26.4.2024

Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli

Kuva Opel

Uudessa Grandlandissa edeltäjästä periytyy vain nimi.

Väistyvän polven Grandland on ollut Opelin nykyhistorian näkökulmasta käänteentekeviä malleja, sillä se luotiin ajankohdassa, jossa saksalaisvalmistajan monikymmenvuotinen GM-omistus oli siirtymässä ranskalaiselle PSA:lle (joka siis nykyisin osa Stellantista). Edellinen Grandland perustui toki silloisen ranskalaiskonsernin EMP2 -alustalle, mutta tarkalleen ottaen General Motors omisti vielä sen muotoilupatentit. Tuolloinen Grandland X esiteltiin vuonna 2017, ennen kuin Opelin liittyminen PSA:han oli saanut sataprosenttista vahvistusta.

Mutta nyt elämmekin jo Stellantis-aikaa, ja on täysin uuden Grandlandin vuoro.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koon kasvu merkittävä

Uusi Grandland (Opelin kielellä periaatteessa Grandland B) perustuu odotetusti Stellantiksen uudelle STLA Medium -alustalle. Sitä kautta se on suoraa sukua tuoreimmalle Peugeot 3008:lle. STLA:ssa merkillepantavaa on, että se on suunniteltu lähtökohtaisesti sähköautopohjarakenteeksi. Uusi Grandland on siis periaatteessa sähköauto, mutta kuten tuonnempana tullaan toteamaan, STLA:lle voi huoletta asentaa myös polttomoottoriin perustuvan voimalinjan.

Edeltäjäänsä verrattuna uusi Grandland on kasvanut kokoa melkeinpä joka suuntaan. Grandland on nyt 4,65 metriä pitkä eli yli 17 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi. Lisäsenttejä on tullut myös leveyssuunnassa (nyt 1,905 metriä) sekä korkeudessa (nyt 1,66 metriä). Auton akseliväli on 2,784 metriä. Lisäsentit tietävät tietysti hyvää myös sisätiloille, esimerkiksi takajalkatiloille sekä tavaratilalle.

Myös ulkonäöllisesti uusi Grandland on iso harppaus edeltäjään nähden. Opel on päässyt ottamaan uutuudessa paljon inspiraatiota hiljattain nähdystä Experimental -konseptiautosta, jonka oli tarkoitus näyttää myös aivan lähitulevaisuuden Opeleiden suuntaviivoja. Grandland on Opelin lippulaivakatumaasturi, ja sen halutaan selvästi viestivän hienostuneisuutta ihan eri tavalla kuin vaikkapa pari viikkoa sitten esitelty pienempi Frontera. Niin ikään ulkonäöllinen erottuminen sisarmalli Peugeot 3008:sta on otettu vakavasti. Kaiken kruunaa keulan Vizor-maskin keskellä Opelin uusi blitz-logo valaistuna.

Jopa 700 kilometriä sähköistä toimintamatkaa

Uusi Grandland tulee saataville polttomoottorisena (nk. kevythybridinä), täyssähköisenä sekä niiden välimuotona eli ladattavana hybridinä. Kyse on jälleen kerran ensiesittelystä eli tarkemmat tiedot sekä Suomen tuontiohjelma selviävät vähän tuonnempana, mutta tässä tulevat pääpiirteet.

Tältä näyttää Grandlandin pohjalta löytyvä STLA Medium. Uutuus tullaan valmistamaan edeltäjänsä tavoin Eisenachin tehtaassa Saksassa.

Grandlandin täyssähköversio rakentuu 400 voltin sähköarkkitehtuurin varaan, ja eteen sijoitettua sähkömoottoria ruokkii joko 73- tai peräti 98 kilowattitunnin akusto. Lähes sadan kilowattitunnin virtalähde on suhteellisen tuhti tässä autoluokassa, ja sen avulla Grandlandille ollaan lupailemassa jopa 700 kilometrin toimintamatkaa. Tämän auton edesottamuksia Maailman suurimmassa sähköautovertailussa ei malta odottaa. Nykytuloksilla riittäisi nimittäin, että Grandland isommalla akulla pääsisi edes 27 kilometrin päähän ilmoitetusta, jolloin se rikkoisi Tesla Model S AWD:n kesän 2023 testissä asettaman ennätyksen, 672 kilometriä. Ja Teslahan muuten pötki 38 kilometriä ilmoitettua WLTP-arvoaan pidemmälle.

Polttomoottorinen Grandland tulee käsittämään pienen mutta pippurisen 1,2-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin 48 voltin kevythybriditekniikalla. Lataushybridikin tulee liittymään joukkoon myöhemmin. Sen tiedot jäävät odottamaan tarkentumista, mutta sen kohdalla voidaan puhua noin 80 kilometrin sähköisestä toimintamatkasta.

Uudessa Grandlandissa on siis todella menestyksen ainekset kasassa, ja jäämme odottamaan sen täyttymystä tulevina kuukausina.

Lähde: Opel

Luetuimmat