17.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ei ihan niin neutraali – Kia Ceed 1.4 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Ceed jatkaa ehkä liiankin tasavahvaa korealaislinjaa. Hyvää: ajoasento, ergonomia. Huonoa: pintakova alusta, nahkeahko suorituskyky, epätarkka vakionopeudensäädin. Kia Ceed, joka aiemmin tunnettiin kirjoitusasusta Cee’d, oli oikeastaan ensimmäinen suomalaisten sydämiin uinut korealaisauto. Suosiota ei tarvinnut ihmetellä, sillä ominaisuudet olivat eurotasoa, muotoilu miellytti ja pitkä takuu hoiti loput.Nyt, kolmanteen sukupolveen siirryttäessä, heittomerkin ohella osa asiallisuudesta on pyritty heivaamaan historiaan. Edellismallien suoranselkeät linjat on korvattu pullistelevammilla muodoilla, joista löytää yhtymäkohtia jopa merkin Stinger-sporttisedaniin.Tavalliselle autoilijalle tärkeämpää ovat kuitenkin käyttöominaisuudet. Niitä lähdimme haarukoimaan malliston yläpäätä edustavalla versiolla. Myöhemmin otamme syvemmät vaikutelmat myös yksilitraisesta bensaperusmallista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeää ja tukevaaTies monennenko kerran on aihetta kehua korealaisohjaamon selkeyttä: kaikki löytyy Ceedistäkin juuri mistä pitää. Kiiltävät materiaalit pyrkivät tuomaan premium-henkeä, mitä tämän malliversion nahkaverhoillut istuimet korostavat.Niille on myös ilo asettautua, sillä ajoasennon saa säädettyä erinomaiseksi. Niin mittasuhteet kuin säätövarat ovat todella hyvät, ja istuin asettuu ainakin sähkösäätöisenä oikeaoppiseen takakenoon, mikä luo muhkean reisituen.Takatilat edustavat luokan tavanomaista tasoa: pitkät henkilöt joutuvat hivenen ahtaalle, keskimittaisemmat viihtyvät. Niin ikään normikokoisessa, 395-litraisessa tavaratilassa ilahduttaa mahdollisuus säätää välipohja kahteen eri tasoon. Ei mukavuushuippujaKaikki siis tähän asti hyvin – ja jos tila ei riitä, sitä tulee pian tarjolle Ceed Sportswagon -farmarimallissa. Mutta kun lähdetään liikkeelle, ainakin tämän malliversion kulkua leimaa ei-odotettu nahkeus.Paitsi, että ohjaus on jätetty keinotekoisen jäykäksi, kaasua pitää polkea aika syvään, jotta konehuoneessa tapahtuisi mitään erityisempää. Arkiajossa tämäkin toki riittää, mutta 1,4-litraiselta turbolta odotettu voimahyöky jää kaksoiskytkinvaihteiston kera uupumaan. Sport-ajotilassa kulkupuoleen saa tietysti lisää aktiivisuutta. Samalla alkaa kuitenkin turha pienellä vaihteella huudattaminen, vaikkei siihen olisi tasanopeudella tarvetta.Maantiellä aistii muutenkin, että nyt ei ylletä aivan nappisuoritukseen.Alusta on viritetty yllättävän pintakovaksi, ja rengasmelua löytyy alemman keskiluokan perustyyliin. Edullisempien versioiden 205/55 R16 -pyörät saattaisivat sopia alle tätä 225/45 R17 -kokoa paremmin.Suuntavakavuus ei myöskään vaikuttanut parhaalta mahdolliselta, sillä ohjauksen keskialueen epätarkkuus saa aikaan lievää mutta havaittavaa hakemista. Matka-ajon leppoisuutta vähentää myös muutaman kilometrin suuntaansa sahaava vakionopeudensäädin.Ceed on sikäli hankala auto arvostella, että tavallinen käyttäjä ei välttämättä huomaa siinä erikoista moitittavaa. Mutta kun ratin taakse istuu vaateliaampi kuski, epäkohtia löytyy yllättävän paljon.Valtaosa näistä lienee kuitenkin juuri tämän version ominaispiirteitä: uskallan väittää, että se karvalakkimalli litran koneella tarjoaa harmittomamman ajokokemuksen, alkaen reilun 20 000 euron hintaan. Tämähän vielä nähdään.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.kia.com/ceed-cd Kia Ceed 1.4 T-GDI ISG Business Premium DCT A/t Hinta alkaen 30 242 € Moottori Bensiinimoottori 1 353 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 6000 r/min Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Vääntö 242 Nm (1500–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija