26.1.2024

Porsche Macan muuttui konsernin sähköautoedelläkävijäksi – Turbon voimapolkimessa lienee vain kaksi asentoa: on ja off

Kuva Porsche

Uusi Macan rakentuu ensimmäisenä mallina konsernin tasokkaiden sähköautojen uudelle PPE-perusrakenteelle. Muilta osin Porschen ensimmäinen sähköinen maasturimalli luottaa hyväksi havaittuun koodikieleen, jossa muun muassa Turbo tarkoittaa 639 hevosvoiman huipputehoa ja jopa 1 130 newtonmetrin vääntömomenttia. Hinnatkin ovat jo tiedossa.

Porsche pudotti vuoden alkuun odotetun uutuuden, ja eteni kertaheitolla täyssähköisten maasturimallien eliittiin. Uusi Macan on vuodesta 2014 tuotannossa olleen, vanhaan Audi Q5:een perustuneen nykypolven seuraaja. Hetken aikaa polttomoottorinen ja sähköinen Macan ovat myös yhtä aikaa markkinoilla.

Vanha Macan, joka ehtii saavuttaa 10 vuoden tuotantoiän, väistyy EU-markkinoilta viimeistään 1. heinäkuuta, jolloin uudet tietoturvasäädökset astuvat voimaan. Polttomoottorimalli ei niitä enää tuon jälkeen täytä, ja siinä kohtaa tapahtuu virallisesti sukupolvenvaihdos. Joillain EU:n ulkopuolisilla markkinoilla vanha Macan pidetään vuoden loppuun.

On kuitenkin huomattava, että Suomen hinnastoista polttomoottorinen Macan on jo nyt poistunut. Tilalla on pelkästään tämä uusi sähköinen Macan. Hintatietoihin palataan edempänä jutussa, kunhan malliversiot on käyty läpi.

Auton mallinimi on yksinkertaisesti Porsche Macan, aivan kuten edeltäjänkin, vaikka joissain yhteyksissä perään on koitettu tunkea EV -liitettä. Käyttövoimasta kuitenkin varmuuden vuoksi muistutetaan etusiivessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Premium Platform Electric

Sen lisäksi, että uusi Macan on Porschen ensimmäinen täyssähköinen katumaasturi, lanseeraa se samalla myös uuden tasokkaampien sähköautojen perusrakenteen VAG-konsernille.

Uusi Macan on Porschen toinen sähköautomalli Taycanin jälkeen, mutta siinä missä Taycan perustuu yhdessä sisarmallinsa Audi E-Tron GT:n kanssa pohjimmiltaan konsernin polttomoottoristen, takavetopohjaisten edustussedaneiden MSB-rakenteelle, on Macan alusta alkaen sähköauto.

PPE eli Premium Platform Electric luottaa Taycaninkin tavoin 800 voltin arkkitehtuuriin, mutta omaa muita uusia ratkaisuja. Seuraavana PPE:n tulee ottamaan käyttöön tulevat Audi A6- ja Q6 E-Tron, ja ajan myötä varmasti muutkin Porschet, Audit sekä jopa Bentleyt ja Lamborghinit tulevat rakennetta eri muodoissaan hyödyntämään.

Macania tarjotaan ainakin alkuun vain kahtena eri versiona, joista molemmat ovat nelivetoisia. Sähkömoottorit ovat kestomagneettitahtimoottoreita. Takamoottoriin Porsche on kiinnittänyt erityistä huomiota, sillä sen asento on säädetty niin, että autosta on tullut aavistuksen verran takapainoinen. Lisäksi takamoottorilta on saatu hävitettyä vaihteisto, sillä moottorin on todettu yltävän ilman välityksiä auton huippunopeuden - 260 km/h - vaatimille kierroksille asti.

Macaniin saa nyt nelipyöräohjauksen, minkä lisäksi iskunvaimennuksessa otetaan mallia Cayennen uudistuksesta. Turbossa ilmajousitus on vakiona joka nurkassa.

Akku on aina 95 nettokilowattitunnin vahvuinen. 800 voltin arkkitehtuuri mahdollistaa vaihtovirralla jopa 270 kilowatin lataustehon, jolloin varaustilassa 10:stä 80:aan prosenttiin voidaan nousta 21 minuutissa. Tasavirralla latausteho on maksimissaan 11 kilowattia.

800 volttiin kykenevät latauspaikat ovat kuitenkin harvassa, mutta Porschella on ratkaisunsa latauksen tehostamiseen, kun käytössä on 400 voltin jännite. Kun auton akku tunnistaa saavansa 400 voltin tavaraa, se osaa jakaa itsensä kahteen osaan, ja näin molemmat puolikkaat vastaanottavat 400 volttia samanaikaisesti.

Kahdella tasolla

Porschen mallinimipolitiikka on suorastaan ihana. Siinä missä muutaman muun saksalaispremiumbrändin malleissa pitää nykyään ratkaista sudoku ennen kuin tietää mistä mallista on kyse, Porsche luottaa niin polttomoottori- kuin täyssähkömalleissaan hyväksi havaittuun nimistöön.

Porsche Macan 4 tarkoittaa luonnollisesti, että kyseessä on perustehoinen nelivetomalli. Sähköisessä Macanissa tämä meinaa 300 kilowatin eli 408 mummonhevosvoiman teholukemia sekä 650 newtonmetrin huippuvääntöä. Tämä tietää 5,2 sekunnin paikaltaankiihdytystä nollasta sataan. Samalla on huomautettava, että kaikki mainittavat huippusuorituskykylukemat ovat saavutettavissa vain hetkellisesti Launch Control -ajotilassa.

Macan Turbon kohdalla alkavat viimeistään hippulat vinkua, ja on edelleen Porschen etuoikeus nimetä sähköauto Turboksi. 470 kilowatin eli 639 hevosvoiman sekä peräti 1 130 newtonmetrin huippuvääntö mahdollistavat kiihtyvyyden nollasta sataan ainoastaan 3,3 sekunnissa. Jos Porsche-nippelitiedot kiinnostavat, Macan Turbo hoitaa paikaltaankiihdytyksen sekunnin kymmennyksen nopeammin kuin 911 GT3. Toki kierrosajassa sekä huippunopeudessa rahat kannattaa edelleen laittaa likoon GT3:n puolesta päivänselvin luvuin.

Macan Turbo kulkee 260 km/h, Macan 4 puolestaan 220 km/h. Nürburgringiltä jäämme vielä odottamaan tietoja. Tuleeko Macan Turbosta vihreän helvetin nopein sähkömaasturi? Ja häämöttääkö jossain tulevaisuudessa Macan Turbo S tai jotain vielä mielipuolisempaa?

Toimintamatkat kiinnostavat aina kun sähköautoista puhutaan. Pihimmän Macan 4:n kerrotaan yltävän 613 kilometriin, siinä missä Turbo kykenee irroittamaan ihanneolosuhteissa samasta akusta 591 WLTP-kilometriä. Näitä ei ehkä saavuteta silloin, kun perässä on 2 000 kilon perävaunu, mutta sellainenkin on mahdollista sähkö-Macanin koukkuun kytkeä - kunhan taskusta löytyy BE-ajokortti.

Uutta kulmaa

Macania tarjotaan jatkossakin vain yhdellä korimallilla, mutta perän ja katon kulma on merkittävästi loivempi kuin aiemmin. Edellinen Macan ei puolestaan koskaan saanut loivan peräkulman mallia, toisin kuin esimerkiksi isosisko Cayenne. Niin ikään keula laskee voimakkaasti, ja koko keulassa on jopa ripaus 911:n tuntua. Eikä se peräkään nyt niin pahalta näytä...

Loiventuneilla kulmilla on saavutettu aerodynamiikkahyötyjä, muiden aktiivisten ja passiivisten ilmanohjainten muassa. Auton ilmanvastuskerroin on 0,25, siinä missä edeltäjä huiteli 0,35:n lukemissa. Vertailun vuoksi esimerkiksi Tesla Model Y:n vastaava lukema on 0,23 eli uusi Macan on eittämättä markkinoiden aerodynaamisimpia SUV-autoja.

Edeltäjäänsä verrattuna Macan on myös hieman kasvanut mitoissa. Jo akseliväli on venynyt 8,6 senttimetrillä. Lisää on tullut niin ikään kokonaispituuteen (plus 10,6 cm) ja leveyteen (plus 1,5 cm). Auto näyttäisi olevan kokonaiset kaksi millimetriä edeltäjäänsä matalampi, mutta kuljettaja istuu jopa lähes kolme senttimetriä edeltäjämallia matalammalla, takapenkinkin ollessa puolitoista senttimetriä lähempänä tietä.

Vaikka kattokulma hieman rajoittaakin kontin käytettävyyttä, on litroissa mitattava tavaratilan määrä kasvanut Macanissa edeltäjään verrattuna 136 litralla. Tulos saadaan, kun lasketaan yhteen 540 litran tila takana sekä sähköauton 84 litran etutavaratila. Lisäksi muun muassa takajalkatilojen kerrotaan kasvaneen, mikä käy järkeen kasvaneen akselivälin perusteella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teknologinen harppaus

Väistyvään ja Suomen osalta siis jo väistyneeseen polttomoottoriseen Macaniin nähden uutuus edustaa vähintään kaksi sukupolvea uudempaa tekniikkaa. Tämä näkyy useilla eri osa-alueilla. Oleellista on tietysti se, että auto täyttää myös tulevat tietoturvamääräykset.

Kojelautanäkymässä toistuvat Cayennen ja Panameran taannoisten uudistusten näyttämät suuntaviivat. Kuljettajalla on edessään kaareva 12,6-tuumainen digitaalimittaristo. Keskellä on 10,6 tuuman lavea monitoiminäyttö, ja mikäli asiakas niin haluaa, myös etumatkustajalla on käytössään samanlainen, jolloin Macanissa on varsinainen lasiohjaamo. Tietyt perussäädöt sekä esimerkiksi median äänenvoimakkuuden säätönuppi ovat kuitenkin monien iloksi edelleen fyysisiä.

Huomioon tulee ottaa myös lisävarusteinen lisätyn todellisuuden hud-näyttö, jolla on toimintoja 87 tuuman alueella. Porsche Driver Experience mahdollistaa tuulilasinäytön kautta lisätyn todellisuuden, tarkoittaen, että esimerkiksi navigaattorin suuntaviivat saadaan virtuaalisesti näkymään 10 metrin päässä auton edessä. Lisäksi Macan tarjoaa Porsche App Centerin kautta näytöiltä operoitavaksi monia ulkopuolisia sovelluksia, mitä premiumluokalta jo melkein odotetaan.

Alkaen 84 990 euroa

Porsche Macan hyppäsi siis kertaheitolla jo monilta osin vanhentuneesta polttomoottorikatumaasturista konserninsa uusinta teknologiaa edustavaksi, varsin suorituskykyiseksi sähkökatumaasturiksi. Tällekin lystille on keksitty hinta.

Macan 4 lähtee Suomessa 84 990 eurolla. Macanin alkaen-hinta laskee siis meikäläisillä markkinoille jopa 20 tonnilla. Todellisuudessa Porsche pyytää alkaen-mallin autosta kuitenkin yli 15 tonnia edeltäjää enemmän, sillä polttomoottori-Macanin mallivuotta 2023 tuotiin Suomeen vain melko järeillä bensiinimoottoreilla. Autovero nostikin Macan PDK:n alvillista hintaa muhkeasti 35 tonnilla, päätyen noin 105 000 euron Suomi-hintaan. Macan 4:n autovero taas on sähköautona 0 prosenttia, ja tästä erotus siis johtuu.

Macan Turbon puikkoihin pääsee puolestaan 124 490 eurolla. Se on samaa luokkaa kuin menneen ajan 380 hevosvoiman Macan S:llä, josta pulitettiin 47 tonnia valtion kassaan. Myös huippumalleja verratessa uusi Macan voittaa hintakilpailun mennen tullen. Vanha Macan GTS oli nimittäin 440 hevosvoiman ja 155 000 euron lysti, lähes 59 000 euron autoverolla. Silti, Porsche itse pyysi GTS:stä arvonlisäveroineen vain reilut 96 000 euroa.

Tilausta tehdessä uudesta Macanista, on mahdollista shoppailla myös täysin autoverovapaasti lisävarusteostoksilla. Voi esimerkiksi sijoittaa 22 tuuman RS Spyder Design -vanteisiin maalattuna kiiltävän mustaksi 4 691 eurolla, Offroad Design -pakettiin 1 222 eurolla tai Sisustan koristepakettiin, koristetikkauksin kontrastivärillä, 3 369 eurolla.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat