12.11.2023 Ajoneuvot Peräti 14 avustinta! Autoliitto valistaa kuinka kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Kaistavahti suojelee jopa ärsyttävyyteen saakka. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen: ”On erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.” Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tähdentää, että edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyessä autoilijoiden on hyvä ymmärtää, miten järjestelmät toimivat.Vaikka täysin autonomisten ajoneuvojen yleistymiseen liikenteessä on vielä matkaa, niin automaation eri vaiheita on jo tällä hetkellä käytössä uusissa autoissa.– On myös erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansainvälinen kampanja käynnissäAutoliitto on mukana Euroopan laajuisessa autoilijoiden Hi-Drive-valistuskampanjassa, jossa esitellään kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa, mahdollisuuksia ja rajoitteita.Jotta eri järjestelmistä saadaan kaikki hyöty irti, käyttäjien on tärkeää ymmärtää niiden toimintaperiaatteita, mahdollisuuksia sekä järjestelmien rajoitteita. Euroopan laajuisen valistuskampanjan tavoitteena on lisätä autoilijoiden tietoisuutta kuljettajaa avustavista järjestelmistä.14 eri järjestelmääKampanja esittelee havainnollistavin kuvin yksi kerrallaan 14 järjestelmää, jotka joko tukevat kuljettajaa, avustavat tätä tai pitävät sisällään jo autonomisen ajamisen ominaisuuksia.Autonominen ajamisen tasot on jaettu viiteen osaan sekä niin sanottuun 0-tasoon, jossa autossa ei ole lainkaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nykyautoissa liikutaan pääasiassa tasojen 0–3 välillä.Käynnistynyt valistuskampanja on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman osittain rahoittamaa Hi-Drive-projektia. Kampanjan vastuutahona on kansainvälisen autoliitto FIA:n Alue 1 ja mukana kampanjassa on 11 eri autojärjestöä yhtä monesta Euroopan maasta Autoliitto mukaan lukien.Hi-Drive -kampanjassa esiteltävät järjestelmätMukautuva vakionopeudensäädin Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Etutörmäysvaroitin Kaista-avustin Kaistakeskitin Kaistavahti Kaistanvaihtoavustin Katveavustin Ruuhka-avustin Moottoritieavustin Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kevyen liikenteen tunnistuksella Peruutusvaroitin hätäjarrutuksella Kädet ratissa -tunnistusOsasta järjestelmiä löytyy ohjevideot Autoliiton YouTube kanavalta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle