23.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ok, Laura: lähdetäänpä koeajolle! – Škoda Kamiq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkikatumaasturien tuorein, Škoda Kamiq, yllättää väljillä sisätiloillaan. Muotoilukin on valmistajan suurempia SUV-malleja räväkämpää, ja kaiken kruunaa uusi puheohjausjärjestelmä. Hyvää: sisätilat, toimiva yleisilme. Huonoa: automaatin viivyttelyt (jälleen kerran). Škoda Kamiq iskee suosittuun kompaktien katumaastureiden ryhmään. Odotukset ovat korkealla, perustuuhan auto samaan MQB A0 -rakenteeseen kuin aiemmin tänä vuonna esitelty Scala-viistoperä. Ulkonäöltään Kamiq on Škodan muuta katumaasturiperhettä kulmikkaampi ja äreämmän näköinen. Uutta ilmettä tuovat myös kaksiosaiset etuvalot. Lähi- ja kaukovalojen kaksois-led -moduulin yläpuolelle on sijoitettu myös vilkkujen virkaa toimittavat huomiovalot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllin kyllin sisätilaa Kamiq on Scalaa 121 millimetriä lyhyempi – lähinnä tämä tuntuu 67 litraa pienemmässä, 400-litraisessa tavaratilassa. Lisävarusteena autoon saa tavaratilan välipohjan, jolla 1 395 litraan laajennetun kontin saa loihdittua tasaiseksi. Ja jos tämäkään ei riitä, myös etumatkustajan selkänojan saa eteenpäin taittuvana, jolloin autolla voi kuljettaa tavaraa liki 2,5 metrin pituudelta. 2 651 millimetrin akseliväli luo perustaa yhdelle Kamiqin parhaista puolista, nimittäin erinomaisille sisätiloille. Auto soveltuukin kompaktista ulkokuorestaan huolimatta vaikka neljän aikuisen matkantekoon, sillä jalkatilasta ei tarvitse tinkiä edes keskivertoa pidemmän kuljettajan takana. Kulku 181 mm maavaralla varustettuun crossoveriin käy vaivatta. Pääntilaakin on suorastaan yltiöpäisesti 1 553 millimetrin korkeuden ansiosta. Litrainenkin riittää Kamiqin moottorivalikoima on varsin suppea. Aluksi saadaan tarjolle 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensakoneet, myöhemmin valikoima laajentuu 1.0 G-TEC -kaasuversiolla. Esimerkiksi Seat Aronan valikoimasta tuttu 1,6-litrainen dieselmoottori ei sen sijaan tule Suomessa myyntiin. Maasturimaisesta olemuksestaan huolimatta Kamiq on aina etuvetoinen. Koeajossamme ollutta kolmisylinteristä litraista bensiinimoottoria saa joko 95- tai 115-hevosvoimaisena. Näistä kahdesta tehokkaampaan voi valita joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. 95-hevosvoimaiseen malliin tarjotaan ainoastaan 5-vaihteista manuaalilaatikkoa. Tehokkaampi versio 1.0 TSI -voimanlähteestä ei poikkea tuntumaltaan muista vastaavista VW-konsernin malleista. Kamiqin Scalaa suurempi ilmanvastus ei tee moottorista hengettömämmän tuntuista, vaan piskuiset kolme sylinteriä liikuttavat uutuutta varsinkin maantiellä tyydyttävästi. Moottoritiellä vähäinen voima tuntuu, tai pikemminkin kuuluu, korkeiden kierrosten muodossa. Nopeudenmuutokset eivät silti tuota suurempia vaikeuksia. Automaatinkin toiminta on tuttua. Tasaisessa ajossa DSG-vaihteisto pykältää miellyttävän pehmeästi, mutta erityisesti liikkeellelähdöissä ja risteyksissä vaihteisto saattaa jäädä miettimään seuraavaa siirtoa, tai sitten hyökätä erittäin aggressiivisesti eteenpäin. Lyhyen testilenkin jälkeen 95-hevosvoimainenkin moottori jättää positiivisen tuntuman. Optimaalisesti välitetyn manuaalivaihteiston ansiosta moottorin uskoisi tuottavan enemmänkin vääntöä kuin ilmoitetut 175 newtonmetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheilullisuutta hakemaan 10 mm matalammalla maavaralla höystetty Sport-alustainen Kamiq on niin ikään miellyttävä ajettava ainakin tasaisilla teillä. Kallistelua ei juuri havaitse, ja iskunvaimennukseen on normaalin asetuksen lisäksi tarjolla jäykempi asetus. Jäykkyyden haittailmiönä esiintyvät tärähdykset tuntuvat odotettua pehmeämmiltä. Lisäksi sopivaa ajotuntumaa voi Sport-versiossa hakea neljällä ajotilalla, jotka muuttavat ohjaustuntumaa ja voimalinjan toimintaa. Laura tottelee kielitaitoista Vaikka Kamiq edustaa kompaktiluokan autoja, sisäilme ei ole liian pelkistetty. Kaikki tarvittavat toiminnot löytyvät loogisilta paikoilta, ja tilaa pikkutavaroillekin on kohtuullisesti. Jos uudenaikaiset näytöt miellyttävät, Kamiqiin on saatavana digitaalinen 10,25-tuumainen Virtual Cockpit -mittaristo ja suurimmillaan 9,2-tuumainen tietoviihdenäyttö. Paremman tietoviihdejärjestelmän mukana tulee myös valmistajan uutuus, Laura-puheohjaus. Se tottelee kuutta eri kieltä, joihin kumpikaan kotimaamme virallisista kielistä ei harmittavasti kuulu. Puheohjausjärjestelmän aktivointi tapahtuu sanomalla ’’Ok, Laura’’, minkä jälkeen voi muun muassa sanella tekstiviestejä tai asettaa navigoinnille määränpään. Hinnaltaan Kamiq tulee asettumaan 20 000 ja 30 000 euron väliin varustetason ja voimalinjan mukaisesti. Suomeen pikku katumaastureita on lupa odottaa myöhemmin syksyllä. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Vesa Eskola Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG Ambition Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4–6,8 (yhd.) CO2-päästöt 125–154 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1531 mm, korkeus 1553 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe