12.11.2023 Ajoneuvot Peräti 14 avustinta! Autoliitto valistaa kuinka kuljettajaa avustavat järjestelmät toimivat Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Kaistavahti suojelee jopa ärsyttävyyteen saakka. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen: ”On erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.” Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen tähdentää, että edistyneiden kuljettajaa avustavien järjestelmien yleistyessä autoilijoiden on hyvä ymmärtää, miten järjestelmät toimivat.Vaikka täysin autonomisten ajoneuvojen yleistymiseen liikenteessä on vielä matkaa, niin automaation eri vaiheita on jo tällä hetkellä käytössä uusissa autoissa.– On myös erittäin tärkeää tietää järjestelmien rajoitteet, kuten sen, että käytännössä kaikissa järjestelmissä edellytetään kuljettajan huomiota eli kuljettajan pitää edelleen keskittyä ajamiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansainvälinen kampanja käynnissäAutoliitto on mukana Euroopan laajuisessa autoilijoiden Hi-Drive-valistuskampanjassa, jossa esitellään kuljettajaa avustavien järjestelmien toimintaa, mahdollisuuksia ja rajoitteita.Jotta eri järjestelmistä saadaan kaikki hyöty irti, käyttäjien on tärkeää ymmärtää niiden toimintaperiaatteita, mahdollisuuksia sekä järjestelmien rajoitteita. Euroopan laajuisen valistuskampanjan tavoitteena on lisätä autoilijoiden tietoisuutta kuljettajaa avustavista järjestelmistä.14 eri järjestelmääKampanja esittelee havainnollistavin kuvin yksi kerrallaan 14 järjestelmää, jotka joko tukevat kuljettajaa, avustavat tätä tai pitävät sisällään jo autonomisen ajamisen ominaisuuksia.Autonominen ajamisen tasot on jaettu viiteen osaan sekä niin sanottuun 0-tasoon, jossa autossa ei ole lainkaan kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Nykyautoissa liikutaan pääasiassa tasojen 0–3 välillä.Käynnistynyt valistuskampanja on osa Euroopan unionin Horisontti 2020 -ohjelman osittain rahoittamaa Hi-Drive-projektia. Kampanjan vastuutahona on kansainvälisen autoliitto FIA:n Alue 1 ja mukana kampanjassa on 11 eri autojärjestöä yhtä monesta Euroopan maasta Autoliitto mukaan lukien.Hi-Drive -kampanjassa esiteltävät järjestelmätMukautuva vakionopeudensäädin Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä Etutörmäysvaroitin Kaista-avustin Kaistakeskitin Kaistavahti Kaistanvaihtoavustin Katveavustin Ruuhka-avustin Moottoritieavustin Kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kevyen liikenteen tunnistuksella Peruutusvaroitin hätäjarrutuksella Kädet ratissa -tunnistusOsasta järjestelmiä löytyy ohjevideot Autoliiton YouTube kanavalta.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?