17.7.2020 Ajoneuvot Porschen kehitysaskel: huippumalli GT2 RS:n männät 3D-tulostuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche valmistaa moottorin männät 3D-tulostimella saadakseen lisää tehoa ja ensimmäinen tästä hyötyvä automalli on Porsche 911 GT2 RS. Männät eivät tosin ole ainoa mitä Porsche 3D-tulostaa. Porsche valmistaa moottorin männät 3D-tulostimella uuden Porsche 911 GT2 RS -mallin tapauksessa. Uuden tekniikan hyödyntäminen mahdollistaa jopa 30 lisähevosta samalla hyötysuhdetta parantaen. Porsche käyttää 3D-tulostusta jo moneen muuhunkin käyttötarkoitukseen.3D-tulostus mahdollistaa mäntien rakenteen optimoimisen puhtaasti niihin kohdistuvan rasituksen näkökulmasta. Tästä samasta syystä materiaalia voidaan vähentää, joka laskee mäntien massaa 10 prosenttia perinteisiin takomäntiin verrattuna. Uusissa 3D-tulostetuissa männissä on myös integroitu tuuletuskanava männänlaessa, jollainen olisi mahdotonta toteuttaa perinteisin menetelmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPorsche valmistaa moottorin männät 3D-tulostimella - LMF3D-tulostaminen ei ole yksiselitteinen teknologia, sillä termillä viitataan mihin tahansa kerros kerrokselta komponenttia rakentavaan menetelmään. Tämän toteuttamiseen on monia erilaisia vaihtoehtoja. Porsche valmistaa moottorin männät 3D-tulostimella niin sanottua Laser Metal Fusion -menetelmää käyttäen.LMF-prosessissa lasersäde sulattaa pulverikerrosta annetun osan piirrustuksen mukaisesti kerros kerrokselta lopputulosta lähestyen. Näiden GT2 RS mäntien tapauksessa materiaalina on erittäin puhtaaksi jalostettu metallipulveri. Menetelmän kehitystyö on suoritettu yhteistyössä Mahlen ja Trumpfin kanssa Zeissin vastatessa laaduntarkkailuun vaadituista mittausinstrumenteista.3D-tulostamisesta on moneksiTämä ei suinkaan ole ainut alue, jolla Porsche hyödyntää 3D-tulostamisen tarjoamia mahdollisuuksia. Toukokuusta lähtien 911- ja 718-mallisarjoihin on ollut tilattavissa kehon muotoihin 3D-tulostettu tyköistuva kuppipenkki. Todellisuudessa tosin vain istuimen istuintyynystä ja selkänojan keskiosasta koostuvat palat on tuotettu osin 3D-tulostimella – ei siis suinkaan koko istuin.Edellä mainitun lisäksi Porsche Classic hyödyntää 3D-tulostamista muovista ja metallista valmistettujen varaosien valmistamiseen, joita ei muuten enää ole saatavilla. Esimerkiksi Porsche 959 -mallin kytkinhaarukka tulee tänä päivänä 3D-tulostimesta. Tämä tuotantomenetelmä on sekä teknisessä että taloudellisessa mielessä mielenkiintoinen piensarjoihin esimerkiksi Porsche Motorsports -osaston tarpeisiin ja näin ollen potentiaalia nähdään vielä paljon lisääkin.Lähde ja kuvat: Porsche Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa