25.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 GT PureTech 225 – oma eheä itsensä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 GT on sellainen auto, jonka joka jokaisen 508:n pitäisi olla. Hyvää: Tyyli, ajettavuus, erilaisuus varauksin. Huonoa: Epäselvät valikot, vaihteisto varauksin. Joitakin autoja on vain pakko vilkaista poistuttaessa. Punainen Peugeot 508 GT kuuluu ehdottomasti tähän ryhmään, etenkin ilta-auringon paisteessa. Ranskalaisvalmistajan lippulaiva luottaa enemmän mittasuhteisiin ja harkittuihin linjoihin kuin rönsyilevään aggressiivisuuteen. Kenties keula toimisi ilman kulmahammasmaisia päiväajovalojakin.Menevä muoto asettaa muulle autolle valtavat paineet: Ranskan ensikoeajossa ajettu 225-hevosvoimainen GT vastasi odotuksia, mutta myöhemmin talvella 130-hevosvoimainen dieselmalli jätti meidät kylmemmäksi: huippunäyttävästä kojelaudasta löytyvä pieni ohjauspyörä ja pintakohva alusta yhdessä pikkudieselin kanssa herättivät enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEheä kokonaisuusKun koeajovuoroon tuli 508 GT, palasivat muistot nopeasti takaisin Ranskaan: suuremmat vanteet viimeistelevät ulkonäön ja mukautuvan iskunvaimennuksen kera kyytikin tuntuu paremmalta.508 GT:ssä ajettavuus nousee ulkonäön tasolle: alusta kantaa auton hienosti reippaammassakin ajossa, ja siihen sekä vannekokoon nähden kyytiä voi kuvailla varsin mukavaksikin. Kaarreominaisuudet ovat muutenkin korkealla tasolla, eikä keula tahdo millään antautua puskemaan.Talvella tahmeaksi moitittua ohjauksen keskialuetta ei suurilla sporttirenkailla huomaa. Keskitys ei ole aivan täydellistä, mutta aktiivisesti ajaen piirre ei haittaa. Kesäasvaltilla ei myöskään jää kaipaamaan lisää tuntoa.Pieni ohjauspyörä sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä: sen ympärille rakennettu ohjaamo näyttää mattapuulistoineen laadukkaalle ja upealle, eikä keskimittaisena minulla ole ongelmia havaita ohjauspyörän päälle sijoitettua mittaristoa. Toisaalta mutkatiellä pieni kehämitta tekee ohjauksesta epätarkan, etenkin jos ohjauspyörästä joutuu vähänkään ottamaan tukea kaarteissa. Pääasia on, ettei GT:ssä enää huomaa ihmettelevänsä, miksi pikkudiesel yrittää epätoivoisesti leikkiä mikroautoa.Turhaa kierrätystäKoeajetun Peugeot 508 GT:n moottorina on tutuksi tullut 1,6-litrainen PureTech, tarjolla on myös 180-hevosvoimainen diesel. Bensiinimoottorin kireämpi versio loistaa Peugeot 308 GTi:n keulalla, mutta jotenkin paketti jää 508:ssa vähän hengettömäksi. Syypää löytyy automaattivaihteistosta, joka vaihtaa turhan hanakasti pienemmälle. Yläkierroksilla 1,6-litrainen kuulostaa vähän ahdistuneelta, ja vaikuttavampaa suorituskykyä saisi varsin runsasta alavääntöä hyödyntäen. Ehkä tuleva ladattava hybridi on hienosäädetty paremmin?Hienosäädön puutetta löytyy myös asetuksista: 508 ei tarjoa kunnollista manuaalitilaa. Perusmalleissa manuaalipuoli kytketään vaihdekepin M-painikkeesta, mutta GT:ssä sen paikalta löytää pysäköintiavustimen. Vaihteita voi kyllä vaihtaa ohjauspyörän pienistä lavoista D-asennollakin, mutta täyskaasulla auto vaihtaa silti pienemmälle, ja osakaasulla auto palaa muutaman sekunnin kuluttua takaisin automaatille. Manuaalitila löytyy kyllä ajotilakatkaisimesta urheilu- ja mukavuusasetusten joukosta, mutta tällöin taas ohjauksen ja alustan asetukset jäävät säätämättä. Harvoin toki automaattivaihteistoa tulee itse käskettyä, mutta tämä valinta kuuluisi kuljettajalle, ei tehtaan käyttöliittymäsuunnittelijoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuom. Kiel. Valik.Peugeotin tulisi ottaa saksalaisista oppia ja tarjota yhden muokattavan asetuksen, mihin voisi koota suosikkiyhdistelmänsä alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista.Muutenkin tietoviihdejärjestelmää voisi vielä vähän hioa. Jo talvisessa koeajossa sivusimme seikkaa, ja jälleen joitakin toimintoja sai etsiä turhan pitkään. Esimerkiksi asetusvalikon lyhenne "VAIHTOE." ei heti aukea, toisin kuin huvittava "Vak. Nop. Sääd. Aktiv.". Auton kieli tulikin vaihdettua kapulasuomesta englanniksi kesken koeajon. Eheä pakettiPeugeot 508 SW -farmarimallin myötä viisiovisen takatiloihin voi suhtautua suopeammin. Istuin on poteromainen ja reisitueltaan heikko, eikä ulos näe järin hyvin. Kyllä takana matkustaa, mutta etuistuinpaikasta taistellaan enemmän, kuin tämän luokan autossa pitäisi. Toisaalta tavaratila on kohtalaisen avara, vaikkakin matala.Peugeot 508 GT on se auto, jonka kenties jokaisen 508-mallin tulisi olla. Sen ajettavuus ja suorituskyky ovat pienistä moitteista huolimatta hienossa tasapainossa näyttävän ulkonäön ja upeiden sisätilojen kanssa. Nyt 508 ei enää herätä kysymyksiä, sen joko haluaa tai ei.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 GT PureTech 225 EAT8 Hinta alkaen 50 122 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti/manuaalivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle