29.1.2023

Peugeotilta viisi uutta sähköautomallia kahdessa vuodessa

Peugeot sähköauto E-Lion konsepti 308 308 SW

Peugeot piti E-Lion-sähköistysprojektinsa ympärillä teemapäivän, jossa yhtiö kertoi lähivuosien suunnitelmistaan. Kevythybridit ovat vuorossa jo tänä vuonna, mutta sen jälkeen mallisto täyssähköistyy vauhdilla.

Sähköistyminen ei sivuuta leijonamerkkiäkään, sillä myös Peugeot on mukana autoalan murroksessa. Yhtiön pitämä E-Lion Day -teemapäivä sisälsi lyhyen ja pidemmän aikavälin tavoitteita ranskalaismerkin sähköistymisen suhteen.

Tämän vuoden aikana edessä on sähköistetty versio jokaisesta Peugeotin henkilöautomallista. Osana tätä suunnitelmaa 208-, 2008-, 308-, 3008-, 5008- ja 408-malleihin tulee 48 voltin kevythybridijärjestelmä 100 tai 136 hevosvoiman PureTechien yhteyteen. Kevythybridisoinnin yhteydessä voimalinjaan tulee 21 kilowatin sähkömoottori, joka sijaitsee uuden kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä. Peugeotin mukaan järjestelmä pienentää polttoaineen kulutusta noin 15%:lla ja mahdollistaa liikkumisen pelkällä sähköllä. C-segmentin katumaasturimallille kerrotaan jopa kyky liikkua sähköajolla yli puolet ajasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2025 täyssähköversioihin

Peugeotin seuraava tavoite on, että koko henkilöautomallistosta on tarjolla täyssähköinen versio 2025 aikana. Se tarkoittaa, että kahden vuoden aikana merkiltä tulee viisi uutta täyssähköautoa: E-308 ja sen farmariversio E-308 SW ovat olleet jo tiedossa jonkin aikaa. Ne perustuvat uuteen 115 kW sähkömoottoriin ja niiden WLTP-toimintamatka on yli 400 km. Myös E-408 on mainittu on aiemmin.

Vuoden 2023 loppupuolella tulee uusi E-3008 ja sen sisarmalli E-5008. Yli 700 kilometrin toimintamatka ja kolme eri sähkövoimalinjaversiota ovat uutuuden ennakkotiedot. Auto perustuu STLA Medium -perusrakenteeseen.

Stellantiksen sähköautojen perusrakenteet mahdollistavat varta vasten täyssähköisiksi suunniteltujen autojen toteuttamisen. Käytännössä se mahdollistaa joustavamman suunnitteluprosessin ja uudet käyttötavat. Peugeotille sähkömurros merkitsee myös uutta muotoilukieltä, josta nähtiin esimakua Inception-konseptin muodossa. Inception esitteli myös Hypersquare-neliöratin ja seuraavan sukupolven i-Cockpit-ohjaamon ideoita.

Ilmastoneutraali 2038

Pidemmän tähtäimen tavoitteena Peugeot on Euroopassa täyssähköinen 2030 aikana ja koko toiminta on ilmastoneutraalia 2038 mennessä. Valmistusprosessin osalta ilmastotoimet tarkoittavat, että valo ja lasi korvaavat mustan ja kromin, alumiinivanteiden kierrättämiseen sekä muihin kierrätettyihin materiaaleihin. Myös massaa pyritään säästämään ilmastosyistä.

Peugeot pyrkii myös ajattelemaan tuotteidensa elinkaarta holistisemmin ja suosimaan pidempää elinkaarta.

– Hiilineutraalius ei ole vain yksi sana, se on ajatusmalli ja lähtökohta, joita meidän kaikkien tulee vaalia niin organisaatioina kuin yksilöinä. Samoin E-Lion-projekti ei ole vain strategia tai Powerpoint-esitys. Tämä on projekti, johon me kaikki olemme sitoutuneita, koska se on elintärkeää niin meille itsellemme kuin tuleville sukupolville, linjasi Peugeotin toimitusjohtaja Linda Jackson.

Peugeot aikoo järjestää E-Lion-teemapäiviä jatkossakin kertoakseen sähköistymisprojektinsa uusimmista vaiheista.

Lähde ja kuvat: Peugeot Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat