5.4.2023 Ajoneuvot Pääsiäinen tietää ruuhkaa sähköautojen latureilla – näin noudatat latausetikettiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun pääsiäisenä liikenne lisääntyy, on melko varmaa, että sähköautojen latauspisteille syntyy ruuhkaa. Latausetiketti on hyvä pitää mielessä. Pääsiäinen tulee – ja ihmiset liikkuvat. Yhä useampi autoilija on tänäkin vuonna liikenteessä sähköautolla. Latauspisteiden määrä on kasvanut vuoden takaisesta, mutta niin on sähköautojenkin määrä. Sen vuoksi sähköautojen latausasemat voivat ruuhkautua pääsiäisen aikana, varsinkin vilkkaimpien matkareittien varrella.Kun latureille muodostuu ruuhkaa, mutta matkan pitäisi myös jatkua, se saattaa aiheuttaa myös lievää hermojen kiristymistä latauspisteillä. Jotta kaikkien matkanteko sujuisi jouhevasti, latausasemalla on hyvä muistaa tietyt asiat. Varsinaista ohjekirjaa tai sen noudattamista sähköautoilijoilta ei latausasemilla vaadita, mutta tietyt säännöt on silti hyvä muistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValitse omaan käyttötarkoitukseen soveltuva latausLatausasemilla on olemassa sekä pikalatausta, suurteholatausta sekä peruslatausta. Omaan käyttötarkoitukseen soveltuva latausnopeus on hyvä valita varsinkin silloin, kun latausasemilla on ruuhkaa.Hitaampi 22 kilowatin peruslataus sopii sekä sähköautoilijoille, että lataushybrideillä ajaville. Lataushybridiä ajavien on hyvä käyttää peruslatausta varsinkin ruuhkatilanteissa. Kaikki ladattavat hybridit eivät myöskään pysty käyttämään muuta kuin Type 2 -muotoista 22 kilowatin peruslatausta, joten se on monelle hybridiautoilijalle myös ainoa vaihtoehto.Sähköautoilijatkin voivat käyttää hitaampaa peruslatausta, esimerkiksi silloin, kun tarvitaan vain täydentävää latausta. Pikalataus ja suurteholataus soveltuvat sähköautoihin parhaiten silloin, kun auton akkuun halutaan virtaa akun täyttämiseksi nopeasti ja matkanteon jatkumiseksi.Kun suurteholataukseen saavutaan, sähköautoilijan olisi hyvä käyttää myös auton ajoakun esilämmitystä, mikäli sellainen on. Tällöin auton akku latautuu nopeasti ja laturin voi vapauttaa seuraavalle lataajalle.Älä liruttele täyteenYleinen sähköautoilijoiden käytössä oleva sääntö on myös, että latauspiste vapautettaisi seuraavalle lataajalle siinä vaiheessa, kun auton akku on latautunut noin 80 prosentin varaustasoon. Tämä sen vuoksi, että poikkeuksetta lähes kaikkien sähköautojen latausnopeus hidastuu merkittävästi, mitä täydemmäksi auton ajoakku tulee. Sen vuoksi pikalaturilla, jota on tarkoitus käyttää nimenomaan pikalataukseen ja matkateon jatkamiseen, ei varattaisi suotta latauspaikkaa ”akun liruttelemiseksi” täyteen. Jos pysähdys jatkuu vielä tämänkin jälkeen ja ajoakkuun haluaa vielä lisää virtaa, esimerkiksi peruslatausta voi käyttää tämän jälkeen akun täyttämiseksi.Hyvään latausetikettiin kuuluu siis se, että ladataan vain sen verran kuin tarvitaan ja vapautetaan paikka seuraavalle.Jos et tarvitse latausta, älä pysäköi latauspaikallePolttomoottoriautoilijat saattavat joskus myös pysäköidä autonsa sähköauton latauspaikalle. Tällöin toista autoilijaa voi myös huomauttaa ystävällisesti siirtämään autonsa pois sähköautojen latauspaikalta. Sähköautoilijakin voi myös pysäköidä autonsa muualle kuin sähköauton latauspaikalle, jos autoa ei tarvitse ladata. Monilla latauspaikoilla voi olla myös kyltti "vain sähköautoille" ja sähköautoilla ajavat voivat tulkita tämän väärin, siten, että autolla voi pysäköidä paikalle, vaikka siinä ei lataisikaan. Toki voi pysäköidä, mutta tällöin saattaa aiheuttaa hermojen kiristymistä muissa sähköautoilijoissa, jotka juuri sillä hetkellä tarvitsevat pysäköintiruudun auton lataamiseen. Toista sähköautoilijaa voi myös huomauttaa kohteliaasti, jos tämä pysäköi autonsa latauspaikalle, vaikka ei lataa autoaan.Kun pääsiäisreissuun lähdetään, jos vain mahdollista, auton akku olisi hyvä ladata myös täyteen kotona ennen lähtöä, tällöin matkantekoa ei tarvitse heti ensimmäisen pikalaturin tultua vastaan, ladata. Toki taukoja on hyvä pitää säännöllisesti, tarvitsi autoa sitten ladata tai ei.Autoliiton Operaatio Pajunkissa käynnistyy perinteisesti myös pääsiäisliikenteeseen. Autoliitto muistuttaa taukojen tärkeydestä, mutta samalla myös siitä, että pääsiäisen sesonkipäivinä vilkkaimpien matkareittien varrella latausasemat voivat ruuhkautua. Tämän vuoksi matkantekoon on hyvä lähteä väljällä aikataululla, jotta voi jo valmiiksi valmistautua siihen, että latausajan lisäksi aikaa voi kulua myös latausvuoron jonottamiseen.Teksti Manu TuppurainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti