1.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 -kuljettaja katsoo nyt digimittaristoon, eikä kokonaisuus jätä taaskaan kylmäksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 308:n viimeinen kasvojenkohennus muutti myös mittariston digimuotoon. Hyvää: hiljaisuus, ajomukavuus, sisätilat. Huonoa: monimutkaiset valikkotoiminnot, niukasti säilytystilaa pikkutavaroille. Vuonna 2013 esitelty toisen polven Peugeot 308 koki varsinaisen faceliftinsä – siis keulailmettä muuttaneen uudistuksen – neljän vuoden iässä, ja kolme vuotta myöhemmin on vuorossa jo toinen viilauskerta. Koeajoautomme on verhottu sen näkyvimmällä tunnusmerkillä, uudella säihkyvän sinisellä helmiäisvärillä.Astetta tärkeämpää aineistoa alemman keskiluokan leijonaan on varustelisä, joka on koristanut miltei jokaisen sen jälkeen esitellyn Peugeotin – kuten isoveli 508:n – kojelautaa, nimittäin digitaalinen mittaristo. Aiemminhan 308:ssa käytettiin analogisia viisareita, tunnusomaisella ”väärään” suuntaan eli vastapäivään kiertyvällä käyntinopeusmittarilla maustettuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySopii saumattomastiKoska 308:n kojelauta oli nykymallissa jo valmiiksi voimakkaasti kosketusnäyttöön keskittyvä, digimittaristo näyttää siltä kuin se olisi ollut siinä aina. Näyttöruudun grafiikka on kaunista sekä hyväresoluutioista, ja muista malleista tuttuun tapaan mittariston ulkoasua sekä sisältöä voi varsin monipuolisesti säädellä.Valitettavasti toteutus on jäänyt hieman puolitiehenkin. Näkymät vaihtuvat poikkeuksellisen hitaasti – aivan kuten liian pienellä keskusmuistilla ryyditetyssä tietokoneessa – ja myös peruutuskameran kuva on takkuisimpia tapaamiamme.Edistystä ei ole sekään, että mittarivalon säädön analogiset nappulat on korvattu syvälle keskinäytön valikkojen syövereihin upotetuilla ”säätimillä”. Kyseinen toimintohan on ollut 308:ssa tavallista tarpeellisempi, kun ratin yläpuolelle asemoitu mittaristo tuppaa hohtamaan kuskin silmiin pimeällä tiellä ajettaessa.Ei pikkumaisilleMutta kun nämä asiat yhdistää muihin pikku persoonallisuuksiin, joita 308 pilvin pimein sisältää, kokonaisuus asettuu sittenkin linjaansa. Tämä kun on edelleen auto heille, jotka pitävät sulavista muodoista yhdistettynä yllättävän väljiin sisätiloihin sekä hyvään ajomukavuuteen ja todella alhaiseen melutasoon, mutta jotka eivät järkyty pikkuseikoista. Pikkumaiset aistivat näistä päällimmäisenä moottorin sammutusautomatiikan nykivyyden ja mukautuvan vakionopeudensäätimen viivyttelyn. Eniten harmittavat silti epäkäytännölliset säilytystilat pikkutavaroille: kun niille ei vieläkään tehty mitään, asiaan lienee tulossa parannus vasta silloin, kun tämä 308-polvi siirtyy menneiden mallien klaaniin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Peugeot 308 SW Allure Puretech 130 EAT8 Hinta alkaen 27 853 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 715 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 203 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 140 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1472 mm, akseliväli 2730 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1210 / 695 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa