15.12.2014 Ajoneuvot Toiveissa tiukemmat talvirengasmääräykset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ruotsi ja Norja vetävät Suomea tiukempaa linjaa raskaan kaluston talvirenkaiden suhteen. Kuorma- ja linja-autoilla ei ole erityisiä talviajan rengasvaatimuksia. Käytännössä ajaa voi ympäri vuoden samoilla renkailla, joiden pääurien minimisyvyysvaatimus on ainoastaan 1,6 millimetriä.– Emme ole kaikilta osin edes Espanjan tasolla, sillä siellä on tapauskohtaisia määräyksiä, jotka ovat tiukempia kuin Suomessa, Rengasalan teknisen foorumin jäsen Jukka Rinne yllättää.Ruotsi ja Norja vetävät tiukempaa linjaa. Ruotsi on tarkentanut sääntöjään useaan otteeseen. Aluksi puututtiin urasyvyyksiin ja viime vuonna määräyksiä tarkennettiin siten, että vetävissä pyörissä tulee olla talvirenkaat tai niihin rinnastettava varustus.Norja julkisti uusimmat määräyksensä syyskuussa. Nyt vetoauton ja perävaunun kaikkien renkaiden minimiurasyvyys on viisi millimetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnemmistö kannattaa tiukennuksiaSuomen kuljetus- ja logistiikka ry:n SKAL:n kyselyssä neljä vuotta sitten raskaan liikenteen ammattilaisista enemmistö, 59,4 prosenttia oli sitä mieltä, että Ruotsin mallin suurempi urasyvyys lisäisi liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta. Loput 40,6 prosenttia kyselyyn vastanneista ei nähnyt tarpeelliseksi nykyisen 1,6 mm urasyvyyden kasvattamista.SKAL on esittänyt liikenneministeriöille vetäville, ei-ohjaaville akseleille karkeakuvioisia renkaita, joissa kulutuspinnan pääurien syvyys olisi vähintään viisi millimetriä. Ohjaaville akseleille tulisi pääurien urasyvyyden olla viisi millimetriä, ilman kuviovaatimuksia.Vierasmaalaiset samalle viivalle– Suomessa on vähintään sata päivää erilaisia talvikelejä. Ilmaston lämpeneminen lisää vaihteluita nollan tuntumassa, joten vaatimustaso ei ainakaan tule helpottumaan, arvioi Rinne.Kyselyn perusteella useimmat kotimaiset kuljetusyrittäjät noudattavat jo nyt urasyvyyksiä, joita naapurimaiden määräykset edellyttävät.– Useimmat ajoneuvot täyttäisivät jo nyt kolmen ja viiden millimetrin urasyvyysvaatimukset, joten sääntöjen tarkistus muiden Pohjoismaiden tasolle ei aiheuttaisi dramaattisia muutoksia yrittäjien elämään, Rinne tietää.Poliisin mahdollisuudet rengasratsioihin ovat äärimmäisen pienet, joten rajatarkastukset voisivat Norjan tapaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.Ruotsissa sääntömuutosten aiheuttamat kustannukset on koettu kohtuullisiksi saavutettuun hyötyyn nähden. Kuljetusten on havaittu sujuvan paremmin. Esimerkiksi ulosajot ja tielle juuttumiset vähenivät, mikä vähensi katkoksia liikenteessä. Renkailla iso rooli kuljetuskustannuksissa Raskaan kaluston jälkimarkkinoilla myydään vuosittain noin 100 000 uutta rengasta. Lisäksi noin 200 000 rengasta pinnoitetaan. Aikajaksolla 2010–14 raskaan liikenteen kokonaiskustannukset ovat nousseet 13–14 prosenttia, mutta rengaskustannukset jopa 22 prosenttia, osin raakaöljyn hinnannousun vuoksi. Oikeilla rengaspaineilla ja rengasvalinnoilla voidaan vaikuttaa polttoainekustannuksiin. Polttoainekustannuksiin renkaiden osuuden on laskettu olevan 10–30 prosenttia. Raskaan kaluston renkaissa ylipaine lisää huomattavasti teiden kuormitusta. Toisaalta alipaine kasvattaa tuntuvasti polttoaineen kulutusta. Ongelmalliseksi rengaspaineet tekee se, että kuormitus voi muuttua paljon eri kuormauksista riippuen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raskaan kaluston talvirenkaiden määrittely M+S -merkintää voidaan pitää lähinnä valmistajan omaan näkemykseen perustuvana arviona renkaan suorituskyvystä ja talviominaisuuksista. Tunnuksen käyttö ei edellytä testausta tavallista rengasta paremman suorituskyvyn osoittamiseksi. Talvipitomerkintä on ollut vuoden verran käytössä raskaan kaluston puolella. Kyseessä on lisämerkintä, joka kertoo, että kyseinen rengas on läpäissyt pitotestit. Alppivuori- eli 3PMSF-merkinnällä tarkoitetaan vaikeisiin talviolosuhteisiin tarkoitettua rengasta. Merkinnän edellytyksenä on E-säännön mukaisen lumipitotestin läpäiseminen. 3PMSF-testi tehdään EU-viranomaisen valvonnassa polanteisella lumella. Lähtönopeus on 4–11 km/h, josta kiihdytetään lähtönopeuteen laskettuna lisää 15 km/h luistonesto kytkettynä. Kiihtyvyyteen kulunut aika määrittelee renkaan pito-ominaisuuden. Toistoja tehdään 6–10 kertaa ja lopputulos on hyväksyttyjen kiihdytysten keskiarvo. Teksti: Jari Kohonen Kuvat: Jari Kohonen ja Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta