16.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kahta viikkoa vaille valmis – Mazda 3 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 Sedan vaihtaa paksun C-pilarin tutumpiin muotoihin. Lopputulos jää ärsyttävän lähelle erinomaista. Hyvää: auton viimeistely, ergonomia. Huonoa: ohjelmiston viimeistely, vanhahtava automaattivaihteisto. Räväkän pystyperän jälkeen vuorossa on tutun turvallinen porrasperäinen Mazda 3 Sedan. Varsinaisen takakontin lisääminen on häivyttänyt hatchbackin paksun C-pilarin olemattomiin. Samalla Sedan muistuttaa hämmentävän paljon ensimmäisen polven Mazda 6 -mallia. Tavaratilaa on 450 litraa hatchbackin 358 litran sijaan. Takaistuimet ovat edelleen kaadettavissa, jolloin mukaan mahtuu 1 138 litraa tarpeellista tavaraa. Myös takaoven muoto on erilainen, mutta muuten korimallit vastaavat toisiaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pientä hiomista vaille Mazda on viime vuosina hivuttanut itseään entistä selvemmin premium-merkkien suuntaan, ja Luxury-varusteltuna viimeistely hätyytteleekin jo esimerkiksi Lexuksen malliston lähtötasoa. Materiaalit ja niiden tuntumat on valittu ja toteutettu ihastuttavalla huolellisuudella. Yhdessä BMW:stä inspiroituneen tietoviihdejärjestelmän kanssa tunnelma on suorastaan hillityn hiottu. Valitettavasti hiominen on jäänyt kesken noin kahdella viikolla. Kaistavahti tuntuu pikkuvanhalta jatkuvan viisastelunsa kanssa, ja ajoavustimien säätömahdollisuudet ajon aikana aiheuttavat pettymyksen. Kauneusvirheitä on jäänyt myös muun muassa Bosen äänentoistojärjestelmään, joka on muuten hyvää keskitasoa. Ajamisen aikomusta Mazda 3 on valmistajalleen tuttuun tapaan suunnattu ajamisesta innostuville, ja luokkansa edustajaksi auto onkin hyvää tasoa. Mainion ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on miellyttävä, joskin lähes tunnoton. Mittaristonäkymät ovat harmittavan rajoittuneita mutta selkeitä, ja niitä täydentää hyvä heijastusnäyttö. Voimalinjan suurin harmitus on vanhahtavalta tuntuva automaattivaihteisto, erityisesti kun vaihtoehtona ovat Mazdan mainiot manuaalit. Alustan suhteen pieni hiomattomuus jatkuu, sillä kohtuullisen hyvä mukavuus kärsii turhasta pintakovuudesta ja tien poikittaissaumojen aiheuttamasta rysähtelystä. Äänieristys on keskitasoa. Hyvää kritisoimassa Kertyvästä napinasta huolimatta Mazda 3 Sedan on kokonaisuutena hyvällä tasolla. Pienellä jatkoviimeistelyllä hätyyteltäisiin kuitenkin jo erinomaisuuden rajoja. Kohdistammekin hartaat odotukset jo tässä vaiheessa Mazda 3:n faceliftiin. Sitä ennen luvassa on vielä syksyllä saapuva erittäin mielenkiintoinen Skyactiv-X -moottoriperhe. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M Hybrid Skyactiv-G Luxury AT Hinta alkaen 33 773 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 6000 r/min Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan