22.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: tsekkiaskel ylöspäin – Škoda Scala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Scala on tilava ja tien päällä tutun oloinen, mutta kunnianhimoakaan ei uudesta alemman keskiluokan mallista puutu. Hyvää: tyyli, tilat, kokonaisuus. Huonoa: alustan lievä napakkuus. Škoda Scala saapuu hiukan yllättäen korvaamaan suositun Rapidin tšekkivalmistajan mallistossa, mutta muutos on merkittävä ja perusteltu. Raikkaasti muotoiltu Scala luotsaa koko merkkiä uuteen tyyliin niin ulkonäössä, matkustamossa kuin tekniikassakin.Määrätietoiset muodot näyttäytyvät tosin joistain kulmista hiukan kömpelöinä. Kyseessä on samalla Škodan ensimmäinen malli, jonka pohjarakenteena on muun muassa Polosta ja Aronasta tuttu MQB A0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilava ja tutun oloinen4,36 metriä pitkä Scala jatkaa Rapidin farkkutyylistä muotoilua, mutta lyhyt takaylitys kertoo mallin varovaisesta sijoittamisesta Fabian ja Octavian väliin.Sähköisesti avattavaan takaluukkuun on kirjoitettu Škoda kirjaimilla tutun siipinuolilogon sijaan. Tavaratilaa on perusmuodossa 467 litraa, takaistuimet kaadettuna 1 410 litraa. Takaistuinten muotoilusta johtuen tavaratilasta ei tule täysin laakeaa, mutta toisaalta Škoda on väistänyt viime vuosien lättänien takapenkkien kirouksen. Tilaa takamatkustajille onkin yhtä herraskaisesti kuin isoveli-Octaviassa.Ajotuntumaltaan Scala ei yllätä. Ohjaus, vaihteensiirto ja polkimet tuntuvat juuri sellaisilta, mitä Škodalta voi odottaakin. Alustan perusviritys on napakanpuoleinen, mutta ei liioitellusti. Jos tahtoo alustaan enemmän muuttujia, saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus.Myös voimalinjoista löytyy tuttua tavaraa. Toistaiseksi 1.0 TSI -bensiinimoottorin parina täytyy tyytyä käsivaihteistoon; DSG-kaksoiskytkin-automaatti saapuu tuotantoon kesän kuluessa.115 hevosvoiman versio kolmisylinterisestä moottorista onkin jo sangen riittävä kompaktiin Scalaan. Enemmän tehoa kaipaaville on tarjolla 150-hevosvoimainen 1.5 TSI, ja biokaasumalliksi saapuu loppuvuodesta 90 hevosvoiman 1.0 G-TEC. Dieseleitä ei Suomen mallivalikoimassa tulla näkemään, ja A0-pohjarakenne rajaa myös nelivedot pois laskuista.Paremmin muotoiltuScalan sisäiset yllätykset keskittyvät ohjaamoon. Kojelauta on saanut uuden keveämmän ilmeen, kiitos kelluvan tietoviihdejärjestelmän ruudun. Ilmettä piristää myös kookas kojelaudan koristelista. Ovenkahvat heijastelevat käsinojien ja ovitaskujen muotoja. Harkiten käytetyt uudet materiaalit tekevät selvää pesäeroa pelkistettyyn Rapidiin.Scala on samalla koko VW-ryhmän ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versiot konsernin MIB-tietoviihdejärjestelmistä. Škoda on pitänyt järjestelmien nimitykset ennallaan, mutta nopeammin ja selkeämmin toimivat järjestelmät ovat tervetullutta kehitystä.Scala on suunniteltu myös entistä verkottuneemmaksi: auto tarjoaa mahdollisuuksia liikennetietoihin, huoltopalveluihin ja Škoda Connect -etähallintaan. 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo osaa joukon erilaisia näkymiä, joten digitaalisuutta hyödynnetään aiempaa paremmin. Varustelistalta löytyy myös älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ulkoantennilla. Vanhojen usb-laitteiden omistajien puolestaan täytyy varautua sovittimilla, sillä Scala on varustettu nykytrendin mukaisilla usb-c -liittimillä.Scalassa on uusimmista turvavarusteista vakiona kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella. Škodamaiseen tapaan varustelistalta löytyy myös pesimellä varustettu peruutuskamera. Park Assist -pysäköintiavustin sisältää puolestaan pysäköintijarruavustimen, jolloin auto jarruttaa automaattisesti parkkikolhun uhatessa. Škoda on jälleen laajentanut Simply Clever -niksitarjontaansa kattamaan vaikka ja mitä. Uusia ratkaisuja ovat suppilona toimiva lasinpesunesteen korkki sekä renkaiden urasyvyysmitalla varustettu jääraappa. Tuttu sateenvarjo löytyy kuljettajan ovesta. Yksinkertaista toimivuutta edustaa myös perinteinen käsijarru.Mittakaavan muutosScala rakentaa pesäeroa Rapid-edeltäjäänsä olemalla monessa suhteessa rohkeasti merkkinsä ja jopa segmenttinsä ensimmäinen. Huhujen mukaan työn alla on jopa sporttiversio Scala RS, mutta mahdollinen lopputulos jää nähtäväksi lähivuosina.Suomeen Scala rantautuu kesäkuun alussa, ja hinnat varmistuvat lähiviikkoina. Maahantuojan aikomuksena on saada puristettua lähtömallin (manuaalivaihteinen 1.0 TSI 95 hv Active) hinta -alle 20 000 euron haamurajan. Suosion ainekset ovat kaiken kaikkiaan olemassa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Scala 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?