23.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ok, Laura: lähdetäänpä koeajolle! – Škoda Kamiq Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tšekkikatumaasturien tuorein, Škoda Kamiq, yllättää väljillä sisätiloillaan. Muotoilukin on valmistajan suurempia SUV-malleja räväkämpää, ja kaiken kruunaa uusi puheohjausjärjestelmä. Hyvää: sisätilat, toimiva yleisilme. Huonoa: automaatin viivyttelyt (jälleen kerran). Škoda Kamiq iskee suosittuun kompaktien katumaastureiden ryhmään. Odotukset ovat korkealla, perustuuhan auto samaan MQB A0 -rakenteeseen kuin aiemmin tänä vuonna esitelty Scala-viistoperä.Ulkonäöltään Kamiq on Škodan muuta katumaasturiperhettä kulmikkaampi ja äreämmän näköinen. Uutta ilmettä tuovat myös kaksiosaiset etuvalot. Lähi- ja kaukovalojen kaksois-led -moduulin yläpuolelle on sijoitettu myös vilkkujen virkaa toimittavat huomiovalot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYllin kyllin sisätilaaKamiq on Scalaa 121 millimetriä lyhyempi – lähinnä tämä tuntuu 67 litraa pienemmässä, 400-litraisessa tavaratilassa. Lisävarusteena autoon saa tavaratilan välipohjan, jolla 1 395 litraan laajennetun kontin saa loihdittua tasaiseksi.Ja jos tämäkään ei riitä, myös etumatkustajan selkänojan saa eteenpäin taittuvana, jolloin autolla voi kuljettaa tavaraa liki 2,5 metrin pituudelta.2 651 millimetrin akseliväli luo perustaa yhdelle Kamiqin parhaista puolista, nimittäin erinomaisille sisätiloille. Auto soveltuukin kompaktista ulkokuorestaan huolimatta vaikka neljän aikuisen matkantekoon, sillä jalkatilasta ei tarvitse tinkiä edes keskivertoa pidemmän kuljettajan takana. Kulku 181 mm maavaralla varustettuun crossoveriin käy vaivatta. Pääntilaakin on suorastaan yltiöpäisesti 1 553 millimetrin korkeuden ansiosta. Litrainenkin riittääKamiqin moottorivalikoima on varsin suppea. Aluksi saadaan tarjolle 1,0- ja 1,5-litraiset TSI-bensakoneet, myöhemmin valikoima laajentuu 1.0 G-TEC -kaasuversiolla. Esimerkiksi Seat Aronan valikoimasta tuttu 1,6-litrainen dieselmoottori ei sen sijaan tule Suomessa myyntiin. Maasturimaisesta olemuksestaan huolimatta Kamiq on aina etuvetoinen.Koeajossamme ollutta kolmisylinteristä litraista bensiinimoottoria saa joko 95- tai 115-hevosvoimaisena. Näistä kahdesta tehokkaampaan voi valita joko kuusipykäläisen manuaalivaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinautomaatin. 95-hevosvoimaiseen malliin tarjotaan ainoastaan 5-vaihteista manuaalilaatikkoa.Tehokkaampi versio 1.0 TSI -voimanlähteestä ei poikkea tuntumaltaan muista vastaavista VW-konsernin malleista. Kamiqin Scalaa suurempi ilmanvastus ei tee moottorista hengettömämmän tuntuista, vaan piskuiset kolme sylinteriä liikuttavat uutuutta varsinkin maantiellä tyydyttävästi. Moottoritiellä vähäinen voima tuntuu, tai pikemminkin kuuluu, korkeiden kierrosten muodossa. Nopeudenmuutokset eivät silti tuota suurempia vaikeuksia.Automaatinkin toiminta on tuttua. Tasaisessa ajossa DSG-vaihteisto pykältää miellyttävän pehmeästi, mutta erityisesti liikkeellelähdöissä ja risteyksissä vaihteisto saattaa jäädä miettimään seuraavaa siirtoa, tai sitten hyökätä erittäin aggressiivisesti eteenpäin.Lyhyen testilenkin jälkeen 95-hevosvoimainenkin moottori jättää positiivisen tuntuman. Optimaalisesti välitetyn manuaalivaihteiston ansiosta moottorin uskoisi tuottavan enemmänkin vääntöä kuin ilmoitetut 175 newtonmetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisuutta hakemaan10 mm matalammalla maavaralla höystetty Sport-alustainen Kamiq on niin ikään miellyttävä ajettava ainakin tasaisilla teillä. Kallistelua ei juuri havaitse, ja iskunvaimennukseen on normaalin asetuksen lisäksi tarjolla jäykempi asetus.Jäykkyyden haittailmiönä esiintyvät tärähdykset tuntuvat odotettua pehmeämmiltä. Lisäksi sopivaa ajotuntumaa voi Sport-versiossa hakea neljällä ajotilalla, jotka muuttavat ohjaustuntumaa ja voimalinjan toimintaa.Laura tottelee kielitaitoistaVaikka Kamiq edustaa kompaktiluokan autoja, sisäilme ei ole liian pelkistetty. Kaikki tarvittavat toiminnot löytyvät loogisilta paikoilta, ja tilaa pikkutavaroillekin on kohtuullisesti. Jos uudenaikaiset näytöt miellyttävät, Kamiqiin on saatavana digitaalinen 10,25-tuumainen Virtual Cockpit -mittaristo ja suurimmillaan 9,2-tuumainen tietoviihdenäyttö. Paremman tietoviihdejärjestelmän mukana tulee myös valmistajan uutuus, Laura-puheohjaus. Se tottelee kuutta eri kieltä, joihin kumpikaan kotimaamme virallisista kielistä ei harmittavasti kuulu. Puheohjausjärjestelmän aktivointi tapahtuu sanomalla ’’Ok, Laura’’, minkä jälkeen voi muun muassa sanella tekstiviestejä tai asettaa navigoinnille määränpään.Hinnaltaan Kamiq tulee asettumaan 20 000 ja 30 000 euron väliin varustetason ja voimalinjan mukaisesti. Suomeen pikku katumaastureita on lupa odottaa myöhemmin syksyllä.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Vesa Eskola Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG Ambition Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4–6,8 (yhd.) CO2-päästöt 125–154 g/km Mitat pituus 4241 mm, leveys 1531 mm, korkeus 1553 mm, akseliväli 2651 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella