22.4.2019 Ajoneuvot Koeajo: tsekkiaskel ylöspäin – Škoda Scala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Scala on tilava ja tien päällä tutun oloinen, mutta kunnianhimoakaan ei uudesta alemman keskiluokan mallista puutu. Hyvää: tyyli, tilat, kokonaisuus. Huonoa: alustan lievä napakkuus. Škoda Scala saapuu hiukan yllättäen korvaamaan suositun Rapidin tšekkivalmistajan mallistossa, mutta muutos on merkittävä ja perusteltu. Raikkaasti muotoiltu Scala luotsaa koko merkkiä uuteen tyyliin niin ulkonäössä, matkustamossa kuin tekniikassakin. Määrätietoiset muodot näyttäytyvät tosin joistain kulmista hiukan kömpelöinä. Kyseessä on samalla Škodan ensimmäinen malli, jonka pohjarakenteena on muun muassa Polosta ja Aronasta tuttu MQB A0. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilava ja tutun oloinen 4,36 metriä pitkä Scala jatkaa Rapidin farkkutyylistä muotoilua, mutta lyhyt takaylitys kertoo mallin varovaisesta sijoittamisesta Fabian ja Octavian väliin. Sähköisesti avattavaan takaluukkuun on kirjoitettu Škoda kirjaimilla tutun siipinuolilogon sijaan. Tavaratilaa on perusmuodossa 467 litraa, takaistuimet kaadettuna 1 410 litraa. Takaistuinten muotoilusta johtuen tavaratilasta ei tule täysin laakeaa, mutta toisaalta Škoda on väistänyt viime vuosien lättänien takapenkkien kirouksen. Tilaa takamatkustajille onkin yhtä herraskaisesti kuin isoveli-Octaviassa. Ajotuntumaltaan Scala ei yllätä. Ohjaus, vaihteensiirto ja polkimet tuntuvat juuri sellaisilta, mitä Škodalta voi odottaakin. Alustan perusviritys on napakanpuoleinen, mutta ei liioitellusti. Jos tahtoo alustaan enemmän muuttujia, saatavilla on myös säädettävä iskunvaimennus. Myös voimalinjoista löytyy tuttua tavaraa. Toistaiseksi 1.0 TSI -bensiinimoottorin parina täytyy tyytyä käsivaihteistoon; DSG-kaksoiskytkin-automaatti saapuu tuotantoon kesän kuluessa. 115 hevosvoiman versio kolmisylinterisestä moottorista onkin jo sangen riittävä kompaktiin Scalaan. Enemmän tehoa kaipaaville on tarjolla 150-hevosvoimainen 1.5 TSI, ja biokaasumalliksi saapuu loppuvuodesta 90 hevosvoiman 1.0 G-TEC. Dieseleitä ei Suomen mallivalikoimassa tulla näkemään, ja A0-pohjarakenne rajaa myös nelivedot pois laskuista. Paremmin muotoiltu Scalan sisäiset yllätykset keskittyvät ohjaamoon. Kojelauta on saanut uuden keveämmän ilmeen, kiitos kelluvan tietoviihdejärjestelmän ruudun. Ilmettä piristää myös kookas kojelaudan koristelista. Ovenkahvat heijastelevat käsinojien ja ovitaskujen muotoja. Harkiten käytetyt uudet materiaalit tekevät selvää pesäeroa pelkistettyyn Rapidiin. Scala on samalla koko VW-ryhmän ensimmäinen auto, jossa on käytössä uuden sukupolven versiot konsernin MIB-tietoviihdejärjestelmistä. Škoda on pitänyt järjestelmien nimitykset ennallaan, mutta nopeammin ja selkeämmin toimivat järjestelmät ovat tervetullutta kehitystä. Scala on suunniteltu myös entistä verkottuneemmaksi: auto tarjoaa mahdollisuuksia liikennetietoihin, huoltopalveluihin ja Škoda Connect -etähallintaan. 10,25-tuumainen virtuaalimittaristo osaa joukon erilaisia näkymiä, joten digitaalisuutta hyödynnetään aiempaa paremmin. Varustelistalta löytyy myös älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ulkoantennilla. Vanhojen usb-laitteiden omistajien puolestaan täytyy varautua sovittimilla, sillä Scala on varustettu nykytrendin mukaisilla usb-c -liittimillä. Scalassa on uusimmista turvavarusteista vakiona kaista-avustin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijatunnistuksella. Škodamaiseen tapaan varustelistalta löytyy myös pesimellä varustettu peruutuskamera. Park Assist -pysäköintiavustin sisältää puolestaan pysäköintijarruavustimen, jolloin auto jarruttaa automaattisesti parkkikolhun uhatessa. Škoda on jälleen laajentanut Simply Clever -niksitarjontaansa kattamaan vaikka ja mitä. Uusia ratkaisuja ovat suppilona toimiva lasinpesunesteen korkki sekä renkaiden urasyvyysmitalla varustettu jääraappa. Tuttu sateenvarjo löytyy kuljettajan ovesta. Yksinkertaista toimivuutta edustaa myös perinteinen käsijarru. Mittakaavan muutos Scala rakentaa pesäeroa Rapid-edeltäjäänsä olemalla monessa suhteessa rohkeasti merkkinsä ja jopa segmenttinsä ensimmäinen. Huhujen mukaan työn alla on jopa sporttiversio Scala RS, mutta mahdollinen lopputulos jää nähtäväksi lähivuosina. Suomeen Scala rantautuu kesäkuun alussa, ja hinnat varmistuvat lähiviikkoina. Maahantuojan aikomuksena on saada puristettua lähtömallin (manuaalivaihteinen 1.0 TSI 95 hv Active) hinta -alle 20 000 euron haamurajan. Suosion ainekset ovat kaiken kaikkiaan olemassa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Scala 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4362 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2649 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 620 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe