16.7.2019

Koeajo: Kahta viikkoa vaille valmis – Mazda 3 Sedan

Mazda 3 Sedan

Mazda 3 Sedan vaihtaa paksun C-pilarin tutumpiin muotoihin. Lopputulos jää ärsyttävän lähelle erinomaista. Hyvää: auton viimeistely, ergonomia. Huonoa: ohjelmiston viimeistely, vanhahtava automaattivaihteisto.

Räväkän pystyperän jälkeen vuorossa on tutun turvallinen porrasperäinen Mazda 3 Sedan. Varsinaisen takakontin lisääminen on häivyttänyt hatchbackin paksun C-pilarin olemattomiin. Samalla Sedan muistuttaa hämmentävän paljon ensimmäisen polven Mazda 6 -mallia.

Mazda 3 Sedan

Tavaratilaa on 450 litraa hatchbackin 358 litran sijaan. Takaistuimet ovat edelleen kaadettavissa, jolloin mukaan mahtuu 1 138 litraa tarpeellista tavaraa. Myös takaoven muoto on erilainen, mutta muuten korimallit vastaavat toisiaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pientä hiomista vaille

Mazda on viime vuosina hivuttanut itseään entistä selvemmin premium-merkkien suuntaan, ja Luxury-varusteltuna viimeistely hätyytteleekin jo esimerkiksi Lexuksen malliston lähtötasoa. Materiaalit ja niiden tuntumat on valittu ja toteutettu ihastuttavalla huolellisuudella. Yhdessä BMW:stä inspiroituneen tietoviihdejärjestelmän kanssa tunnelma on suorastaan hillityn hiottu.

Valitettavasti hiominen on jäänyt kesken noin kahdella viikolla. Kaistavahti tuntuu pikkuvanhalta jatkuvan viisastelunsa kanssa, ja ajoavustimien säätömahdollisuudet ajon aikana aiheuttavat pettymyksen. Kauneusvirheitä on jäänyt myös muun muassa Bosen äänentoistojärjestelmään, joka on muuten hyvää keskitasoa.

Ajamisen aikomusta

Mazda 3 on valmistajalleen tuttuun tapaan suunnattu ajamisesta innostuville, ja luokkansa edustajaksi auto onkin hyvää tasoa. Mainion ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on miellyttävä, joskin lähes tunnoton. Mittaristonäkymät ovat harmittavan rajoittuneita mutta selkeitä, ja niitä täydentää hyvä heijastusnäyttö.

Voimalinjan suurin harmitus on vanhahtavalta tuntuva automaattivaihteisto, erityisesti kun vaihtoehtona ovat Mazdan mainiot manuaalit. Alustan suhteen pieni hiomattomuus jatkuu, sillä kohtuullisen hyvä mukavuus kärsii turhasta pintakovuudesta ja tien poikittaissaumojen aiheuttamasta rysähtelystä. Äänieristys on keskitasoa.

Hyvää kritisoimassa

Kertyvästä napinasta huolimatta Mazda 3 Sedan on kokonaisuutena hyvällä tasolla. Pienellä jatkoviimeistelyllä hätyyteltäisiin kuitenkin jo erinomaisuuden rajoja. Kohdistammekin hartaat odotukset jo tässä vaiheessa Mazda 3:n faceliftiin. Sitä ennen luvassa on vielä syksyllä saapuva erittäin mielenkiintoinen Skyactiv-X -moottoriperhe.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mazda 3 Sedan 2.0 M Hybrid Skyactiv-G Luxury AT

Hinta alkaen

33 773 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

35 322 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

90 kW (122 hv), 6000 r/min

Vääntö

213 Nm (4000 r/min)

Vääntö

213 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

197 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,6 (yhd.)

CO2-päästöt

149 g/km

Mitat

pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat