16.9.2021

Poliisitarkastaja: alkolukko pakolliseksi

Vuosina 2015–2019 kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajista 27 prosenttia oli alkoholin ja joka kymmenes huumeiden vaikutuksen alaisena.

Liikenteessä toikkaroivat päihdekuskit huolettavat poliisia. Päihteiden eli alkoholin ja/tai huumausaineiden vaikutuksen alaisena tai lääketokkurassa autoilevien kuskien aiheuttamat kolarit ovat monesti hyvin vakavia.

OTIn eli Onnettomuustietoinstituutin keräämien vuosien 2015–2019 yhteenvetotietojen mukaan kuolemaan johtaneiden moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajista 27 prosenttia oli alkoholin ja joka kymmenes huumeiden vaikutuksen alaisena.

Päihtyneenä ajamiseen liittyy usein myös hulttiomainen kaasujalan käyttö eli vaaralliset ylinopeudet.

Vuosina 2014–2018 päihtyneiden kuljettajien aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 320 moottoriajoneuvojen kuljettajaa ja matkustajaa.

Mutta millä keinoin ongelmasta saisi otteen. Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta vastasi Moottorin kysymyksiin aiheesta.

Mitä keskeisiä keinoja poliisilla on ehkäistä päihdekuljettajien aiheuttamia vakavia tieliikenneonnettomuuksia?

”Päihtyneenä ajamisen estäminen ja vaikutuksen alaisena ajavien kiinniotto on poliisin painopistealueita ja kiinniottoja tapahtuu tasaisesti yli sektorirajojen eli niin liikennepuolen kuin valvonta- ja hälytyspuolen partiot poliisilaitoksissa ovat todella aktiivisia ottamaan päihteissä ajavia kiinni. Kiinniottotilanteissa käytetään myös henkilöiden kiinniottoja, vangitsemisia sekä ajoneuvojen takavarikkoja, jotta kiinnioton vaikutus ulottuisi myös tilanteen jälkeen.”

Mitkä ovat pahimmat onnettomuuksia aiheuttavat riskiryhmät?

”Nuoret kuljettajat ovat aiheuttaneet suuren osan vakavista päihdeonnettomuuksista.”

Onko poliisilla riittävät henkilöstövoimavarat rattijuopumusvalvontaan ja ylinopeusvalvontaan?

”Poliisin voimavarat ovat rajalliset ja toivoisi tosiaan, että pystyisimme panostamaan asiaan enemmän, ylinopeusvalvontaa pystytään tekemään myös automaattivalvonnan keinoin, mutta päihdevalvontaa ei voida kuin henkilöstön avulla. Lisätalousarviossa poliisin huonoa rahoitustilannetta ei saatu korjattua, ja pahoin pelkään, että henkilöstö on kohta täysin uupunutta.”

Tulisiko alkolukko määrätä pakolliseksi sarjarattijuopoille?

”Ehdottomasti alkolukko pitäisi määrätä pakolliseksi tai auton ajo rengaslukoilla estetyksi ainakin siksi ajaksi, kun rattijuopon ajokielto on voimassa.”

Tulisiko nykyinen promilleraja (0,5 ‰) laskea nollaan?

”En näe promillerajan laskussa mitään hyötyä, etenkin kun yli puolet ajavat muun päihteen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena.”

Teksti: Marko Jokela Lähteet: OTI, Poliisihallitus Kuvat: OTI

a:9:{i:0;s:5:"56956";i:1;s:5:"14732";i:2;s:5:"72354";i:3;s:5:"88907";i:4;s:5:"99693";i:5;s:5:"93962";i:6;s:5:"89549";i:7;s:5:"17219";i:8;s:6:"101046";}

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat