31.1.2024 Ajoneuvot Polestar 4 myyntiin – 63300 eurolla saa tehoa ja toimintamatkaa muttei takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kurvikas SUV Polestar 4 on nyt ennakkomyynnissä. Kesällä saapuva auto on merkkinsä tehokkain ja asettuu kokonsa puolesta Polestar 2:n ja 3:n väliin. Polestar 4 saapuu ennakkomyyntiin Euroopassa ja myös Suomessa. D-segmentin kurvikkaan katumaasturin hinnat alkavat 63 300 eurosta. Kokonsa puolesta Polestar 4 asettuu Polestar 2:n ja Polestar 3:n väliin, joista Polestar 3 on läheisempää sukua. 4 840 millimetriä pitkä Polestar 4 on akseliväliltään 2 999 mm, eli auto noudattelee pitkien akselivälien sähköautotrendiä. Korkeutta on 1 544 mm ja leveyttä 2 139 mm, oletettavasti peileineen. Auto perustuu SEA1-perusrakenteelle Zeekr 001:n tapaan. Keulalla Polestarin valot on jaettu nyt kahteen osaan ja keula tulee melko matalalle, antaen autolle jännittyneemmän siluetin. Mielenkiintoisin piirre on takana, sillä varsinaisesta takalasista on jäljellä vain ääriviivat. Takaikkuna on korvattu laajakulmaisella taustapeilikameralla, mikä varmasti harmittaisi Alfred Hitchcockia. Kuljettaja voi vaihtaa takakameran näkymän sisänäkymään, mikäli kiinnostus kohdistuu takapenkkiläisten tekemisiin. Takaikkunattomuus antaa mahdollisuuden panostaa sisätilojen mukavuuteen ulottamalla panoraamakatto aina takapenkeille asti. Samalla kattopalkki on voitu puskea taemmas. Takana on myös sähköisesti kallistettavat istuimet. Takaistuimille on myös oma hallintaruutu ilmastoinnille ja medialle. Polestar 4 tuo sähköautomerkin mallistoon uusia värivaihtoehtoja. Ulkoväreinä nähdään Storm ja Electron. Sisäväreissä uutuutena on Mist. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa 610 km Polestar 4 esitellään tässä vaiheessa ainoastaan isommalla akkukoolla, joka on 100 kWh. Latausteho on 200 kW (CCS) tai 22 kW (Type 2). Polestar 4 tukee myös kaksisuuntaista lataamista, joten autosta voi ottaa virtaa myös ulos. Pienlaitteille suunniteltu V2L-tuki on tulossa myöhemmässä vaiheessa. Lämpöpumppu kuuluu vakiovarusteluun. Yksimoottorinen versio on 200 kW takaveto, jolle on kynäilty noin 610 km toimintamatka WLTP-syklillä. Kahden moottorin versio on teholtaan 400 kW (544 hv) ja sen toimintamatkaksi on arvioitu 580 km WLTP-syklillä. Tehojen myötä Polestar 4 on malliston ripein. Varustelussa uskotaan polestarmaisesti Pack-ajatteluun. Pilot Pack keskittyy ajoavustimiin. Plus Pack sisältää tuttuun tapaan erilaisia pieniä mukavuustoimintoja ja sen päälle rakentuvat Pro Pack tuo mukanaan isommat vanteet (21") ja yksityiskohtia designiin. Kuljettajan kannalta mielenkiintoisin on jälleen Performance Pack, joka käsittää 22-tuumaiset vanteet, kultasävyiset Brembon nelimäntäjarrut ja Polestar Engineered -alustasäädön. Tuulilasinäytön lumitila Sisätiloissa Polestar 4 on jälleen oma tulkinta merkin muotoilusta. Kojelaudan keskellä on 15,4-tuumainen näyttö, joka on tällä kertaa vaakasuuntainen. Käyttöjärjestelmänä autossa on jälleen Android Automotive OS, joten tuki Googlen palveluille löytyy vakiovarusteena. Kuljetajalla on käytössään 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, joka näyttää tärkeimmät tiedot auton tilasta ja ajotilanteesta. Tuulilasin heijastusnäytön koko vastaa 14,7 tuumaa ja siinä on käytettävissä erityinen lumitila, joka vaihtaa tekstit valkoisesta keltaiseksi lumikuukausia ajatellen. Myös poppia saa soimaan. Harman Kardonin 12 kaiuttimen ja 1 400 watin äänijärjestelmä kuuluu valinnaiseen varusteluun. Mikäli autoon on valittu Nappa Pack -nahkaverhoilupaketti, stereoita parannetaan vielä pääntukiin asennetuilla lisäkaiuttimilla. Polestar 4:n sisämateriaaleina nähdään esimerkiksi mäntyöljystä tehtyä MicroTech-vinyyliä, Econyl-kierrätyskuitua sekä kierrätyspolyesteristä kehitettyä neulekangasta. Joitain ovikortteja on tehty luonnonkuitupolypropyleenistä (NFPP). Monista uusista automalleista poiketen Polestar 4 on kuitenkin saatavissa Nappa-nahkaverhoilulla, jonka nahka tulee eläinsuojelullisesti huipputasoisilta tiloilta elintarvikekäytön yhteydessä. Eurooppaan kesällä Polestar 4:n ennakkomyynti alkaa nyt ja haluamansa auton voi jo rakentaa konfiguraattorilla. Malliston hinnat alkavat 63 300 eurosta, jolloin kyseessä on takavetoinen Long Range Single Motor. Nelivetoinen Long Range Dual Motor alkaa hinnoittelultaan 69 300 eurosta. Autojen hintoihin lisätään vielä 600 euroa toimituskuluja. Varustepakettien hinnat ovat lyhyesti: Pilot Pack 1 500 euroa, Plus Pack 5 600 euroa, Pro Pack 2 100 euroa ja vain nelivedon yhteyteen saatava Performance Pack 4 600 euroa. Euroopassa asiakastoimitusten arvioidaan alkavan elokuussa. Muualla maailmassa Polestar 4 on saapumassa myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Aake Kinnunen Päivitetty 22.2.2024: täsmennetty tietoja perusrakenteesta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan