16.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kahta viikkoa vaille valmis – Mazda 3 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 Sedan vaihtaa paksun C-pilarin tutumpiin muotoihin. Lopputulos jää ärsyttävän lähelle erinomaista. Hyvää: auton viimeistely, ergonomia. Huonoa: ohjelmiston viimeistely, vanhahtava automaattivaihteisto. Räväkän pystyperän jälkeen vuorossa on tutun turvallinen porrasperäinen Mazda 3 Sedan. Varsinaisen takakontin lisääminen on häivyttänyt hatchbackin paksun C-pilarin olemattomiin. Samalla Sedan muistuttaa hämmentävän paljon ensimmäisen polven Mazda 6 -mallia.Tavaratilaa on 450 litraa hatchbackin 358 litran sijaan. Takaistuimet ovat edelleen kaadettavissa, jolloin mukaan mahtuu 1 138 litraa tarpeellista tavaraa. Myös takaoven muoto on erilainen, mutta muuten korimallit vastaavat toisiaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPientä hiomista vailleMazda on viime vuosina hivuttanut itseään entistä selvemmin premium-merkkien suuntaan, ja Luxury-varusteltuna viimeistely hätyytteleekin jo esimerkiksi Lexuksen malliston lähtötasoa. Materiaalit ja niiden tuntumat on valittu ja toteutettu ihastuttavalla huolellisuudella. Yhdessä BMW:stä inspiroituneen tietoviihdejärjestelmän kanssa tunnelma on suorastaan hillityn hiottu. Valitettavasti hiominen on jäänyt kesken noin kahdella viikolla. Kaistavahti tuntuu pikkuvanhalta jatkuvan viisastelunsa kanssa, ja ajoavustimien säätömahdollisuudet ajon aikana aiheuttavat pettymyksen. Kauneusvirheitä on jäänyt myös muun muassa Bosen äänentoistojärjestelmään, joka on muuten hyvää keskitasoa.Ajamisen aikomustaMazda 3 on valmistajalleen tuttuun tapaan suunnattu ajamisesta innostuville, ja luokkansa edustajaksi auto onkin hyvää tasoa. Mainion ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on miellyttävä, joskin lähes tunnoton. Mittaristonäkymät ovat harmittavan rajoittuneita mutta selkeitä, ja niitä täydentää hyvä heijastusnäyttö. Voimalinjan suurin harmitus on vanhahtavalta tuntuva automaattivaihteisto, erityisesti kun vaihtoehtona ovat Mazdan mainiot manuaalit. Alustan suhteen pieni hiomattomuus jatkuu, sillä kohtuullisen hyvä mukavuus kärsii turhasta pintakovuudesta ja tien poikittaissaumojen aiheuttamasta rysähtelystä. Äänieristys on keskitasoa.Hyvää kritisoimassaKertyvästä napinasta huolimatta Mazda 3 Sedan on kokonaisuutena hyvällä tasolla. Pienellä jatkoviimeistelyllä hätyyteltäisiin kuitenkin jo erinomaisuuden rajoja. Kohdistammekin hartaat odotukset jo tässä vaiheessa Mazda 3:n faceliftiin. Sitä ennen luvassa on vielä syksyllä saapuva erittäin mielenkiintoinen Skyactiv-X -moottoriperhe.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M Hybrid Skyactiv-G Luxury AT Hinta alkaen 33 773 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 6000 r/min Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?