23.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ok, Laura: lähdetäänpä koeajolle! – Škoda Kamiq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkikatumaasturien tuorein, Škoda Kamiq, yllättää väljillä sisätiloillaan. Muotoilukin on valmistajan suurempia SUV-malleja räväkämpää, ja kaiken kruunaa uusi puheohjausjärjestelmä. Hyvää: sisätilat, toimiva yleisilme. Huonoa: automaatin viivyttelyt (jälleen kerran). Škoda Kamiq iskee suosittuun kompaktien katumaastureiden ryhmään. Odotukset ovat korkealla, perustuuhan auto samaan MQB A0 -rakenteeseen kuin aiemmin tänä vuonna esitelty Scala-viistoperä.Ulkonäöltään Kamiq on Škodan muuta katumaasturiperhettä kulmikkaampi ja äreämmän näköinen. Uutta ilmettä tuovat myös kaksiosaiset etuvalot. Lähi- ja kaukovalojen kaksois-led -moduulin yläpuolelle on sijoitettu myös vilkkujen virkaa toimittavat huomiovalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllin kyllin sisätilaaKamiq on Scalaa 121 millimetriä lyhyempi – lähinnä tämä tuntuu 67 litraa pienemmässä, 400-litraisessa tavaratilassa. Lisävarusteena autoon saa tavaratilan välipohjan, jolla 1 395 litraan laajennetun kontin saa loihdittua tasaiseksi.Ja jos tämäkään ei riitä, myös etumatkustajan selkänojan saa eteenpäin taittuvana, jolloin autolla voi kuljettaa tavaraa liki 2,5 metrin pituudelta.2 651 millimetrin akseliväli luo perustaa yhdelle Kamiqin parhaista puolista, nimittäin erinomaisille sisätiloille. Auto soveltuukin kompaktista ulkokuorestaan huolimatta vaikka neljän aikuisen matkantekoon, sillä jalkatilasta ei tarvitse tinkiä edes keskivertoa pidemmän kuljettajan takana. Kulku 181 mm maavaralla varustettuun crossoveriin käy vaivatta. Pääntilaakin on suorastaan yltiöpäisesti 1 553 millimetrin korkeuden ansiosta. Litrainenkin riittääKamiqin moottorivalikoima on varsin suppea. Aluksi saadaan tarjolle 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensakoneet, myöhemmin valikoima laajentuu 1.0 G-TEC -kaasuversiolla. Esimerkiksi Seat Aronan valikoimasta tuttu 1,6-litrainen dieselmoottori ei sen sijaan tule Suomessa myyntiin. Maasturimaisesta olemuksestaan huolimatta Kamiq on aina etuvetoinen.Koeajossamme ollutta kolmisylinteristä litraista bensiinimoottoria saa joko 95- tai 115-hevosvoimaisena. Näistä kahdesta tehokkaampaan voi valita joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. 95-hevosvoimaiseen malliin tarjotaan ainoastaan 5-vaihteista manuaalilaatikkoa.Tehokkaampi versio 1.0 TSI -voimanlähteestä ei poikkea tuntumaltaan muista vastaavista VW-konsernin malleista. Kamiqin Scalaa suurempi ilmanvastus ei tee moottorista hengettömämmän tuntuista, vaan piskuiset kolme sylinteriä liikuttavat uutuutta varsinkin maantiellä tyydyttävästi. Moottoritiellä vähäinen voima tuntuu, tai pikemminkin kuuluu, korkeiden kierrosten muodossa. Nopeudenmuutokset eivät silti tuota suurempia vaikeuksia.Automaatinkin toiminta on tuttua. Tasaisessa ajossa DSG-vaihteisto pykältää miellyttävän pehmeästi, mutta erityisesti liikkeellelähdöissä ja risteyksissä vaihteisto saattaa jäädä miettimään seuraavaa siirtoa, tai sitten hyökätä erittäin aggressiivisesti eteenpäin.Lyhyen testilenkin jälkeen 95-hevosvoimainenkin moottori jättää positiivisen tuntuman. Optimaalisesti välitetyn manuaalivaihteiston ansiosta moottorin uskoisi tuottavan enemmänkin vääntöä kuin ilmoitetut 175 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisuutta hakemaan10 mm matalammalla maavaralla höystetty Sport-alustainen Kamiq on niin ikään miellyttävä ajettava ainakin tasaisilla teillä. Kallistelua ei juuri havaitse, ja iskunvaimennukseen on normaalin asetuksen lisäksi tarjolla jäykempi asetus.Jäykkyyden haittailmiönä esiintyvät tärähdykset tuntuvat odotettua pehmeämmiltä. Lisäksi sopivaa ajotuntumaa voi Sport-versiossa hakea neljällä ajotilalla, jotka muuttavat ohjaustuntumaa ja voimalinjan toimintaa.Laura tottelee kielitaitoistaVaikka Kamiq edustaa kompaktiluokan autoja, sisäilme ei ole liian pelkistetty. Kaikki tarvittavat toiminnot löytyvät loogisilta paikoilta, ja tilaa pikkutavaroillekin on kohtuullisesti. Jos uudenaikaiset näytöt miellyttävät, Kamiqiin on saatavana digitaalinen 10,25-tuumainen Virtual Cockpit -mittaristo ja suurimmillaan 9,2-tuumainen tietoviihdenäyttö. Paremman tietoviihdejärjestelmän mukana tulee myös valmistajan uutuus, Laura-puheohjaus. Se tottelee kuutta eri kieltä, joihin kumpikaan kotimaamme virallisista kielistä ei harmittavasti kuulu. Puheohjausjärjestelmän aktivointi tapahtuu sanomalla ’’Ok, Laura’’, minkä jälkeen voi muun muassa sanella tekstiviestejä tai asettaa navigoinnille määränpään.Hinnaltaan Kamiq tulee asettumaan 20 000 ja 30 000 euron väliin varustetason ja voimalinjan mukaisesti. Suomeen pikku katumaastureita on lupa odottaa myöhemmin syksyllä.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Vesa Eskola Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG Ambition Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4–6,8 (yhd.) CO2-päästöt 125–154 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1531 mm, korkeus 1553 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon