Koeajo: ehostetusti ennallaan – Peugeot 308 Allure PureTech 130 A
Kasvojenkohennus säilytti Peugeot 308:n suuret linjat, kuten pienet persoonallisuudetkin. Hyvää: sisustuksen viimeistely, ajomukavuus. Huonoa: säilytystilat pikkutavaroille.
Peugeot 308 -konseptia on kasvojenkohotettu neljän vuoden markkinoilla olon jälkeen. Näkyvintä on perusversioiden jäähdyttimen säleikkö, joka on nyt samannäköinen kuin aiemmin vain urheilullisissa GT- ja GTi-versioissa käytetty maski. Samalla ajovaloja ja puskuria on muovattu, ja viistoperämallin takavalot tummennettu.
Kaistallapitoavustin, kuolleen kulman varoitus, liikennemerkkien tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, mukautuvat ajovalot ja 180 asteen peruutuskamera puolestaan päivittävät 308:n turvavarustelun tähän päivään – tosin lisävarusteina.
Ensi vuonna tulee lisäksi mukautuva vakionopeudensäädin, joka käyttää etäisyyden hallintaan myös auton jarruja. Aiemminhan hidastaminen usutettiin hieman hassusti kuljettajan tehtäväksi, jolloin 308:n tutkaohjattu säädin tuntui vähän puutteelliselta.
Sama suomeksi
Siistin siloisen kojelaudan tärkeimmät uudistukset on koottu kosketusnäyttöön, jonka käyttöliittymä on nyt kiitettävästi suomenkielinen. Persoonallinen järjestely, missä mittaristo on sijoitettu ohjauspyörän kehän yläpuolelle, on säilytetty, kuten niukat tilat pikkutavaroille. Myös sadetunnistimen herkkyyden säätö jäi edelleen haaveeksi.
Nämä pikku kiusat kuitenkin unohtuvat, kun keskitytään 308:n pääominaisuuksiin. Otetaan esimerkkinä ajettavuus ja ajomukavuus, jotka ovat yksiselitteisen kunnossa. Vieläkin paremmalta ne maistuvat, kun totuttelee pitelemään pikkuista rattia oikeilla otteilla ja oppii olemaan välittämättä jousituksen sivuttaishypähtelyistä kuopissa.
Myös istuimet miellyttävät, ja tilaa riittää edessä hyvin. Takapenkillä polvet sen sijaan kaipaisivat lisäsenttejä, mutta tästä pääsee eroon tilaamalla sulavalinjaisen mutta käytännössä yllättävän tilavan SW-farmarimallin.
Viilattua vauhtia
Suurimmat mekaaniset uudistukset koskevat malliston yläpäätä. Paitsi, että GT-version saa nyt farkkumallin ohella myös viistoperäisenä, 205-heppaisen bensiinimoottorin teho kasvaa ensi vuoden alussa 20 hevosvoimalla. Samalla saataville tulee 8-portainen automaattivaihteisto, joka lisätään myös 180-heppaisen dieselin yhteyteen.
Näitä odotellessa oli aika verestää muistoja huokeammasta, kolmisylinterisestä 1,2-litraisesta bensakoneesta. Yhdistettynä kuusiportaiseen momentinmuunninautomaattiin se tuottaa pirteän kulkupuolen; vain alakierrosjyrinän taajaman tasakaasulla aistii.
Tämä, kuten edellä mainitut ajettavuuskommentit, pätivät sellaisinaan myös ennen malliuudistusta. 308:n kokonaisuutta leimaakin mitä aidoin ranskalaisuus: tyyliä ja nautintoa, mutta myös jonkin verran totuteltavaa.