5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Teksti Benjamin Helander Kuva Volvo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä XC90:ssä on nyt uudet valot, uusi maski, uusi näyttö sekä uusi mukiteline. Volvo XC90 on ollut ruotsalaisvalmistajan malliston kulmakiviä jo yli 20 vuoden ajan, ja malli on erityisen tunnettu hyvästä turvallisuushistoriastaan. Se on hiljattain saanut vieläkin muhkeamman täyssähköisen vastineen, EX90:n, joka profiloituu vahvasti jatkamaan tätä turvallisuuskulttuuria. XC90 kuitenkin elää ja voi ilmeisen hyvin EX90-debyytin jälkeenkin, ja toimii niin hintansa kuin kokonsa puolesta käytännössä EX90:n suorana polttomoottoripohjaisena vastineena. XC90:n alkaen-hinta Suomessa on asettunut 98 984 euroon. Se on vaivaiset 734 euroa enemmän kuin EX90:llä, joten tästä näkökulmasta on aivan yksi ja sama kumpaan päätyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamalla pohjalla toiselle kymmenelleItse kuningas Kaarle XVI Kustaankin arkiautona toimiva toisen polven XC90 täyttää tämän vuoden puolella täydet 10 vuotta, ja se sai kunnian olla ensimmäinen Volvon uutta Scalable Product Architecturea (SPA) hyödyntänyt Volvo ja automalli ylipäätään, käyttäväthän perusrakennetta nykyisin muutkin Geelyn ruotsalaispään merkit. XC90:llä on siis kieltämättä jo ikää, ja vasta kevyehkö päivitys vuodelta 2019 takana. Kymmenvuotisjuhlan kunniaksi saatavan päivityksen on tästäkin päätellen määrä kannatella XC90:tä vielä vuosia eteenpäin. Ainakin jollain tasolla taustalla asiassa on se, että sähköautojen kysynnän laskun myötä jopa sähköautofanaatikko Volvo aikoo pitää ladattavia hybridejä mukana aiemmin aikomaansa kauemmin. Kertyneistä ikävuosista huolimatta - jotka XC90 on kieltämättä kestänyt hyvin - tämä vuoden 2024 päivitys on suhteellisen kevyt. EX90 tukenaan ja turvanaan XC90 jatkaa siis polttomoottorin lipun pitämistä korkealla samalta vanhalta pohjalta. Uudet vasarat ja tosi hieno juomatelineVolvo XC90:n uudistusten läpikäynti lienee hyvä aloittaa facelift-osiosta. Vuodesta 2014 tuotannossa olleet peruslinjat ovat siis täysin ennallaan, ja Volvo on tuonut siihen käytännössä kasvojenkohotuksen. Parhaiten uutuuden erottaa aiemmista vuosimalleista keulan perusteella. Volvo on tuonut XC90:n keulaan perusteellisesti uudistetut ajovalot, jotka uudistettuine "Thorin vasaroineen" ja puskurin pystyine kulmalistoineen mukailevat aika paljon EX90:ää, eivätkä varmasti sattumalta. EX90:stähän puuttuu perinteinen maski, mutta päivitetyn XC90:n maski taas on saanut uuden, perin näyttävän kuosin. Hienoisesti uusiksi ovat menneet joka piirroltaan myös koko etupuskuri sekä konepelti. Takavaloumpiot säilyttävät entisen muotonsa, mutta niiden ledikuviot ovat saaneet uutta muotoa. Volvo täydentää ulkoilmeen päivityksen muutamilla uusilla vanteilla sekä uudella punaisella värivaihtoehdolla, nimeltään Mulberry Red. Uudistuksiin XC90:ssä törmää myös avaamalla etuoven. Katse kiinnittynee aivan ensimmäisenä tietoviihdenäyttöön, joka on ikään kuin nostettu ulos kuopastaan. Pysty näyttö ei edes istuisi vanhaan koloon, sillä se on kasvanut 9:stä 11,2:een tuumaan. Samalla Volvo on tuonut Google-pohjaisen käyttöjärjestelmän samalle tasolle EX30:n ja -90:n kanssa, tehostanut näytön reaktionopeuksia ja parantanut sen resoluutiota. Koska varsin iso prosentti toiminnoista on keskitetty tähän näyttöön, kertoo Volvo panostaneensa keskeisimpien toimintojen mahdollisimman helppoon saavutettavuuteen. Kojelaudalla ja muualla sisätilassa uudistuksia ovat kokeneet ainakin myös puhallinsuuttimet, erilaiset somistemateriaalit sekä listat. Materiaalivalinnoissa Volvo kertoo keskittyneensä eleganssin ohella kierrätysmateriaalien käyttöön. Auton materiaaleissa on niin ikään panostettu aiempaa tarkempaan melun, tuulen suhinoiden ja värinöiden taltuttamiseen. Niin, ja nyt XC90:n keskikonsolista löytyy uusi hieno juomateline, josta jaksettiin olla innoissaan myös uutuuden esittelystriimissä. Ideana on se, että teline tukisi myös ohuempia pulloja/mukeja. Kun mennään edelleen pinnan alle, muutokset harvenevat, koska kuten todettua, lavetti säilyy samana. Standardijousitus kuitenkin pitää nyt sisällään FSD- eli Frequency Selective Damping -ulottuvuuden, mikä tarkoittaa suurin piirtein, että kukin iskunvaimennin haistelee tien pintaa yksilöllisesti. Valinnainen ilmajousitus puolestaan tutkailee tietä ja kuljettajaa ja itse autoa 500 kertaa sekunnissa. Ilmajousitus tuo niin ikään mukanaan mahdollisuuden laskea autoa perusasetuksesta kahdella senttimetrillä kun kaivataan aerodynamiikkaa, tai vastaavasti nostaa auton maavaraa neljällä senttimetrillä tarvittaessa. Voimalinjoissa tuulet eivät käänny sitäkään vertaa. Dieselistähän Volvo on luopunut jo pysyvästi, mutta joillain markkinoilla XC90:n saa jatkossakin pelkästään polttomoottorisena. Suomessa auto on sen sijaan aina lataushybridi T8. Sen sähköinen WLTP-toimintamatka säilyy 70 kilometrin tuntumassa, mikä voisi moniin luokan kilpailijoihin peilaten olla hieman pidempikin. Toisaalta 70 kilometriä riittää varmasti monen arkiajossa, ja tarvittaessa apuun tulee 2,0-litrainen bensiinimoottori. Järjestelmäteho on 455 hevosvoimaa. Lähde: Volvo Lue lisää Kaikki artikkelit 20.2.2025 Ajoneuvot Aikakausien läpi kulkeutunut kestosuosikki Volvo XC60 on jälleen saanut kevyen faceliftin 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 21.6.2024 Ajoneuvot Volvon polttomoottorisedanit ovat pian historiaa, sillä S60 ja S90 eivät näe Suomessa mallivuotta 2025 – huudetaanko ne takaisin? 10.6.2024 Ajoneuvot Jopa kahden vuoden odotus on päättynyt – sähköjätti Volvo EX90 vihdoin tuotannossa 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 12.3.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: paljonko vanha ”ekodiesel” Volvo V50 kulutti vuoden aikana? 5.3.2024 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: mitä mieltä Moottorin toimittajat olivat käytetystä Volvo V50:stä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle