16.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Kahta viikkoa vaille valmis – Mazda 3 Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 Sedan vaihtaa paksun C-pilarin tutumpiin muotoihin. Lopputulos jää ärsyttävän lähelle erinomaista. Hyvää: auton viimeistely, ergonomia. Huonoa: ohjelmiston viimeistely, vanhahtava automaattivaihteisto. Räväkän pystyperän jälkeen vuorossa on tutun turvallinen porrasperäinen Mazda 3 Sedan. Varsinaisen takakontin lisääminen on häivyttänyt hatchbackin paksun C-pilarin olemattomiin. Samalla Sedan muistuttaa hämmentävän paljon ensimmäisen polven Mazda 6 -mallia. Tavaratilaa on 450 litraa hatchbackin 358 litran sijaan. Takaistuimet ovat edelleen kaadettavissa, jolloin mukaan mahtuu 1 138 litraa tarpeellista tavaraa. Myös takaoven muoto on erilainen, mutta muuten korimallit vastaavat toisiaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pientä hiomista vaille Mazda on viime vuosina hivuttanut itseään entistä selvemmin premium-merkkien suuntaan, ja Luxury-varusteltuna viimeistely hätyytteleekin jo esimerkiksi Lexuksen malliston lähtötasoa. Materiaalit ja niiden tuntumat on valittu ja toteutettu ihastuttavalla huolellisuudella. Yhdessä BMW:stä inspiroituneen tietoviihdejärjestelmän kanssa tunnelma on suorastaan hillityn hiottu. Valitettavasti hiominen on jäänyt kesken noin kahdella viikolla. Kaistavahti tuntuu pikkuvanhalta jatkuvan viisastelunsa kanssa, ja ajoavustimien säätömahdollisuudet ajon aikana aiheuttavat pettymyksen. Kauneusvirheitä on jäänyt myös muun muassa Bosen äänentoistojärjestelmään, joka on muuten hyvää keskitasoa. Ajamisen aikomusta Mazda 3 on valmistajalleen tuttuun tapaan suunnattu ajamisesta innostuville, ja luokkansa edustajaksi auto onkin hyvää tasoa. Mainion ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on miellyttävä, joskin lähes tunnoton. Mittaristonäkymät ovat harmittavan rajoittuneita mutta selkeitä, ja niitä täydentää hyvä heijastusnäyttö. Voimalinjan suurin harmitus on vanhahtavalta tuntuva automaattivaihteisto, erityisesti kun vaihtoehtona ovat Mazdan mainiot manuaalit. Alustan suhteen pieni hiomattomuus jatkuu, sillä kohtuullisen hyvä mukavuus kärsii turhasta pintakovuudesta ja tien poikittaissaumojen aiheuttamasta rysähtelystä. Äänieristys on keskitasoa. Hyvää kritisoimassa Kertyvästä napinasta huolimatta Mazda 3 Sedan on kokonaisuutena hyvällä tasolla. Pienellä jatkoviimeistelyllä hätyyteltäisiin kuitenkin jo erinomaisuuden rajoja. Kohdistammekin hartaat odotukset jo tässä vaiheessa Mazda 3:n faceliftiin. Sitä ennen luvassa on vielä syksyllä saapuva erittäin mielenkiintoinen Skyactiv-X -moottoriperhe. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda 3 Sedan 2.0 M Hybrid Skyactiv-G Luxury AT Hinta alkaen 33 773 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 6000 r/min Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Vääntö 213 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,6 (yhd.) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille