31.1.2024 Ajoneuvot Polestar 4 myyntiin – 63300 eurolla saa tehoa ja toimintamatkaa muttei takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kurvikas SUV Polestar 4 on nyt ennakkomyynnissä. Kesällä saapuva auto on merkkinsä tehokkain ja asettuu kokonsa puolesta Polestar 2:n ja 3:n väliin. Polestar 4 saapuu ennakkomyyntiin Euroopassa ja myös Suomessa. D-segmentin kurvikkaan katumaasturin hinnat alkavat 63 300 eurosta. Kokonsa puolesta Polestar 4 asettuu Polestar 2:n ja Polestar 3:n väliin, joista Polestar 3 on läheisempää sukua. 4 840 millimetriä pitkä Polestar 4 on akseliväliltään 2 999 mm, eli auto noudattelee pitkien akselivälien sähköautotrendiä. Korkeutta on 1 544 mm ja leveyttä 2 139 mm, oletettavasti peileineen. Auto perustuu SEA1-perusrakenteelle Zeekr 001:n tapaan. Keulalla Polestarin valot on jaettu nyt kahteen osaan ja keula tulee melko matalalle, antaen autolle jännittyneemmän siluetin. Mielenkiintoisin piirre on takana, sillä varsinaisesta takalasista on jäljellä vain ääriviivat. Takaikkuna on korvattu laajakulmaisella taustapeilikameralla, mikä varmasti harmittaisi Alfred Hitchcockia. Kuljettaja voi vaihtaa takakameran näkymän sisänäkymään, mikäli kiinnostus kohdistuu takapenkkiläisten tekemisiin. Takaikkunattomuus antaa mahdollisuuden panostaa sisätilojen mukavuuteen ulottamalla panoraamakatto aina takapenkeille asti. Samalla kattopalkki on voitu puskea taemmas. Takana on myös sähköisesti kallistettavat istuimet. Takaistuimille on myös oma hallintaruutu ilmastoinnille ja medialle. Polestar 4 tuo sähköautomerkin mallistoon uusia värivaihtoehtoja. Ulkoväreinä nähdään Storm ja Electron. Sisäväreissä uutuutena on Mist. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jopa 610 km Polestar 4 esitellään tässä vaiheessa ainoastaan isommalla akkukoolla, joka on 100 kWh. Latausteho on 200 kW (CCS) tai 22 kW (Type 2). Polestar 4 tukee myös kaksisuuntaista lataamista, joten autosta voi ottaa virtaa myös ulos. Pienlaitteille suunniteltu V2L-tuki on tulossa myöhemmässä vaiheessa. Lämpöpumppu kuuluu vakiovarusteluun. Yksimoottorinen versio on 200 kW takaveto, jolle on kynäilty noin 610 km toimintamatka WLTP-syklillä. Kahden moottorin versio on teholtaan 400 kW (544 hv) ja sen toimintamatkaksi on arvioitu 580 km WLTP-syklillä. Tehojen myötä Polestar 4 on malliston ripein. Varustelussa uskotaan polestarmaisesti Pack-ajatteluun. Pilot Pack keskittyy ajoavustimiin. Plus Pack sisältää tuttuun tapaan erilaisia pieniä mukavuustoimintoja ja sen päälle rakentuvat Pro Pack tuo mukanaan isommat vanteet (21") ja yksityiskohtia designiin. Kuljettajan kannalta mielenkiintoisin on jälleen Performance Pack, joka käsittää 22-tuumaiset vanteet, kultasävyiset Brembon nelimäntäjarrut ja Polestar Engineered -alustasäädön. Tuulilasinäytön lumitila Sisätiloissa Polestar 4 on jälleen oma tulkinta merkin muotoilusta. Kojelaudan keskellä on 15,4-tuumainen näyttö, joka on tällä kertaa vaakasuuntainen. Käyttöjärjestelmänä autossa on jälleen Android Automotive OS, joten tuki Googlen palveluille löytyy vakiovarusteena. Kuljetajalla on käytössään 10,2-tuumainen mittaristonäyttö, joka näyttää tärkeimmät tiedot auton tilasta ja ajotilanteesta. Tuulilasin heijastusnäytön koko vastaa 14,7 tuumaa ja siinä on käytettävissä erityinen lumitila, joka vaihtaa tekstit valkoisesta keltaiseksi lumikuukausia ajatellen. Myös poppia saa soimaan. Harman Kardonin 12 kaiuttimen ja 1 400 watin äänijärjestelmä kuuluu valinnaiseen varusteluun. Mikäli autoon on valittu Nappa Pack -nahkaverhoilupaketti, stereoita parannetaan vielä pääntukiin asennetuilla lisäkaiuttimilla. Polestar 4:n sisämateriaaleina nähdään esimerkiksi mäntyöljystä tehtyä MicroTech-vinyyliä, Econyl-kierrätyskuitua sekä kierrätyspolyesteristä kehitettyä neulekangasta. Joitain ovikortteja on tehty luonnonkuitupolypropyleenistä (NFPP). Monista uusista automalleista poiketen Polestar 4 on kuitenkin saatavissa Nappa-nahkaverhoilulla, jonka nahka tulee eläinsuojelullisesti huipputasoisilta tiloilta elintarvikekäytön yhteydessä. Eurooppaan kesällä Polestar 4:n ennakkomyynti alkaa nyt ja haluamansa auton voi jo rakentaa konfiguraattorilla. Malliston hinnat alkavat 63 300 eurosta, jolloin kyseessä on takavetoinen Long Range Single Motor. Nelivetoinen Long Range Dual Motor alkaa hinnoittelultaan 69 300 eurosta. Autojen hintoihin lisätään vielä 600 euroa toimituskuluja. Varustepakettien hinnat ovat lyhyesti: Pilot Pack 1 500 euroa, Plus Pack 5 600 euroa, Pro Pack 2 100 euroa ja vain nelivedon yhteyteen saatava Performance Pack 4 600 euroa. Euroopassa asiakastoimitusten arvioidaan alkavan elokuussa. Muualla maailmassa Polestar 4 on saapumassa myyntiin vielä tämän vuoden aikana. Lähde ja kuvat: Polestar Teksti: Aake Kinnunen Päivitetty 22.2.2024: täsmennetty tietoja perusrakenteesta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?