12.3.2024 Ajoneuvot Porsche Taycan Turbo GT on oikeesti nopee sähköauto! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinteällä takasiivellä varustetun Taycanin huippumallin ansioiksi voi toki laskea ennätyksellisen 2,2 sekunnin kiihtyvyyden nollasta sataan ja yli 1 100 hevosvoiman huipputehon, mutta se on myös kaikkien aikojen nopein neliovinen Nũrburgringillä. Weissach-paketin kera kyseessä on lisäksi neliovinen auto ilman takapenkkejä. Porsche esitteli tuntuvasti päivitetyn version ensimmäisestä sähköautostaan Taycanista muutamia viikkoja sitten. Sitä ennen saimme kuulla Porschen tekemästä neliovisten sähköautojen ylivoimaisesta kierrosaikaennätyksestä Nürburgringin Nordschleifella Taycanin tuntemattomalla, kiinteällä takasiivellä varustetulla versiolla.Nyt tuon kierrosaikaennätyksen tehnyt auto on saanut vahvan identiteetin, ja muutama muukin uusi ennätys on sen puitteissa tullut päivänvaloon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurbo GT:n ennätyksetTaycan Turbo GT Weissach -paketilla osoittautui siis tuon viime vuonna ajetun mutta tämän vuoden alussa tietoon tulleen Nürburgringin pitkän osuuden ennätyksen tekijäksi. Auton paras kierrosaika, 7:07.55, peittosi neliovisten sähköautojen osalta aiemman ennätyksen haltijan Tesla Model S Plaidin selvin luvuin. Itse asiassa tällä hetkellä Turbo GT on tuon radan nopein neliovinen käyttövoimasta riippumatta. Se on todella kunnioitettava saavutus, kun otetaan huomioon, että kyseessä on sentään 2,3 tonnia painava sähköauto.Turbo GT:n tultua julkisuuteen selvisi myös toinen kierrosaikaennätys. Laguna Secan moottoriradalla Kaliforniassa Turbo GT:llä kellotettiin aika 1:27.87, mikä on viisi sekuntia edellistä katulaillisten täyssähköjen ennätystä nopeampi. Ei liene vaikea arvata, että tuonkin ennätyksen Turbo GT vei nimenomaan Tesla Model S:ltä.Kaiken tämän lisäksi Taycan Turbo GT onnistuu lyömään myös Porschen omia ennätyksiä. Auto kiihtyy Weissach -paketilla nollasta sataan 2,2 sekunnissa ja takapenkeilläkin varustettuna 2,3:ssa. Kiihdytys nollasta kahteensataan vie puolestaan 6,4 sekuntia, huippunopeuden ollessa Weissachin kera 305 km/h. Kiihtyvyyden mittapuulla kyseessä on nopein Porsche koskaan, mutta Nordschleifella omasta tallista löytyy toki vielä nopeampiakin, sekä katulaillisten että rata-autojen puolella. Porschehan pitää koko radan kierrosaikaennätystä hallussaan Le Mans -kilpurilla.Niin, ja onhan Taycan Turbo GT samalla myös tehokkain Porsche koskaan, tosin vain kahden sekunnin ajan kerrallaan.Turbo GT:n ennätykset mahdollistaneet tekijätKovien lukujen takana on kovaa suunnittelua. Kierrosaika niinkin pitkällä osuudella kuin Nürburgringin Nordschleifella on ehkäpä kaikkein paras ja ainakin virallisin tapa mittailla ja vertailla autojen puhdasta nopeutta.Ei auta, että auto kiihtyy nollasta sataan kahdessa sekunnissa, vaan sen pitää olla myös suorilla nopea ja mutkissa äärimmäisen ketterä. Sähköautojen vahvuudet nopeusvertailuissa typistyvät yleensä reippaaseen paikaltaankiihdytykseen. Akuston tuoma paino tietää tavallisesti huonoa kokonaisvaltaisuudelle, jota kovat kierrosajat vaativat. Taycan Turbo GT onkin harvinaisen kokonaisvaltaisesti nopea sähköauto.No onhan se totta, että leijonanosan työstä tekevät auton sähkömoottorit. Uudella invertterillä varustettuna tehoa on perusajotilassa 580 kilowattia. Kytkemällä päälle Launch Controlin, tehoa saa irti jo 760 kilowattia. Ja sitten, kahden sekunnin ajan kerrallaan, autosta on mahdollista tehdä kaikkien aikojen tehokkain Porsche. Noiden kahden sekunnin aikana autosta vapautuu peräti 815 kilowattia eli päälle 1 100 hevosvoimaa ja lisäksi 1 340 newtonmetriä vääntöä.Taycan Turbo GT:n ohjaamosta löytyvät hiilikuiturunkoiset kuppi-istuimet.Myös kevennyksillä on oma osansa tarinassa. Jo ilman Weissach -pakettia Turbo GT on Turbo S:ää 75 kiloa kevyempi, syynä siihen hiilikuidun runsaskätinen käyttö eri puolilla autoa, sekä rakenteissa, koristeissa että liikkuvissa osissa. Painonsäästössä on menty niin pitkälle, että jopa tavaratilan matto on saanut kyytiä.Onneksi sentään maalipinta on jätetty rauhaan, eikä painonsäästövinkkejä ole siis kaikesta päätellen lähdetty kyselemään formula ykkösten maailmasta. Itse asiassa Manufaktur- ja muut yksilöintimahdollisuudet ovat kunniassa myös Turbo GT:n tasolla. Eihän sitä halua maksaa neljännesmiljoonaa autosta, kun sitten samanlainen lipuu heti seuraavissa liikennevaloissa viereen.Porsche Taycan Turbo GT Weissach -paketin kera saattaa olla 2 290-kiloisena maailman painavin auto, josta on painonsäästösyistä poistettu takapenkit. Ai niin, hintakin tälle lystille on keksitty. Suomen-hinnastoon on ilmestynyt Taycan Turbo GT sekä Taycan Turbo GT Weissach -paketilla, ja molemmista pyydetään tismalleen sama 255 990 euron hinta.Sitten kun todellakin mennään Weissach -paketin puolelle, joka muuten on Turbo GT:ssä saatavilla ensimmäistä kertaa nelioviseen Porscheen, ollaan tekemisissä ultimaattisen huippumallin kanssa. Painonsäästötalkoissa tästä neliovisesta autosta on viety jopa takapenkit. Aerodynamiikkaosat käsittävät kirsikkana kakun päällä sen kiinteän takasiiven, ja downforcea syntyy 220 kilon edestä. Tässä alkavat olla reseptit kohdallaan kaikkien aikojen kierrosaikaan.Lähde ja kuvat: Porsche Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla