16.3.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 hybriditaistossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda CR-V ja Toyota RAV4 ovat nykyisenkaltaisen katumaasturiluokan pioneereja. Kun molemmat uudistuivat yhtä aikaa, laitoimme tuoreet hybridimallit vastakkain. Kun Honda CR-V ja Toyota RAV4 rantautuivat Suomeen – ensin mainittu vuonna 1997 ja jälkimmäinen toden teolla vuonna 2000 – automaailma näytti nykyiseen verrattuna kovin erilaiselta. Kansa osti vielä miltei pelkästään matalia henkilöautoja, ja katumaasturiluokka otti vasta ensiaskeleitaan.CR-V:n ja RAV4:n lisäksi tarjonta oli kompaktien SUV-autojen joukossa tuolloin aika laihaa. Korealaiset autonvalmistajat, jotka sittemmin osoittautuivat tässä genressä hyvinkin aktiivisiksi, eivät olleet vielä tehneet lopullista maihinnousuaan.Euroopassa asiaan oli reagoinut lähinnä Land Rover, jonka Freelander-malli oli kyllä tuolloin tuore ja kompaktikin, mutta edelleen varsin maasturimainen.Myöhemmin kävi niin kuin kävi, ja muutamassa vuodessa katumaasturit valloittivat ison siivun automarkkinoista. Vaikka tämän trendin aallonharjalla on Suomessa ratsastanut erityisesti Nissan Qashqai, vanhat kunnon Honda CR-V ja Toyota RAV4 ovat pitäneet vuosi vuodelta pintansa – myös myyntilukujen valossa.Nyt käsillä ovat näiden autojen uusimmat kehitysasteet, jotka esiteltiin viime vuonna. Hondalla menossa on jo viides sukupolvi, samoin Toyotalla – tosin näistä ensimmäistä RAV4:ää ei tuotu aikanaan Suomeen kuin yksittäisiä kappaleita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkö kuvaan mukaanSekä CR-V:n että RAV4:n kehitys on tietysti ollut parin vuosikymmenen aikana huimaa – otetaan mittapuuksi sitten ajettavuus, tilat tai varsinkin yleinen ajomukavuus. Ensimallien takaluukkuihin ripustetut varapyörätkin ovat evoluutiossa surkastuneet pois.Eniten lienee silti tapahtunut voimalinjapuolella, missä heikosti vääntäneet vapaasti hengittävät bensakoneet saivat 2000-luvun edetessä rinnalleen modernit turbodieselit, ja tänä päivänä vannotaan hybridien nimiin.Nimenomaan hybriditekniikka nivoo parivertailumme autot vieläkin tiiviimmin yhteen. Toyotallahan tällainen bensiini- ja sähkömoottorien yhdistelmää hyödyntävä malli on ollut tarjota RAV4:stä jo vuosien ajan, mutta Honda ryhtyi myymään vastaavaa versiota CR-V:stä vasta nyt – niin hybriditekniikan konkari kun yhtä lailla kotimaassaan onkin.Vertailun asetelmat ovat siis kutkuttavat. Teemme autoilla muun muassa perusteelliset kulutuslenkit niin kaupunki- kuin maantieajossakin, jotta selviää, kumpi japanilaisvalmistaja on onnistunut hybridijärjestelmässään paremmin.Parivertailu julkaistaan kokonaisuudessaan 24.4. ilmestyvässä Moottorin numerossa 5/2019, mutta palaamme vielä ennen sitä yksityiskohtaisemmin mukana oleviin autoihin sekä vertailun kulkuun myös netissä ja somessa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Seuraatko Moottoria jo somessa? Kanavamme löytyvät Facebookista, Instagramista ja Twitteristä. Lue lisää Kaikki artikkelit 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle