittävät aivan hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitroja pituussuunnassaKäytännöllisesti katsoen kaikessa muussa Fabia Combi onkin sitten melkoinen pikkujättiläinen.Esimerkiksi astetta ylempää luokkaa edustavan Volkswagen Golfin viistoperämalli on suurin piirtein yhtä pitkä, mutta tavaratilaltaan selvästi Fabiaa pienempi (380 vastaan 530 litraa). Käytettävyyttä helpottavat vielä Combin kontin lukuisat fiksut ratkaisut. Ja niissä ahtaikoissa Fabian yli kuusi senttiä Golfia kapeampi kori todella tuntuu ylimääräisenä näppäryytenä. Etuistuimilla leveyssuuntaiseen tyköistuvuuteen ei kuitenkaan kiinnitä huomiota, sillä tilaa riittää muuten kaikkiin suuntiin, ja ajoasennon mittasuhteet sekä istuimen muotoilu sopivat kaupunkipyrähdyksiä paljon pidemmillekin reissuille.Maantieajoa puoltavat myös vakaa kulku hyvine ohjaustuntoineen sekä ainakin kitkarenkain miellyttävä melutaso, johon sisältyy pirteän litraisen bensaturbon vaimea käyntiääni. Kompromisseja kaupunkiajon suhteen ei silti ole ajettavuudenkaan suhteen tehty, sillä hallinta muuttuu nopeuden laskemisen myötä höyhenenkevyeksi.Pieniä hyötylisiäToivomisen varaa jää oikeastaan vain alustan pintamukavuudesta, sillä ainakin koeajoauton Style-varusteluun kuuluva 16-tuumainen pyöräkoko saa aikaan talviteillä turhaa tärinää. Kahden edullisemman varustetason 15-tuumaiset tuntuvasti inhimillisempine rengaskokoineen auttavat tähänkin vaivaan. Viime vuonna tehdyssä kasvojenkohennuksessa Fabia sai keulan ja perän muotomuutosten ohella päivityksiä muun muassa moottoreihin sekä turvavarusteisiin. Viimeksi mainituissa kuolleen kulman varoitin, risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa sekä kaukovaloavustin ovat Fabiassa uusia jippoja – tosin lisähintaan.Muitakin detaljiviilauksia riittää. Uusittu mittaristo, yhdellä painalluksella avautuvat ja sulkeutuvat ikkunat, valaistu säilytyslokero keskikonsolissa, kaksi usb-liitäntää takamatkustajille sekä irrotettava sisävalo/taskulamppu Combin tavaratilassa ovat kaikki viimeistään koeajetussa Style-versiossa vakiona.Samalla ne ovat hyvä todiste siitä, miten tsekkivalmistajalla riittää intoa nyt jo nelivuotiaan mallin saattamiseen entistäkin käyttökelpoisemmaksi. Turhempiakin, lähinnä toisarvoisiin asioihin keskittyneitä uudistuksia kun on alalla nähty liiaksikin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/fabia-combi Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 110 Style DSG A Hinta alkaen 22 491 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 455 € Moottori Bensiinimoottori 999 cmO, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4262 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 100/590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?