31.1.2024 Ajoneuvot Polestar 4 myyntiin – 63300 eurolla saa tehoa ja toimintamatkaa muttei takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kurvikas SUV Polestar 4 on nyt ennakkomyynnissä. Kesällä saapuva auto on merkkinsä tehokkain ja asettuu kokonsa puolesta Polestar 2:n ja 3:n väliin. Polestar 4 saapuu ennakkomyyntiin Euroopassa ja myös Suomessa. D-segmentin kurvikkaan katumaasturin hinnat alkavat 63 300 eurosta.Kokonsa puolesta Polestar 4 asettuu Polestar 2:n ja Polestar 3:n väliin, joista Polestar 3 on läheisempää sukua. 4 840 millimetriä pitkä Polestar 4 on akseliväliltään 2 999 mm, eli auto noudattelee pitkien akselivälien sähköautotrendiä. Korkeutta on 1 544 mm ja leveyttä 2 139 mm, oletettavasti peileineen. Auto perustuu SEA1-perusrakenteelle Zeekr 001:n tapaan.Keulalla Polestarin valot on jaettu nyt kahteen osaan ja keula tulee melko matalalle, antaen autolle jännittyneemmän siluetin. Mielenkiintoisin piirre on takana, sillä varsinaisesta takalasista on jäljellä vain ääriviivat. Takaikkuna on korvattu laajakulmaisella taustapeilikameralla, mikä varmasti harmittaisi Alfred Hitchcockia. Kuljettaja voi vaihtaa takakameran näkymän sisänäkymään, mikäli kiinnostus kohdistuu takapenkkiläisten tekemisiin.Takaikkunattomuus antaa mahdollisuuden panostaa sisätilojen mukavuuteen ulottamalla panoraamakatto aina takapenkeille asti. Samalla kattopalkki on voitu puskea taemmas. Takana on myös sähköisesti kallistettavat istuimet. Takaistuimille on myös oma hallintaruutu ilmastoinnille ja medialle.Polestar 4 tuo sähköautomerkin mallistoon uusia värivaihtoehtoja. Ulkoväreinä nähdään Storm ja Electron. Sisäväreissä uutuutena on Mist.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa 610 kmPolestar 4 esitellään tässä vaiheessa ainoastaan isommalla akkukoolla, joka on 100 kWh. Latausteho on 200 kW (CCS) tai 22 kW (Type 2). Polestar 4 tukee myös kaksisuuntaista lataamista, joten autosta voi ottaa virtaa myös ulos. Pienlaitteille suunniteltu V2L-tuki on tulossa myöhemmässä vaiheessa. Lämpöpumppu kuuluu vakiovarusteluun.Yksimoottorinen versio on 200 kW takaveto, jolle on kynäilty noin 610 km toimintamatka WLTP-syklillä. Kahden moottorin versio on teholtaan 400 kW (544 hv) ja sen toimintamatkaksi on arvioitu 580 km WLTP-syklillä. Tehojen myötä Polestar 4 on malliston ripein.Varustelussa uskotaan polestarmaisesti Pack-ajatteluun. Pilot Pack keskittyy ajoavustimiin. Plus Pack sisältää tuttuun tapaan erilaisia pieniä mukavuustoimintoja ja sen päälle rakentuvat Pro Pack tuo mukanaan isommat vanteet (21") ja yksityiskohtia designiin. Kuljettajan kannalta mielenkiintoisin on jälleen Performance Pack, joka käsittää 22-tuumaiset vanteet, kultasävyiset Brembon nelimäntäjarrut ja Polestar Engineered -alustasäädön.Tuulilasinäytön lumitilaSisätiloissa Polestar 4 on jälleen oma tulkinta merkin muotoilusta. Kojelaudan keskellä on 15,4-tuumainen näyttö, joka on tällä kertaa vaakasuuntainen. Käyttöjärjestelmänä autossa on jälleen Android Automotive OS, joten tuki Googlen palveluille löytyy vakiovarusteena.Kuljetajalla on käytössään 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, joka näyttää tärkeimmät tiedot auton tilasta ja ajotilanteesta. Tuulilasin heijastusnäytön koko vastaa 14,7 tuumaa ja siinä on käytettävissä erityinen lumitila, joka vaihtaa tekstit valkoisesta keltaiseksi lumikuukausia ajatellen.Myös poppia saa soimaan. Harman Kardonin 12 kaiuttimen ja 1 400 watin äänijärjestelmä kuuluu valinnaiseen varusteluun. Mikäli autoon on valittu Nappa Pack -nahkaverhoilupaketti, stereoita parannetaan vielä pääntukiin asennetuilla lisäkaiuttimilla.Polestar 4:n sisämateriaaleina nähdään esimerkiksi mäntyöljystä tehtyä MicroTech-vinyyliä, Econyl-kierrätyskuitua sekä kierrätyspolyesteristä kehitettyä neulekangasta. Joitain ovikortteja on tehty luonnonkuitupolypropyleenistä (NFPP). Monista uusista automalleista poiketen Polestar 4 on kuitenkin saatavissa Nappa-nahkaverhoilulla, jonka nahka tulee eläinsuojelullisesti huipputasoisilta tiloilta elintarvikekäytön yhteydessä.Eurooppaan kesälläPolestar 4:n ennakkomyynti alkaa nyt ja haluamansa auton voi jo rakentaa konfiguraattorilla.Malliston hinnat alkavat 63 300 eurosta, jolloin kyseessä on takavetoinen Long Range Single Motor. Nelivetoinen Long Range Dual Motor alkaa hinnoittelultaan 69 300 eurosta. Autojen hintoihin lisätään vielä 600 euroa toimituskuluja.Varustepakettien hinnat ovat lyhyesti: Pilot Pack 1 500 euroa, Plus Pack 5 600 euroa, Pro Pack 2 100 euroa ja vain nelivedon yhteyteen saatava Performance Pack 4 600 euroa.Euroopassa asiakastoimitusten arvioidaan alkavan elokuussa. Muualla maailmassa Polestar 4 on saapumassa myyntiin vielä tämän vuoden aikana.Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Aake KinnunenPäivitetty 22.2.2024: täsmennetty tietoja perusrakenteestaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?