2.12.2017

Redspace: suunnittelijagurun neronleimaus vai umpihullu idea?

Redspace

Sympaattinen kuori kätkee kaupunkiauton, jonka tilankäyttö on suunniteltu erityisesti kiinalaisiin metropoleihin.

Chris Bangle on nimi vuosituhannen alkupuolen BMW-muotoilun takaa. Amerikkalaisen autosuunnittelijan radikaali tapa käsitellä pintoja herätti kiivasta keskustelua, ja BMW:n perinteinen tyylikkyys vaihtui erikoisiin, mutta raikkaisiin pintoihin. Uutena ristiriitaisia mielipiteitä herättäneet mallit ovat osoittautuneet erittäin aikaa kestäneiksi, katsokaa vaikka E60-korimallin 5-sarjaa.

Bangle jätti BMW:n ja automaailman vuonna 2008 perustaakseen Italiaan oman yrityksensä nimeltä Chris Bangle Associates.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaupunkiauto Kiinaan

Pitkän hiljaiselon jälkeen Bangle palaa automaailmaan. Tulokas ei ole superlinjakas luksusauto, vaan sympaattisen omituinen kaupunkiauto nimeltä Reds. Redsin takana on Redspaceksi nimetty yritys, jossa Bangle ja kiinalainen CHTC:n (China Hi-Tech Group Corporation) kehittävät paikallisiin megakaupunkeihin soveltuvaa sähköautoa. CHTC on Kiinassa mukana muun muassa sähkökuorma-autoissa, joten aivan pienestä tekijästä ei ole kyse.

Auto neljälle, tila viidelle

Reds, toistaiseksi vielä loppuvaiheen prototyyppi, on kolmimetrinen kaupunkiauto, johon mahtuu neljä matkustajaa. Auton ollessa paikallaan kyytiin mahtuu viideskin, ja suunnittelijoiden mukaan tämä on valitettavan tyypillinen tilanne Kiinan kohdemarkkinoilla – 90 prosenttia ajasta auto ei liiku.

Bangle kertoo auton sivuprofiilin tuovan ensimmäisenä mieleen auton, joka on lapsen piirtämä. Leikkisä pinta on kuitenkin vain hämäystä, muotojen päätarkoitus on häivyttää eteenpäin kallistettu tuulilasi ja liukuovin varustetut pystysuorat kyljet.

Kaikki mietitty?

Eteen käännetty tuulilasi mahdollistaa ohjauspyörän taittamisen kojetaulun päälle, jolloin kuljettajan istuimen voi pyöräyttää ympäri kohti takaistuinta. Tällöin auto muuttuu neljälle tai viidelle ihmiselle sopivaksi joustavaksi tilaksi. Suomalaisille se kuulostaa oudolta, mutta Banglen mukaan kiinalaisnuoret kärsivät oman yksityisen tilan puutteesta.

Hän puhuu auton olevan neljäs tila, joka tuo yksityisyyttä kodin, työpaikan ja julkisten tilojen rinnalle. Autossa hengailuun tuo viihtyvyttä mittaristosta ylös nouseva 17-tuumainen näyttöruutu ja katosta alas laskeutuva pöytä. Kertoopa Bangle Redsin olevan suunniteltu myös vaipanvaihtoihin…

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Redspace

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat