12.3.2024 Ajoneuvot Porsche Taycan Turbo GT on oikeesti nopee sähköauto! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinteällä takasiivellä varustetun Taycanin huippumallin ansioiksi voi toki laskea ennätyksellisen 2,2 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja yli 1 100 hevosvoiman huipputehon, mutta se on myös kaikkien aikojen nopein neliovinen Nũrburgringillä. Weissach-paketin kera kyseessä on lisäksi neliovinen auto ilman takapenkkejä. Porsche esitteli tuntuvasti päivitetyn version ensimmäisestä sähköautostaan Taycanista muutamia viikkoja sitten. Sitä ennen saimme kuulla Porschen tekemästä neliovisten sähköautojen ylivoimaisesta kierrosaikaennätyksestä Nürburgringin Nordschleifella Taycanin tuntemattomalla, kiinteällä takasiivellä varustetulla versiolla.Nyt tuon kierrosaikaennätyksen tehnyt auto on saanut vahvan identiteetin, ja muutama muukin uusi ennätys on sen puitteissa tullut päivänvaloon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurbo GT:n ennätyksetTaycan Turbo GT Weissach -paketilla osoittautui siis tuon viime vuonna ajetun mutta tämän vuoden alussa tietoon tulleen Nürburgringin pitkän osuuden ennätyksen tekijäksi. Auton paras kierrosaika, 7:07.55, peittosi neliovisten sähköautojen osalta aiemman ennätyksen haltijan Tesla Model S Plaidin selvin luvuin. Itse asiassa tällä hetkellä Turbo GT on tuon radan nopein neliovinen käyttövoimasta riippumatta. Se on todella kunnioitettava saavutus, kun otetaan huomioon, että kyseessä on sentään 2,3 tonnia painava sähköauto.Turbo GT:n tultua julkisuuteen selvisi myös toinen kierrosaikaennätys. Laguna Secan moottoriradalla Kaliforniassa Turbo GT:llä kellotettiin aika 1:27.87, mikä on viisi sekuntia edellistä katulaillisten täyssähköjen ennätystä nopeampi. Ei liene vaikea arvata, että tuonkin ennätyksen Turbo GT vei nimenomaan Tesla Model S:ltä.Kaiken tämän lisäksi Taycan Turbo GT onnistuu lyömään myös Porschen omia ennätyksiä. Auto kiihtyy Weissach -paketilla nollasta sataan 2,2 sekunnissa ja takapenkeilläkin varustettuna 2,3:ssa. Kiihdytys nollasta kahteensataan vie puolestaan 6,4 sekuntia, huippunopeuden ollessa Weissachin kera 305 km/h. Kiihtyvyyden mittapuulla kyseessä on nopein Porsche koskaan, mutta Nordschleifella omasta tallista löytyy toki vielä nopeampiakin, sekä katulaillisten että rata-autojen puolella. Porschehan pitää koko radan kierrosaikaennätystä hallussaan Le Mans -kilpurilla.Niin, ja onhan Taycan Turbo GT samalla myös tehokkain Porsche koskaan, tosin vain kahden sekunnin ajan kerrallaan.Turbo GT:n ennätykset mahdollistaneet tekijätKovien lukujen takana on kovaa suunnittelua. Kierrosaika niinkin pitkällä osuudella kuin Nürburgringin Nordschleifella on ehkäpä kaikkein paras ja ainakin virallisin tapa mittailla ja vertailla autojen puhdasta nopeutta.Ei auta, että auto kiihtyy nollasta sataan kahdessa sekunnissa, vaan sen pitää olla myös suorilla nopea ja mutkissa äärimmäisen ketterä. Sähköautojen vahvuudet nopeusvertailuissa typistyvät yleensä reippaaseen paikaltaankiihdytykseen. Akuston tuoma paino tietää tavallisesti huonoa kokonaisvaltaisuudelle, jota kovat kierrosajat vaativat. Taycan Turbo GT onkin harvinaisen kokonaisvaltaisesti nopea sähköauto.No onhan se totta, että leijonanosan työstä tekevät auton sähkömoottorit. Uudella invertterillä varustettuna tehoa on perusajotilassa 580 kilowattia. Kytkemällä päälle Launch Controlin, tehoa saa irti jo 760 kilowattia. Ja sitten, kahden sekunnin ajan kerrallaan, autosta on mahdollista tehdä kaikkien aikojen tehokkain Porsche. Noiden kahden sekunnin aikana autosta vapautuu peräti 815 kilowattia eli päälle 1 100 hevosvoimaa ja lisäksi 1 340 newtonmetriä vääntöä.Taycan Turbo GT:n ohjaamosta löytyvät hiilikuiturunkoiset kuppi-istuimet.Myös kevennyksillä on oma osansa tarinassa. Jo ilman Weissach -pakettia Turbo GT on Turbo S:ää 75 kiloa kevyempi, syynä siihen hiilikuidun runsaskätinen käyttö eri puolilla autoa, sekä rakenteissa, koristeissa että liikkuvissa osissa. Painonsäästössä on menty niin pitkälle, että jopa tavaratilan matto on saanut kyytiä.Onneksi sentään maalipinta on jätetty rauhaan, eikä painonsäästövinkkejä ole siis kaikesta päätellen lähdetty kyselemään formula ykkösten maailmasta. Itse asiassa Manufaktur- ja muut yksilöintimahdollisuudet ovat kunniassa myös Turbo GT:n tasolla. Eihän sitä halua maksaa neljännesmiljoonaa autosta, kun sitten samanlainen lipuu heti seuraavissa liikennevaloissa viereen.Porsche Taycan Turbo GT Weissach -paketin kera saattaa olla 2 290-kiloisena maailman painavin auto, josta on painonsäästösyistä poistettu takapenkit. Ai niin, hintakin tälle lystille on keksitty. Suomen-hinnastoon on ilmestynyt Taycan Turbo GT sekä Taycan Turbo GT Weissach -paketilla, ja molemmista pyydetään tismalleen sama 255 990 euron hinta.Sitten kun todellakin mennään Weissach -paketin puolelle, joka muuten on Turbo GT:ssä saatavilla ensimmäistä kertaa nelioviseen Porscheen, ollaan tekemisissä ultimaattisen huippumallin kanssa. Painonsäästötalkoissa tästä neliovisesta autosta on viety jopa takapenkit. Aerodynamiikkaosat käsittävät kirsikkana kakun päällä sen kiinteän takasiiven, ja downforcea syntyy 220 kilon edestä. Tässä alkavat olla reseptit kohdallaan kaikkien aikojen kierrosaikaan.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?