21.1.2023 Ajoneuvot Renault Sport jää historiaan – Megane RS Ultime saattaa aikakauden päätökseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tästedes kaikesta Renaultin urheiluautotoiminnasta vastaa Alpine. Renault Sport oli alun perin fuusio Gordinin ja Alpinen välillä, mutta niin historia on näitä nimiä heitellyt, että Renault Sport saa nyt 47 vuotta perustamisensa jälkeen väistyä uudelleen henkiin herätetyn Alpinen tieltä pois.Alpinen myötä Renaultin suorituskykytoimintojen filosofia on pian käymässä läpi isoa murrosta. Täyssähköisen aikakauden lähestyessä Megane RS Ultimea ja Alpine A110:tä vauhdittava 1,8-litrainen bensiinimoottori on yksi väistyvistä elementeistä. Alpinen tulevaisuuteen kuuluu myös yhteistyö Lotuksen kanssa. Vuosikymmenen edetessä yhteistyön on määrä tuottaa valmistajille kaksi suurta crossoveria, jotka tähdätään kilpailemaan esimerkiksi tulevan sähköisen Porsche Macanin kanssa. Nämä tulevat olemaan osana mallistoa pienempien sähkösporttien, mukaan lukien A110-seuraajan, lomassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerustuen RS Trophy'iinRenaultsport Megane RS Ultimea valmistetaan ainoastaan 1 976 kappaletta, ja kuten niin usein tällaisten tribuuttimallien kohdalla, määrä kuvaa vuosilukua, tässä tapauksessa Renault Sportin perustamisvuotta. Ultime esiteltiin Tokyo Auto Salonissa, ja erikoismallia valmistetaan japanilaisasiakkaita varten myös oikeanpuoleisella ohjauksella, löytyyhän Japanista paljon Renaultsportin faneja.Ultimen perustana on nimekäs Megane RS Trophy, jonka kanssa erikoismalli jakaa tekniikkansa kokonaisuudessaan. A110:stäkin tuttu 1,8-litrainen välittää 300 hevosvoimaansa ja 420 newtonmetriänsä etupyörille EDC-kaksoiskytkinlaatikon kautta. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 5,7 sekunnissa, ja auto on kotonaan mutkaisilla rataosuuksilla. Ultimessa on myös joitain yksittäisiä elementtejä kireimmästä Trophy-R:stä.Ultimen voi erottaa Trophy'sta erinäisten ulkoisten elementtien perusteella. Esimerkiksi pyöränkaaret ovat saaneet edessä 6- ja takana 4,5 senttimetriä leveämmät muskelit. Niiden myötä etusiipi on saanut uudenlaiset ilmanohjaimet. Keulalta löytyvät Vision-ajovalot, ja perässä nähdään keskelle sijoittuva suurikokoinen pakoputken ulostulo.Erityiset graafiset kuviot, joita löytyy konepellistä, kyljistä, katosta sekä takapuskurista, ovat mukaelmia Renaultin uudistetusta brändi-ilmeestä. Vuosiluku 1976 on myös löytänyt kyljen grafiikoista paikkansa. Ulkovärin Ultimeen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta. Riemunkeltaisen Sirius Yellow'n lisäksi ne ovat Pearl White, Tonic Orange sekä Star Black.Sisältä löytyvät Trophy'n tapaan Recaron kuppi-istuimet alcantara-verhoilulla. Numeroitujen kappaleiden numeroleimat löytyvät ovipaneeleista, ja Ultimeen kuuluu myös etuvetoautojen ennätysajan Nürburgringillä kellottaneen Renaultin testikuljettaja Laurent Hurgonin nimikirjoitus, joka löytyy kojelaudalta. Ennätys ajettiin Megane RS Trophy-R:llä, jolle tämä Renaultsportin joutsenlaulu on siis myös sukua.Lähde ja kuvat: Renault, Alpine Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa