1.2.2021 Liikenne Poliisi lähivuosista: haasteena huumekuskit ja kuolonkolarit Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vaikka liikenne on yhä turvallisempaa, on hyvä kehitys seisahtunut ja joiltakin osin kuten päihteissä ajamisen suhteen on menty rajusti kehnompaan suuntaan. Monissa asioissa liikenneympäristömme on eri liikkujille aiempaa turvallisempi – mutta tehtävää on yhä paljon ja osittain liikenneturvallisuus on heikentynyt. Tuoreimmat rattijuopumustilastot ovat karua luettavaa kuten Moottori vastikään uutisoi. Rattijuopumusten määrät ovat kasvussa, mutta huumerattijuopumukset ovat rajussa kasvussa. Poliisitarkastaja Jari Pajunen sisäministeriöstä myöntää, että liikenteen riskikäyttäytymisen lisääntyminen on huolestuttavaa. Hän nostaa esiin poliisin tietoon tulleiden suurten ylinopeuksien ja rattijuopumusten – erityisesti huumerattijuopumusten – selvän lisääntymisen viime vuonna. – Vuonna 2020 poliisin tietoon tulleiden vakavampien liikennerikosten, kuten liikenneturvallisuuden vaarantamisten, törkeiden liikenneturvallisuuden vaarantamisten, rattijuopumusten ja kulkuneuvon kuljettamiset oikeudetta lisääntyivät noin viidenneksellä vuoteen 2019 verrattuna, Pajunen taustoittaa. Sisäministeriössä on valmistelussa poliisin liikennevalvonnan ja liikenneturvallisuuden toimintaohjelma vuosille 2021–2024. Sen keskeisiä tavoitteita ovat liikennekuolemien, vakavien loukkaantumisten ja ammattiliikenteessä esiintyvän harmaan talouden vähentäminen. – Lisäksi tavoitteena on ennalta estää, paljastaa, selvittää ja saattaa syyteharkintaan liikenteessä tapahtuvia rikoksia. Myös liikenneturvallisuuden ylläpitäminen on luonnollisesti keskeinen tavoite, Pajunen taustoittaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliisi: ”Työtä on edessä” Poliisihallituksen poliisiylitarkastaja Hannu Kautto tuo esiin, että liikenne on nykyisin monelta eri kantilta tarkasteltuna turvallisempaa kuin koskaan aiemmin. Ja sitten tulee se mutta. – Liikenteen turvallisuus ei tietty ole kehittynyt kuitenkaan ihan toivotusti. Kautto viittaa EU-tavoitteisiin, joihin Suomi on sitoutunut. EU:n pitkän aikavälin visiossa liikennekuolemien määrä lähenee nollaa vuonna 2050. Välitavoitteena on liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta. – Liikenneonnettomuuksissa kuolleiden määrien väheneminen on ikävä kyllä tasaantunut, työtä on siis edessä myös poliisin toimin. Onnettomuustietoinstituutin tietojen mukaan vuonna 2020 tapahtui 218 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 233 henkilöä. Onnettomuuksia tapahtui kaksi vähemmän kuin edeltävänä vuonna, ja menehtyneitä oli neljä vähemmän. Muut hälytykset vievät työaikaa Kautto huomauttaa, että joissain tilanteissa työajankäyttö liikenteen valvontaan ei tähdellisempien tehtävien vuoksi ole mahdollista. – Liikennepoliisin partiot joutuvat tämän tästä äkillisten muiden hälytystehtävien vuoksi keskeyttämään liikenteenvalvonnan ja rientämään toisaalle. Tämä on arkea, ja näin pitää ollakin: jos ihmisellä on hengen tai terveyden hätä, apua pitää saada, Kautto linjaa. – Poliittisen päätöksenteon kautta poliisille annetut resurssit vaikuttavat suoraan siihen, paljonko voimme suorittaa liikennetapavalvontaa. En voivottele resurssien puutetta, mutta kyllä poliisivoimaa saisi olla lisää, myös liikennevalvontaan. Peltipoliisi ei löydä päihdekuskia Viimeisen vuosikymmenen aikana on apuna käytetty enenevissä määrin tekniikkaa, etenkin automaattista nopeusvalvontaa. Teiden varsilla ja taajamissa on yhä enemmän automaattikameratolppia. Peltipoliisit eivät kuitenkaan auta likimainkaan kaikissa valvonnan haasteissa. – Vaativaa ajotapavalvontaa tehdään ihmistyönä, kyllä se näin on. Esimerkiksi päihtyneiden poistaminen liikenteestä vaatii tien päällä suoritettavaa valvontaa. Vain poliisin paikallaololla voidaan puuttua moneen muuhunkin holtittomuuteen kuten liian lähellä ajamiseen, poukkoileviin kaistanvaihtoihin ja suojatiesääntöjen rikkomisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutakin kuin nopeusvalvontaa Kautto odottaa uuden tekniikan tuovan liikennevalvontaan hyötyjä, jossa ei ole kyse vain pistekohtaisesta nopeusvalvonnasta. – Nopeusvalvontaahan se vielä voittopuolisesti yhä on, vaikka jo nytkin voidaan valvontakameran kuvista löytää esimerkiksi turvavöittä ajavat, jos he ovat alun perin ikuistuneet kuviin ylinopeuden vuoksi. Kautto toivoo, että lähitulevaisuudessa oltaisiin tilanteessa, jossa peltipoliisi kykenee erottelemaan ja kuvaamaan tunnistettavasti myös ne liikkuvat ajoneuvot, joissa kuljettaja ajaa kännykkä kädessä ja ilman turvavöitä, vaikkei valvontatolpan kohdalla ylinopeutta ajettaisikaan. – Kyllä tekninen valvonta on hiljalleen menossa tähän suuntaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että tekniikka on aina vain apulainen, eikä se korvaa partiointia tien päällä. Valvonnan lisääntymisellä vaikutusta Kautto muistuttaa, ettei esimerkiksi viime vuoden kesän jälkeen merkittävästi kasvaneiden törkeiden ylinopeuksien kasvu välttämättä kerro tämän liikennerikollisuustyypin kasvusta yksi yhteen. – Esiin tulleiden törkeiden ylinopeuksien määrää selittää myös poliisin kohdennettu ja lisääntynyt valvonta viime vuoden toisella puoliskolla. Jos valvontaa lisätään, jäädään kiinnikin enemmän. Todennäköisesti kyse ei siis ole siitä, että merkittävää ylinopeutta ajaminen sinänsä olisi kasvanut samassa suhteessa kuin siitä on jääty kiinni, Kautto erittelee. Liikennevalvonnan määrän ylläpidolla ylisummaan on Kauton mukaan merkitystä, sillä tien päällä näkyvän valvonnan lisääntyminen lisää kiinnijäämisriskiä ja myös tunnetta kiinnijäämisriskistä. – Jo riskitunteen kasvu lisää osaltaan liikenneturvallisuutta eli vaikuttaa ajotapoihin ja muuhun käytökseen liikenteessä. Katse kevyeen liikenteeseen Kautto tuo esiin myös sen, että poliisin liikennevalvova katse suunnataan entistä tarkemmin myös kevyeen liikenteeseen, ennakoidaanhan esimerkiksi pyöräilyn kasvattavan suosiotaan. – Autojen ajonopeuksien valvonta etenkin taajama-alueilla kevyen liikenteen turvallisuuden lisäämiseksi ja toisaalta kevyen liikenteen liikennekurin valvonta ovat lähitulevaisuuden painopisteitä, joihin poliisi tulee kiinnittämään aiempaa enemmän valvontaa ja valistusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Autoliitto: Automaattinen kameravalvonta ei korvaa poliisia tien päällä Poliisipartiointi tien päällä on ollut laskussa Karu tilastotieto: huumekuskien määrä räjähti käsiin Poliisin viimeisin valvontajakso: alkoholi ja huumeet ratissa moninkertaistuneet Huumekuskit kolaroivat myös päivisin – ja ovat usein päihteiden sekakäyttäjiä Poliisi: puhalluskoe, huumetesti ja promilleraja myös pyöräilijöille Nuoret suhtautuvat kriittisesti huumeissa ajamiseen, silti joka neljäs tietää huumekuskin Teksti: Marko Jokela Kuvat: Onnettomuustietoinsituutti (pääkuva), Moottorin arkisto Lähteet: Tilastokeskus Suomen virallinen tilasto, rikos- ja pakkokeinotilasto, Poliisihallitus, Onnettomuustietoinstituutti OTI Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: hevosella on saaliseläimen vaisto – ohitathan ja kohtaathan turvallisesti 13.11.2025 Moottorikelkat Tiesitkö, että moottorikelkalla tulee olla liikennevakuutus aina ajettaessa? 12.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: pyörähdä pyörähdysautossa, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 11.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tärkeä muistutus – lapset liikkuvat liikenteessä ympäri vuoden 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista