12.3.2024

Porsche Taycan Turbo GT on oikeesti nopee sähköauto!

Kiinteällä takasiivellä varustetun Taycanin huippumallin ansioiksi voi toki laskea ennätyksellisen 2,2 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja yli 1 100 hevosvoiman huipputehon, mutta se on myös kaikkien aikojen nopein neliovinen Nũrburgringillä. Weissach-paketin kera kyseessä on lisäksi neliovinen auto ilman takapenkkejä.

Porsche esitteli tuntuvasti päivitetyn version ensimmäisestä sähköautostaan Taycanista muutamia viikkoja sitten. Sitä ennen saimme kuulla Porschen tekemästä neliovisten sähköautojen ylivoimaisesta kierrosaikaennätyksestä Nürburgringin Nordschleifella Taycanin tuntemattomalla, kiinteällä takasiivellä varustetulla versiolla.

Nyt tuon kierrosaikaennätyksen tehnyt auto on saanut vahvan identiteetin, ja muutama muukin uusi ennätys on sen puitteissa tullut päivänvaloon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turbo GT:n ennätykset

Taycan Turbo GT Weissach -paketilla osoittautui siis tuon viime vuonna ajetun mutta tämän vuoden alussa tietoon tulleen Nürburgringin pitkän osuuden ennätyksen tekijäksi. Auton paras kierrosaika, 7:07.55, peittosi neliovisten sähköautojen osalta aiemman ennätyksen haltijan Tesla Model S Plaidin selvin luvuin. Itse asiassa tällä hetkellä Turbo GT on tuon radan nopein neliovinen käyttövoimasta riippumatta. Se on todella kunnioitettava saavutus, kun otetaan huomioon, että kyseessä on sentään 2,3 tonnia painava sähköauto.

Turbo GT:n tultua julkisuuteen selvisi myös toinen kierrosaikaennätys. Laguna Secan moottoriradalla Kaliforniassa Turbo GT:llä kellotettiin aika 1:27.87, mikä on viisi sekuntia edellistä katulaillisten täyssähköjen ennätystä nopeampi. Ei liene vaikea arvata, että tuonkin ennätyksen Turbo GT vei nimenomaan Tesla Model S:ltä.

Kaiken tämän lisäksi Taycan Turbo GT onnistuu lyömään myös Porschen omia ennätyksiä. Auto kiihtyy Weissach -paketilla nollasta sataan 2,2 sekunnissa ja takapenkeilläkin varustettuna 2,3:ssa. Kiihdytys nollasta kahteensataan vie puolestaan 6,4 sekuntia, huippunopeuden ollessa Weissachin kera 305 km/h. Kiihtyvyyden mittapuulla kyseessä on nopein Porsche koskaan, mutta Nordschleifella omasta tallista löytyy toki vielä nopeampiakin, sekä katulaillisten että rata-autojen puolella. Porschehan pitää koko radan kierrosaikaennätystä hallussaan Le Mans -kilpurilla.

Niin, ja onhan Taycan Turbo GT samalla myös tehokkain Porsche koskaan, tosin vain kahden sekunnin ajan kerrallaan.

Turbo GT:n ennätykset mahdollistaneet tekijät

Kovien lukujen takana on kovaa suunnittelua. Kierrosaika niinkin pitkällä osuudella kuin Nürburgringin Nordschleifella on ehkäpä kaikkein paras ja ainakin virallisin tapa mittailla ja vertailla autojen puhdasta nopeutta.

Ei auta, että auto kiihtyy nollasta sataan kahdessa sekunnissa, vaan sen pitää olla myös suorilla nopea ja mutkissa äärimmäisen ketterä. Sähköautojen vahvuudet nopeusvertailuissa typistyvät yleensä reippaaseen paikaltaankiihdytykseen. Akuston tuoma paino tietää tavallisesti huonoa kokonaisvaltaisuudelle, jota kovat kierrosajat vaativat. Taycan Turbo GT onkin harvinaisen kokonaisvaltaisesti nopea sähköauto.

No onhan se totta, että leijonanosan työstä tekevät auton sähkömoottorit. Uudella invertterillä varustettuna tehoa on perusajotilassa 580 kilowattia. Kytkemällä päälle Launch Controlin, tehoa saa irti jo 760 kilowattia. Ja sitten, kahden sekunnin ajan kerrallaan, autosta on mahdollista tehdä kaikkien aikojen tehokkain Porsche. Noiden kahden sekunnin aikana autosta vapautuu peräti 815 kilowattia eli päälle 1 100 hevosvoimaa ja lisäksi 1 340 newtonmetriä vääntöä.

Taycan Turbo GT:n ohjaamosta löytyvät hiilikuiturunkoiset kuppi-istuimet.

Myös kevennyksillä on oma osansa tarinassa. Jo ilman Weissach -pakettia Turbo GT on Turbo S:ää 75 kiloa kevyempi, syynä siihen hiilikuidun runsaskätinen käyttö eri puolilla autoa, sekä rakenteissa, koristeissa että liikkuvissa osissa. Painonsäästössä on menty niin pitkälle, että jopa tavaratilan matto on saanut kyytiä.

Onneksi sentään maalipinta on jätetty rauhaan, eikä painonsäästövinkkejä ole siis kaikesta päätellen lähdetty kyselemään formula ykkösten maailmasta. Itse asiassa Manufaktur- ja muut yksilöintimahdollisuudet ovat kunniassa myös Turbo GT:n tasolla. Eihän sitä halua maksaa neljännesmiljoonaa autosta, kun sitten samanlainen lipuu heti seuraavissa liikennevaloissa viereen.

Porsche Taycan Turbo GT Weissach -paketin kera saattaa olla 2 290-kiloisena maailman painavin auto, josta on painonsäästösyistä poistettu takapenkit. Ai niin, hintakin tälle lystille on keksitty. Suomen-hinnastoon on ilmestynyt Taycan Turbo GT sekä Taycan Turbo GT Weissach -paketilla, ja molemmista pyydetään tismalleen sama 255 990 euron hinta.

Sitten kun todellakin mennään Weissach -paketin puolelle, joka muuten on Turbo GT:ssä saatavilla ensimmäistä kertaa nelioviseen Porscheen, ollaan tekemisissä ultimaattisen huippumallin kanssa. Painonsäästötalkoissa tästä neliovisesta autosta on viety jopa takapenkit. Aerodynamiikkaosat käsittävät kirsikkana kakun päällä sen kiinteän takasiiven, ja downforcea syntyy 220 kilon edestä. Tässä alkavat olla reseptit kohdallaan kaikkien aikojen kierrosaikaan.

Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat