12.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyköistuvat tyylifarkut – Peugeot 508 SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 SW hivelee katsetta ja korvia, eikä edes tahdo taipua kaikkien kuljettimeksi. Hyvää: tyyli, matala melutaso. Huonoa: sekavat valikot, automaattivaihteiston toiminta. Peugeot 508 SW, jota ensikoeajoimme viime vuoden lopulla Portugalissa saapui kotimaan koeajoon suhteellisen myöhään eli syksyn tullen. Samalla saatiin Suomi-kuvaa siitä, miten tyylifarkut istuvat arkikäyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlemman keskiluokan tilatAutoihin liittyvät esteettiset seikat ovat makuasioita, mutta juuri 508 SW:n kohdalla niitä ei voi oikein väistääkään. Keulan leveä virne saattaa joidenkin konservatiivien mielestä näyttää irvistykseltä, mutta SW-mallin leveä takavalopaneeli rekisterikilven yllä – kuten perän muotoilu muutenkin – hivelee useimpien silmiä.Takapenkille laskeutuminen alkaa ovien ihmettelyllä, sillä karmittomat sivuikkunat farmariautossa eivät ole kovinkaan yleinen näky. Itse tilat vastaavat suurin piirtein alemman keskiluokan, siis periaatteessa yhtä kokoluokkaa pienemmän, auton tasoa.Pitkäkin henkilö mahtuu toki taakse polvitilan puolesta, kunhan edessä istuja tinkii omasta pitkittäissäätövarastaan, mutta matkustuksen miellyttävyydestä ei oikein voi puhua. Lattia on istuinosaan nähden korkealla, joten reisituki jää vajaaksi, eivätkä kengätkään tahdo mahtua etuistuimen alle.Pääntilaa kyllä riittäisi, mikä on varsin mielenkiintoista matala kattolinja huomioon ottaen. Keskimittaiset, kuten koeajajamme mainitulla ulkomaanreissulla, eivät valita olostaan yhtä selkeästi. Ja valaistuspuoli runsaine, myös takajalkatilan kattavine ledeineen ilahduttaa varsinkin syyspimeillä.Kontissa fiksuja juttujaKontin ja matkustamon erottava tavaraverkko on toiseksi edullisimmasta eli koeajetusta Allure-tasosta lähtien ilahduttavasti vakiovaruste, ja sen saa kytkettyä myös laajennetun tilan eteen eli etuistuinten taakse.Jalan heilautuksella aukeava sähkötakaluukku sen sijaan on vielä Alluressa lisävaruste, mutta tässä autoyksilössä sellainen oli. Avauduttuaan se paljastaa selväpiirteisen ja pitkän, mutta myös matalan tavaratilan.Tietyissä yksityiskohdissa Peugeotin pitkä farmariosaaminen näkyy, sillä luukun alla mahtuu mainiosti seisomaan, ja näkösuoja siirtyy lastauksen tieltä yhdellä painalluksella. Takapenkin selkänojan puolikkaat kaatuvat kontissa sijaitsevista vivuista, eli muunneltavuus on tehty mahdollisimman helpoksi. Laajennettuun tilaan ei muodostu lainkaan kynnystä, ja nojat asettuvat lähes vaakatasoon. Isommasta palasta löytyy jopa suksiluukku. Nojia takaisin nostettaessa turvavyöt tahtovat olla tiellä.Takanäkyvyys avustimien varassaEtutilat, etenkin kuljettajan ympäristö, eroavat massasta samalla tapaa kuin porrasperäversiossakin. Kokonaisuus on trendikäs ja persoonallinen, ja Peugeotin nykytapaan myös laatuvaikutelma on kunnossa. Sekavat valikot ja pieni ohjauspyörä vaativat kuitenkin totuttelua.Katse taustapeiliin paljastaa etenkin farmariksi varsin vajavaisen peruutusnäkymän. Peili ei ole suuren suuri, koska sellaiselle ei olisi matalan takalasin vuoksi mitään tarvettakaan. Myös takaistuimen kiinteät pääntuet lisäävät katvetta, kuten edellä mainittu tavaratilan näkösuojakin, jonka kuormaamisen jälkeen unohtaa helposti kokoon taitettuun – ja näkyvyyttä entisestään heikentävään – asentoonsa.Alluren hintaan sisältyvät parkkitutkat edessä ja takana auttavat tietysti, mutta vielä enemmän talkoisiin osallistuu peruutuskamera joko 180 tai 360 asteen näkymillä; molemmat täytyy Allureen hankkia lisähintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiljaista menoaFarkkukorin ohella 181-heppainen bensakone oli 508:n keulalla ennen kokematon asia, kun puhutaan meikäläisestä liikenteestä. Moottori ei aivan tunnu tehoiseltaan, sillä odotettua menoa ei esiinny edes täyskaasukiihdytyksessä ennen kuin kierrokset kohoavat riittävästi.Ja kun tämän vinguttamisen jälkeen nostaa kaasupolkimen, vaihteisto jättää pienen pykälän ja korkeat rundit päälle liian pitkäksi ajaksi – aivan kuin oltaisiin radalla ja/tai jossakin sporttimoodissa.Automaatti, niin perinteinen momentinmuunninaski kun onkin, nykii muutenkin ajoittain kaksoiskytkinlaatikoiden tapaan, ja esimerkiksi aivan hidas auton siirtely kohti parkkipaikan seinää ei meinaa sujua sulavasti.Parasta nyky-508:ssa, niin sedanissa kuin farkussakin, on matkanteon ensiluokkainen hiljaisuus ja myös varsin oivallinen ajomukavuus. Edes hieman epätarkka ohjauksen keskialue ei riko matkanteon harmonisuutta, ja alusta toimii joka tilanteessa hienosti.Näitä arvostavalle nautiskelijalle, joka vieläpä ihastuu SW-mallin ulkonäköön, ei hirveästi löydy vaihtoehtoja ainakaan premium-merkkien ulkopuolelta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 SW Allure Puretech Puretech 180 EAT8 Hinta alkaen 42 561 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 454 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,9 (yhd.) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4778 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1420 mm, akseliväli 2793 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 745 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 27.11.2024 Koeajo Maistiainen: kiinalainen lataushybridi-katumaasturi MG HS on nyt Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan