22.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: tsekkiaskel ylöspäin – Škoda Scala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Scala on tilava ja tien päällä tutun oloinen, mutta kunnianhimoakaan ei uudesta alemman keskiluokan mallista puutu. Hyvää: tyyli, tilat, kokonaisuus. Huonoa: alustan lievä napakkuus. Škoda Scala saapuu hiukan yllättäen korvaamaan suositun Rapidin tšekkivalmistajan mallistossa, mutta muutos on merkittävä ja perusteltu. Raikkaasti muotoiltu Scala luotsaa koko merkkiä uuteen tyyliin niin ulkonäössä, matkustamossa kuin tekniikassakin.Määrätietoiset muodot näyttäytyvät tosin joistain kulmista hiukan kömpelöinä. Kyseessä on samalla Škodan ensimmäinen malli, jonka pohjarakenteena on muun muassa Polosta ja Aronasta tuttu MQB A0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja tutun oloinen4,36 metriä pitkä Scala jatkaa Rapidin farkkutyylistä muotoilua, mutta lyhyt takaylitys kertoo mallin varovaisesta sijoittamisesta Fabian ja Octavian väliin.Sähköisesti avattavaan takaluukkuun on kirjoitettu Škoda kirjaimilla tutun siipinuolilogon sijaan. Tavaratilaa on perusmuodossa 467 litraa, takaistuimet kaadettuna 1 410 litraa. Takaistuinten muotoilusta johtuen tavaratilasta ei tule täysin laakeaa, mutta toisaalta Škoda on väistänyt viime vuosien lättänien takapenkkien kirouksen. Tilaa takamatkustajille onkin yhtä herraskaisesti kuin isoveli-Octaviassa.Ajotuntumaltaan Scala ei yllätä. Ohjaus, vaihteensiirto ja polkimet tuntuvat juuri sellaisilta, mitä Škodalta voi odottaakin. Alustan perusviritys on napakanpuoleinen, mutta ei liioitellusti. Jos tahtoo alustaan enemmän muuttujia, saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus.Myös voimalinjoista löytyy tuttua tavaraa. Toistaiseksi 1.0 TSI -bensiinimoottorin parina täytyy tyytyä käsivaihteistoon; DSG-kaksoiskytkin-automaatti saapuu tuotantoon kesän kuluessa.115 hevosvoiman versio kolmisylinterisestä moottorista onkin jo sangen riittävä kompaktiin Scalaan. Enemmän tehoa kaipaaville on tarjolla 150-hevosvoimainen 1.5 TSI, ja biokaasumalliksi saapuu loppuvuodesta 90 hevosvoiman 1.0 G-TEC. Dieseleitä ei Suomen mallivalikoimassa tulla näkemään, ja A0-pohjarakenne rajaa myös nelivedot pois laskuista.Paremmin muotoiltuScalan sisäiset yllätykset keskittyvät ohjaamoon. Kojelauta on saanut uuden keveämmän ilmeen, kiitos kelluvan tietoviihdejärjestelmän ruudun. Ilmettä piristää myös kookas kojelaudan koristelista. Ovenkahvat heijastelevat käsinojien ja ovitaskujen muotoja. Harkiten käytetyt uudet materiaalit tekevät selvää pesäeroa pelkistettyyn Rapidiin.Scala on samalla koko VW-ryhmän ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versiot konsernin MIB-tietoviihdejärjestelmistä. Škoda on pitänyt järjestelmien nimitykset ennallaan, mutta nopeammin ja selkeämmin toimivat järjestelmät ovat tervetullutta kehitystä.Scala on suunniteltu myös entistä verkottuneemmaksi: auto tarjoaa mahdollisuuksia liikennetietoihin, huoltopalveluihin ja Škoda Connect -etähallintaan. 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo osaa joukon erilaisia näkymiä, joten digitaalisuutta hyödynnetään aiempaa paremmin. Varustelistalta löytyy myös älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ulkoantennilla. Vanhojen usb-laitteiden omistajien puolestaan täytyy varautua sovittimilla, sillä Scala on varustettu nykytrendin mukaisilla usb-c -liittimillä.Scalassa on uusimmista turvavarusteista vakiona kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella. Škodamaiseen tapaan varustelistalta löytyy myös pesimellä varustettu peruutuskamera. Park Assist -pysäköintiavustin sisältää puolestaan pysäköintijarruavustimen, jolloin auto jarruttaa automaattisesti parkkikolhun uhatessa. Škoda on jälleen laajentanut Simply Clever -niksitarjontaansa kattamaan vaikka ja mitä. Uusia ratkaisuja ovat suppilona toimiva lasinpesunesteen korkki sekä renkaiden urasyvyysmitalla varustettu jääraappa. Tuttu sateenvarjo löytyy kuljettajan ovesta. Yksinkertaista toimivuutta edustaa myös perinteinen käsijarru.Mittakaavan muutosScala rakentaa pesäeroa Rapid-edeltäjäänsä olemalla monessa suhteessa rohkeasti merkkinsä ja jopa segmenttinsä ensimmäinen. Huhujen mukaan työn alla on jopa sporttiversio Scala RS, mutta mahdollinen lopputulos jää nähtäväksi lähivuosina.Suomeen Scala rantautuu kesäkuun alussa, ja hinnat varmistuvat lähiviikkoina. Maahantuojan aikomuksena on saada puristettua lähtömallin (manuaalivaihteinen 1.0 TSI 95 hv Active) hinta -alle 20 000 euron haamurajan. Suosion ainekset ovat kaiken kaikkiaan olemassa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Scala 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?