25.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 GT PureTech 225 – oma eheä itsensä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 GT on sellainen auto, jonka joka jokaisen 508:n pitäisi olla. Hyvää: Tyyli, ajettavuus, erilaisuus varauksin. Huonoa: Epäselvät valikot, vaihteisto varauksin. Joitakin autoja on vain pakko vilkaista poistuttaessa. Punainen Peugeot 508 GT kuuluu ehdottomasti tähän ryhmään, etenkin ilta-auringon paisteessa. Ranskalaisvalmistajan lippulaiva luottaa enemmän mittasuhteisiin ja harkittuihin linjoihin kuin rönsyilevään aggressiivisuuteen. Kenties keula toimisi ilman kulmahammasmaisia päiväajovalojakin.Menevä muoto asettaa muulle autolle valtavat paineet: Ranskan ensikoeajossa ajettu 225-hevosvoimainen GT vastasi odotuksia, mutta myöhemmin talvella 130-hevosvoimainen dieselmalli jätti meidät kylmemmäksi: huippunäyttävästä kojelaudasta löytyvä pieni ohjauspyörä ja pintakohva alusta yhdessä pikkudieselin kanssa herättivät enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEheä kokonaisuusKun koeajovuoroon tuli 508 GT, palasivat muistot nopeasti takaisin Ranskaan: suuremmat vanteet viimeistelevät ulkonäön ja mukautuvan iskunvaimennuksen kera kyytikin tuntuu paremmalta.508 GT:ssä ajettavuus nousee ulkonäön tasolle: alusta kantaa auton hienosti reippaammassakin ajossa, ja siihen sekä vannekokoon nähden kyytiä voi kuvailla varsin mukavaksikin. Kaarreominaisuudet ovat muutenkin korkealla tasolla, eikä keula tahdo millään antautua puskemaan.Talvella tahmeaksi moitittua ohjauksen keskialuetta ei suurilla sporttirenkailla huomaa. Keskitys ei ole aivan täydellistä, mutta aktiivisesti ajaen piirre ei haittaa. Kesäasvaltilla ei myöskään jää kaipaamaan lisää tuntoa.Pieni ohjauspyörä sen sijaan jakaa yhä mielipiteitä: sen ympärille rakennettu ohjaamo näyttää mattapuulistoineen laadukkaalle ja upealle, eikä keskimittaisena minulla ole ongelmia havaita ohjauspyörän päälle sijoitettua mittaristoa. Toisaalta mutkatiellä pieni kehämitta tekee ohjauksesta epätarkan, etenkin jos ohjauspyörästä joutuu vähänkään ottamaan tukea kaarteissa. Pääasia on, ettei GT:ssä enää huomaa ihmettelevänsä, miksi pikkudiesel yrittää epätoivoisesti leikkiä mikroautoa.Turhaa kierrätystäKoeajetun Peugeot 508 GT:n moottorina on tutuksi tullut 1,6-litrainen PureTech, tarjolla on myös 180-hevosvoimainen diesel. Bensiinimoottorin kireämpi versio loistaa Peugeot 308 GTi:n keulalla, mutta jotenkin paketti jää 508:ssa vähän hengettömäksi. Syypää löytyy automaattivaihteistosta, joka vaihtaa turhan hanakasti pienemmälle. Yläkierroksilla 1,6-litrainen kuulostaa vähän ahdistuneelta, ja vaikuttavampaa suorituskykyä saisi varsin runsasta alavääntöä hyödyntäen. Ehkä tuleva ladattava hybridi on hienosäädetty paremmin?Hienosäädön puutetta löytyy myös asetuksista: 508 ei tarjoa kunnollista manuaalitilaa. Perusmalleissa manuaalipuoli kytketään vaihdekepin M-painikkeesta, mutta GT:ssä sen paikalta löytää pysäköintiavustimen. Vaihteita voi kyllä vaihtaa ohjauspyörän pienistä lavoista D-asennollakin, mutta täyskaasulla auto vaihtaa silti pienemmälle, ja osakaasulla auto palaa muutaman sekunnin kuluttua takaisin automaatille. Manuaalitila löytyy kyllä ajotilakatkaisimesta urheilu- ja mukavuusasetusten joukosta, mutta tällöin taas ohjauksen ja alustan asetukset jäävät säätämättä. Harvoin toki automaattivaihteistoa tulee itse käskettyä, mutta tämä valinta kuuluisi kuljettajalle, ei tehtaan käyttöliittymäsuunnittelijoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuom. Kiel. Valik.Peugeotin tulisi ottaa saksalaisista oppia ja tarjota yhden muokattavan asetuksen, mihin voisi koota suosikkiyhdistelmänsä alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista.Muutenkin tietoviihdejärjestelmää voisi vielä vähän hioa. Jo talvisessa koeajossa sivusimme seikkaa, ja jälleen joitakin toimintoja sai etsiä turhan pitkään. Esimerkiksi asetusvalikon lyhenne "VAIHTOE." ei heti aukea, toisin kuin huvittava "Vak. Nop. Sääd. Aktiv.". Auton kieli tulikin vaihdettua kapulasuomesta englanniksi kesken koeajon. Eheä pakettiPeugeot 508 SW -farmarimallin myötä viisiovisen takatiloihin voi suhtautua suopeammin. Istuin on poteromainen ja reisitueltaan heikko, eikä ulos näe järin hyvin. Kyllä takana matkustaa, mutta etuistuinpaikasta taistellaan enemmän, kuin tämän luokan autossa pitäisi. Toisaalta tavaratila on kohtalaisen avara, vaikkakin matala.Peugeot 508 GT on se auto, jonka kenties jokaisen 508-mallin tulisi olla. Sen ajettavuus ja suorituskyky ovat pienistä moitteista huolimatta hienossa tasapainossa näyttävän ulkonäön ja upeiden sisätilojen kanssa. Nyt 508 ei enää herätä kysymyksiä, sen joko haluaa tai ei.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 GT PureTech 225 EAT8 Hinta alkaen 50 122 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti/manuaalivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,1 (yhd.) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen