7.8.2019 Ajoneuvot Porsche 911 tuotepäällikkö kommentoi: sähköistämisestä ei tule helppoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkö, Porsche ja 911 on eräs puhutuimmista sähköistämisyhtälöistä. Mallistoa luotsaava tuotepäällikkö on kuitenkin pohtinut jo ratkaisua, sillä siirtymän peruskiviä asetellaan jo muutaman vuoden päästä. Porschen täyssähköisen Taycanin julkistus häämöttää horisontissa, mutta osassa saksalaisyhtiötä ajatukset ovat jo 911:n sähköistämisessä. Tänä vuonna esitelty 992-mallipolvi on vasta täydentämässä mallistoaan. Porschen mukaan 992:n hybridisointiakin harkitaan, sillä PDK-kaksoiskytkinvaihteistoon on jätetty optio sähkömoottorille.911:stä vastaava tuotepäällikkö Frank-Steffen Walliser pohtii kuitenkin jo seuraavaa sukupolvea ja sen vaatimia haasteita. Muutaman vuoden päästä pitäisi aloittaa kehitystyö ikonisen urheiluauton sukupolvelle, jota myydään 2030-luvulla – siis silloin, kun Porschen saattaisi toimitusjohtaja Oliver Blumen mukaan olla jo täyssähköisessä ajassa.Porschen mallistossa 911 on neljänneksi myydyin malli, mutta sen olemus määrittää koko brändiä. Viitataanhan jopa yli kaksi tonnia painvan Cayenne Coupén ikkunalinjaan "911:maisena".Sähköisen 911:n tarina itse asiassa juontaa jo Walliserin edeltäjään, August Achleitneriin. Vuosiensa varrella hän oli tajunnut, että 911:n markkinointi perustuu täysin sen kuusisylinterisen bokserimoottorin ja takamoottorirakenteen yhdistelmään segmentissä. – 911 ei aina ollut ikoni, Achleitner muistutti.Uransa loppupuolella Achleitner oli kuitenkin muuttanut näkemystään sähköisestä 911:stä. Hän oli todennut, että sähköisellä voimalinjalla voitaisiin esimerkiksi jäljitellä 911:n tuttua peräpainoista olemusta. Samalla olisi myös tärkeämpää pitää 911 mallistossa kuin luopua siitä. Maailman tunnetuimpiin kuuluvan urheiluauton ei siis vielä kannattaisi lähteä edeltäjänsä 356:n kaveriksi eläkelaitumille.Toisaalta 911 on jo aikaisemmin selviytynyt useista teknologisista muutoksista. Puristien mukaan kaikki meni pilalle jo Porschen siirtyessä ilmajäähdytteisistä moottoreista nestejäähdytteisiin. Foorumit kävivät kuumina myös, kun 911-perusmallisto siirtyi turboahtamiseen vapaasti hengittävien moottoreiden sijaan. Kysyntä kuitenkin osoittaa, että malli on voimissaan.– Mikä on oikea tie sähköistykseen? Miltä tämä vaikuttaa tulevaisuudessa ja miten me oikeasti saavutamme sen, huomioiden, että prosessi ei ole sellainen, joka onnistuu parin seuraavan vuoden aikana, nykyisin 911-mallistoa luotsaava Walliser pohtii.Pelkkä sähköisen auton suorituskyky tai ajettavuus ei kuitenkaan huoleta Walliseria, sillä hän uskoo kenen tahansa pystyvän pian luomaan kunnon urheiluautolta tuntuvan täyssähköauton. – Kuka tahansa pystyy siihen piakkoin, se ei ole se erottava tekijä. Mutta on muita tapoja erottautua ja meidän tehtävämme on tislata tyypilliset Porschen piirteet sähköiseen ajoneuvoon, Walliser kommentoi.Joitain vihjeitä 911:n tulevaisuudesta nähtäneen jo Taycanissa. Eikä kyseessä ole Walliserinkaan ensimmäinen rodeo sähkön suhteen: hänen aiemmista työtehtävistään löytyy 918 Spyder -superhybridi.Lähde: Automotive News Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Uutinen Sähköautojen paloriskit – näin pelastusala ohjeistaa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä