7.8.2019 Ajoneuvot Porsche 911 tuotepäällikkö kommentoi: sähköistämisestä ei tule helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö, Porsche ja 911 on eräs puhutuimmista sähköistämisyhtälöistä. Mallistoa luotsaava tuotepäällikkö on kuitenkin pohtinut jo ratkaisua, sillä siirtymän peruskiviä asetellaan jo muutaman vuoden päästä. Porschen täyssähköisen Taycanin julkistus häämöttää horisontissa, mutta osassa saksalaisyhtiötä ajatukset ovat jo 911:n sähköistämisessä. Tänä vuonna esitelty 992-mallipolvi on vasta täydentämässä mallistoaan. Porschen mukaan 992:n hybridisointiakin harkitaan, sillä PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon on jätetty optio sähkömoottorille. 911:stä vastaava tuotepäällikkö Frank-Steffen Walliser pohtii kuitenkin jo seuraavaa sukupolvea ja sen vaatimia haasteita. Muutaman vuoden päästä pitäisi aloittaa kehitystyö ikonisen urheiluauton sukupolvelle, jota myydään 2030-luvulla – siis silloin, kun Porschen saattaisi toimitusjohtaja Oliver Blumen mukaan olla jo täyssähköisessä ajassa. Porschen mallistossa 911 on neljänneksi myydyin malli, mutta sen olemus määrittää koko brändiä. Viitataanhan jopa yli kaksi tonnia painvan Cayenne Coupén ikkunalinjaan "911:maisena". Sähköisen 911:n tarina itse asiassa juontaa jo Walliserin edeltäjään, August Achleitneriin. Vuosiensa varrella hän oli tajunnut, että 911:n markkinointi perustuu täysin sen kuusisylinterisen bokserimoottorin ja takamoottorirakenteen yhdistelmään segmentissä. – 911 ei aina ollut ikoni, Achleitner muistutti. Uransa loppupuolella Achleitner oli kuitenkin muuttanut näkemystään sähköisestä 911:stä. Hän oli todennut, että sähköisellä voimalinjalla voitaisiin esimerkiksi jäljitellä 911:n tuttua peräpainoista olemusta. Samalla olisi myös tärkeämpää pitää 911 mallistossa kuin luopua siitä. Maailman tunnetuimpiin kuuluvan urheiluauton ei siis vielä kannattaisi lähteä edeltäjänsä 356:n kaveriksi eläkelaitumille. Toisaalta 911 on jo aikaisemmin selviytynyt useista teknologisista muutoksista. Puristien mukaan kaikki meni pilalle jo Porschen siirtyessä ilmajäähdytteisistä moottoreista nestejäähdytteisiin. Foorumit kävivät kuumina myös, kun 911-perusmallisto siirtyi turboahtamiseen vapaasti hengittävien moottoreiden sijaan. Kysyntä kuitenkin osoittaa, että malli on voimissaan. – Mikä on oikea tie sähköistykseen? Miltä tämä vaikuttaa tulevaisuudessa ja miten me oikeasti saavutamme sen, huomioiden, että prosessi ei ole sellainen, joka onnistuu parin seuraavan vuoden aikana, nykyisin 911-mallistoa luotsaava Walliser pohtii. Pelkkä sähköisen auton suorituskyky tai ajettavuus ei kuitenkaan huoleta Walliseria, sillä hän uskoo kenen tahansa pystyvän pian luomaan kunnon urheiluautolta tuntuvan täyssähköauton. – Kuka tahansa pystyy siihen piakkoin, se ei ole se erottava tekijä. Mutta on muita tapoja erottautua ja meidän tehtävämme on tislata tyypilliset Porschen piirteet sähköiseen ajoneuvoon, Walliser kommentoi. Joitain vihjeitä 911:n tulevaisuudesta nähtäneen jo Taycanissa. Eikä kyseessä ole Walliserinkaan ensimmäinen rodeo sähkön suhteen: hänen aiemmista työtehtävistään löytyy 918 Spyder -superhybridi. Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?