23.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ok, Laura: lähdetäänpä koeajolle! – Škoda Kamiq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkikatumaasturien tuorein, Škoda Kamiq, yllättää väljillä sisätiloillaan. Muotoilukin on valmistajan suurempia SUV-malleja räväkämpää, ja kaiken kruunaa uusi puheohjausjärjestelmä. Hyvää: sisätilat, toimiva yleisilme. Huonoa: automaatin viivyttelyt (jälleen kerran). Škoda Kamiq iskee suosittuun kompaktien katumaastureiden ryhmään. Odotukset ovat korkealla, perustuuhan auto samaan MQB A0 -rakenteeseen kuin aiemmin tänä vuonna esitelty Scala-viistoperä.Ulkonäöltään Kamiq on Škodan muuta katumaasturiperhettä kulmikkaampi ja äreämmän näköinen. Uutta ilmettä tuovat myös kaksiosaiset etuvalot. Lähi- ja kaukovalojen kaksois-led -moduulin yläpuolelle on sijoitettu myös vilkkujen virkaa toimittavat huomiovalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllin kyllin sisätilaaKamiq on Scalaa 121 millimetriä lyhyempi – lähinnä tämä tuntuu 67 litraa pienemmässä, 400-litraisessa tavaratilassa. Lisävarusteena autoon saa tavaratilan välipohjan, jolla 1 395 litraan laajennetun kontin saa loihdittua tasaiseksi.Ja jos tämäkään ei riitä, myös etumatkustajan selkänojan saa eteenpäin taittuvana, jolloin autolla voi kuljettaa tavaraa liki 2,5 metrin pituudelta.2 651 millimetrin akseliväli luo perustaa yhdelle Kamiqin parhaista puolista, nimittäin erinomaisille sisätiloille. Auto soveltuukin kompaktista ulkokuorestaan huolimatta vaikka neljän aikuisen matkantekoon, sillä jalkatilasta ei tarvitse tinkiä edes keskivertoa pidemmän kuljettajan takana. Kulku 181 mm maavaralla varustettuun crossoveriin käy vaivatta. Pääntilaakin on suorastaan yltiöpäisesti 1 553 millimetrin korkeuden ansiosta. Litrainenkin riittääKamiqin moottorivalikoima on varsin suppea. Aluksi saadaan tarjolle 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensakoneet, myöhemmin valikoima laajentuu 1.0 G-TEC -kaasuversiolla. Esimerkiksi Seat Aronan valikoimasta tuttu 1,6-litrainen dieselmoottori ei sen sijaan tule Suomessa myyntiin. Maasturimaisesta olemuksestaan huolimatta Kamiq on aina etuvetoinen.Koeajossamme ollutta kolmisylinteristä litraista bensiinimoottoria saa joko 95- tai 115-hevosvoimaisena. Näistä kahdesta tehokkaampaan voi valita joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. 95-hevosvoimaiseen malliin tarjotaan ainoastaan 5-vaihteista manuaalilaatikkoa.Tehokkaampi versio 1.0 TSI -voimanlähteestä ei poikkea tuntumaltaan muista vastaavista VW-konsernin malleista. Kamiqin Scalaa suurempi ilmanvastus ei tee moottorista hengettömämmän tuntuista, vaan piskuiset kolme sylinteriä liikuttavat uutuutta varsinkin maantiellä tyydyttävästi. Moottoritiellä vähäinen voima tuntuu, tai pikemminkin kuuluu, korkeiden kierrosten muodossa. Nopeudenmuutokset eivät silti tuota suurempia vaikeuksia.Automaatinkin toiminta on tuttua. Tasaisessa ajossa DSG-vaihteisto pykältää miellyttävän pehmeästi, mutta erityisesti liikkeellelähdöissä ja risteyksissä vaihteisto saattaa jäädä miettimään seuraavaa siirtoa, tai sitten hyökätä erittäin aggressiivisesti eteenpäin.Lyhyen testilenkin jälkeen 95-hevosvoimainenkin moottori jättää positiivisen tuntuman. Optimaalisesti välitetyn manuaalivaihteiston ansiosta moottorin uskoisi tuottavan enemmänkin vääntöä kuin ilmoitetut 175 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisuutta hakemaan10 mm matalammalla maavaralla höystetty Sport-alustainen Kamiq on niin ikään miellyttävä ajettava ainakin tasaisilla teillä. Kallistelua ei juuri havaitse, ja iskunvaimennukseen on normaalin asetuksen lisäksi tarjolla jäykempi asetus.Jäykkyyden haittailmiönä esiintyvät tärähdykset tuntuvat odotettua pehmeämmiltä. Lisäksi sopivaa ajotuntumaa voi Sport-versiossa hakea neljällä ajotilalla, jotka muuttavat ohjaustuntumaa ja voimalinjan toimintaa.Laura tottelee kielitaitoistaVaikka Kamiq edustaa kompaktiluokan autoja, sisäilme ei ole liian pelkistetty. Kaikki tarvittavat toiminnot löytyvät loogisilta paikoilta, ja tilaa pikkutavaroillekin on kohtuullisesti. Jos uudenaikaiset näytöt miellyttävät, Kamiqiin on saatavana digitaalinen 10,25-tuumainen Virtual Cockpit -mittaristo ja suurimmillaan 9,2-tuumainen tietoviihdenäyttö. Paremman tietoviihdejärjestelmän mukana tulee myös valmistajan uutuus, Laura-puheohjaus. Se tottelee kuutta eri kieltä, joihin kumpikaan kotimaamme virallisista kielistä ei harmittavasti kuulu. Puheohjausjärjestelmän aktivointi tapahtuu sanomalla ’’Ok, Laura’’, minkä jälkeen voi muun muassa sanella tekstiviestejä tai asettaa navigoinnille määränpään.Hinnaltaan Kamiq tulee asettumaan 20 000 ja 30 000 euron väliin varustetason ja voimalinjan mukaisesti. Suomeen pikku katumaastureita on lupa odottaa myöhemmin syksyllä.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Vesa Eskola Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG Ambition Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4–6,8 (yhd.) CO2-päästöt 125–154 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1531 mm, korkeus 1553 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen