26.5.2019 Kotimaanmatkailu Ratikkavanhus tarjoaa nostalgisia elämyksiä Yli satavuotias vaunuvanhus nro 50 ja avoperävaunu nro 233 vuodelta 1919. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Museoraitiovaunun kyytiin pääsee Helsingissä joka viikonloppu koko kesän ajan. Perinteinen museoraitiovaunu aloitti liikennöintinsä Helsingissä viime lauantaina.Museoliikenne hoidetaan vuonna 1909 valmistetulla vaunulla nro 50, jonka perässä kulkee matkustajien suosikki, avoperävaunu nro 233. Kesävaunuiksi kutsuttuja avoperävaunuja käytettiin Olympiakesään 1952 asti. Nyt voi päästä kokemaan kesävaunun vilpoisaa ja vähän meluisaakin kyytiä.Kierroksille lähdetään Kauppatorilta Havis Amandan patsaan luota kello 10–17 puolen tunnin välein säävarauksella ja kierroksen hinta on kuusi euroa. Museoratikkamatkaa ei voi maksaa matkakortilla, eikä kierroksella käy HSL:n liput.HKL ja Oy Stadin Ratikat Ab antavat mahdollisuuden päästä 110-vuotiaan raitiovaunuvanhuksen kyytiin joka viikonloppu elokuun loppuun asti.Kierros kulkee Aleksanterinkadun, Rautatieaseman, Kaisaniemen ja Kruunuhaan kautta takaisin Kauppatorille. Kierros kestää hieman yli 15 minuuttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRatikoista on kesäterassiksiVanhoja ratikoita on luovutettu myös muuhun käyttöön, esimerkiksi kesäterassiksi. Kesäkuussa 2018 HKL ilmoitti luopuvansa vanhoista käytöstä poistetuista raitiovaunuista, jotta niiden romuttamiselta vältyttäisiin.Osa HKL:n luovuttamista vaunuista on päässyt uuteen kotiin. Toinen Mikkeliin luovutetuista vaunuista pääsi perille 14.5. ja viime perjantaina vietettiin Helsingin Teurastamolla taide- ja tiederatikan avajaisia.– Vaunujen luovutus on ollut pitkä urakka ja on ihanaa päästä seuraamaan, kuinka ne vihdoin pääsevät uusiin koteihinsa ilahduttamaan uusia ihmisiä. Näillä vaunuilla on takanaan pitkä arvokas historia osana Helsinkiä ja helsinkiläisten muistoja, mutta päästyään uudelleen käyttöön ne eivät ole vain historiaa vaan luovat uusia muistoja edelleen, HKL:n suunnittelija Sanna Hagberg kertoo.Luovutetuista vaunuista ensimmäisenä käyttöön otettiin Allegra Lab Helsinki ry:lle & Helsinki Distilling Companylle luovutettu vaunu 91. Vaunu on osa Tislaamon terassia ja Allegra Lab Helsinki ry:n järjestämässä ratikkaohjelmassa nähdään taiteen, tieteen ja kulttuurin, sekä Helsingin historiaan liittyviä tapahtumia.Vaunu 320 siirretään väliaikaiselle paikalle Kustaankartanon palvelukeskukselle odottamaan varsinaisten perustusten ja ’’ratikkatorin’’ valmistumista.Mikkelin kaupunkiin Mikkelinpuistoon sijoitettava vaunu 11 on sekin jo perillä. Vaunun 11 lisäksi Mikkeliin luovutettiin perävaunu 521. Avajaisten ajankohta ei ole vielä tiedossa.Oy Stadin Ratikat Ab:lle luovutettu perävaunu 615 siirretään kesäkuussa Varsinais-Suomeen odottamaan entisöintisuunnitelman valmistumista.– Tarkoitus on, että vaunu valmistuu ensi vuosikymmenen aikana, ja sen kyydistä museolinjalla pääsevät sitten kaikki kaupunkilaiset nauttimaan kesäviikonloppuisin, selvittää Daniel Federley, Stadin Ratikoiden toimitusjohtaja.Luovutettavien vaunujen jälkeenkin perinnevaunuja jää HKL:n omistukseen.Lähde: HKL, Oy Stadin Ratikat Ab Kuva: Oy Stadin Ratikat Ab Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa