17.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ei ihan niin neutraali – Kia Ceed 1.4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Ceed jatkaa ehkä liiankin tasavahvaa korealaislinjaa. Hyvää: ajoasento, ergonomia. Huonoa: pintakova alusta, nahkeahko suorituskyky, epätarkka vakionopeudensäädin. Kia Ceed, joka aiemmin tunnettiin kirjoitusasusta Cee’d, oli oikeastaan ensimmäinen suomalaisten sydämiin uinut korealaisauto. Suosiota ei tarvinnut ihmetellä, sillä ominaisuudet olivat eurotasoa, muotoilu miellytti ja pitkä takuu hoiti loput.Nyt, kolmanteen sukupolveen siirryttäessä, heittomerkin ohella osa asiallisuudesta on pyritty heivaamaan historiaan. Edellismallien suoranselkeät linjat on korvattu pullistelevammilla muodoilla, joista löytää yhtymäkohtia jopa merkin Stinger-sporttisedaniin.Tavalliselle autoilijalle tärkeämpää ovat kuitenkin käyttöominaisuudet. Niitä lähdimme haarukoimaan malliston yläpäätä edustavalla versiolla. Myöhemmin otamme syvemmät vaikutelmat myös yksilitraisesta bensaperusmallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeää ja tukevaaTies monennenko kerran on aihetta kehua korealaisohjaamon selkeyttä: kaikki löytyy Ceedistäkin juuri mistä pitää. Kiiltävät materiaalit pyrkivät tuomaan premium-henkeä, mitä tämän malliversion nahkaverhoillut istuimet korostavat.Niille on myös ilo asettautua, sillä ajoasennon saa säädettyä erinomaiseksi. Niin mittasuhteet kuin säätövarat ovat todella hyvät, ja istuin asettuu ainakin sähkösäätöisenä oikeaoppiseen takakenoon, mikä luo muhkean reisituen.Takatilat edustavat luokan tavanomaista tasoa: pitkät henkilöt joutuvat hivenen ahtaalle, keskimittaisemmat viihtyvät. Niin ikään normikokoisessa, 395-litraisessa tavaratilassa ilahduttaa mahdollisuus säätää välipohja kahteen eri tasoon. Ei mukavuushuippujaKaikki siis tähän asti hyvin – ja jos tila ei riitä, sitä tulee pian tarjolle Ceed Sportswagon -farmarimallissa. Mutta kun lähdetään liikkeelle, ainakin tämän malliversion kulkua leimaa ei-odotettu nahkeus.Paitsi, että ohjaus on jätetty keinotekoisen jäykäksi, kaasua pitää polkea aika syvään, jotta konehuoneessa tapahtuisi mitään erityisempää. Arkiajossa tämäkin toki riittää, mutta 1,4-litraiselta turbolta odotettu voimahyöky jää kaksoiskytkinvaihteiston kera uupumaan. Sport-ajotilassa kulkupuoleen saa tietysti lisää aktiivisuutta. Samalla alkaa kuitenkin turha pienellä vaihteella huudattaminen, vaikkei siihen olisi tasanopeudella tarvetta.Maantiellä aistii muutenkin, että nyt ei ylletä aivan nappisuoritukseen.Alusta on viritetty yllättävän pintakovaksi, ja rengasmelua löytyy alemman keskiluokan perustyyliin. Edullisempien versioiden 205/55 R16 -pyörät saattaisivat sopia alle tätä 225/45 R17 -kokoa paremmin.Suuntavakavuus ei myöskään vaikuttanut parhaalta mahdolliselta, sillä ohjauksen keskialueen epätarkkuus saa aikaan lievää mutta havaittavaa hakemista. Matka-ajon leppoisuutta vähentää myös muutaman kilometrin suuntaansa sahaava vakionopeudensäädin.Ceed on sikäli hankala auto arvostella, että tavallinen käyttäjä ei välttämättä huomaa siinä erikoista moitittavaa. Mutta kun ratin taakse istuu vaateliaampi kuski, epäkohtia löytyy yllättävän paljon.Valtaosa näistä lienee kuitenkin juuri tämän version ominaispiirteitä: uskallan väittää, että se karvalakkimalli litran koneella tarjoaa harmittomamman ajokokemuksen, alkaen reilun 20 000 euron hintaan. Tämähän vielä nähdään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.kia.com/ceed-cd Kia Ceed 1.4 T-GDI ISG Business Premium DCT A/t Hinta alkaen 30 242 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen