21.1.2023

Renault Sport jää historiaan – Megane RS Ultime saattaa aikakauden päätökseen

Tästedes kaikesta Renaultin urheiluautotoiminnasta vastaa Alpine.

Renault Sport oli alun perin fuusio Gordinin ja Alpinen välillä, mutta niin historia on näitä nimiä heitellyt, että Renault Sport saa nyt 47 vuotta perustamisensa jälkeen väistyä uudelleen henkiin herätetyn Alpinen tieltä pois.

Alpinen myötä Renaultin suorituskykytoimintojen filosofia on pian käymässä läpi isoa murrosta. Täyssähköisen aikakauden lähestyessä Megane RS Ultimea ja Alpine A110:tä vauhdittava 1,8-litrainen bensiinimoottori on yksi väistyvistä elementeistä. Alpinen tulevaisuuteen kuuluu myös yhteistyö Lotuksen kanssa.  Vuosikymmenen edetessä yhteistyön on määrä tuottaa valmistajille kaksi suurta crossoveria, jotka tähdätään kilpailemaan esimerkiksi tulevan sähköisen Porsche Macanin kanssa. Nämä tulevat olemaan osana mallistoa pienempien sähkösporttien, mukaan lukien A110-seuraajan, lomassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perustuen RS Trophy'iin

Renaultsport Megane RS Ultimea valmistetaan ainoastaan 1 976 kappaletta, ja kuten niin usein tällaisten tribuuttimallien kohdalla, määrä kuvaa vuosilukua, tässä tapauksessa Renault Sportin perustamisvuotta. Ultime esiteltiin Tokyo Auto Salonissa, ja erikoismallia valmistetaan japanilaisasiakkaita varten myös oikeanpuoleisella ohjauksella, löytyyhän Japanista paljon Renaultsportin faneja.

Ultimen perustana on nimekäs Megane RS Trophy, jonka kanssa erikoismalli jakaa tekniikkansa kokonaisuudessaan. A110:stäkin tuttu 1,8-litrainen välittää 300 hevosvoimaansa ja 420 newtonmetriänsä etupyörille EDC-kaksoiskytkinlaatikon kautta. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 5,7 sekunnissa, ja auto on kotonaan mutkaisilla rataosuuksilla. Ultimessa on myös joitain yksittäisiä elementtejä kireimmästä Trophy-R:stä.

Ultimen voi erottaa Trophy'sta erinäisten ulkoisten elementtien perusteella. Esimerkiksi pyöränkaaret ovat saaneet edessä 6- ja takana 4,5 senttimetriä leveämmät muskelit. Niiden myötä etusiipi on saanut uudenlaiset ilmanohjaimet. Keulalta löytyvät Vision-ajovalot, ja perässä nähdään keskelle sijoittuva suurikokoinen pakoputken ulostulo.

Erityiset graafiset kuviot, joita löytyy konepellistä, kyljistä, katosta sekä takapuskurista, ovat mukaelmia Renaultin uudistetusta brändi-ilmeestä. Vuosiluku 1976 on myös löytänyt kyljen grafiikoista paikkansa. Ulkovärin Ultimeen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta. Riemunkeltaisen Sirius Yellow'n lisäksi ne ovat Pearl White, Tonic Orange sekä Star Black.

Sisältä löytyvät Trophy'n tapaan Recaron kuppi-istuimet alcantara-verhoilulla. Numeroitujen kappaleiden numeroleimat löytyvät ovipaneeleista, ja Ultimeen kuuluu myös etuvetoautojen ennätysajan Nürburgringillä kellottaneen Renaultin testikuljettaja Laurent Hurgonin nimikirjoitus, joka löytyy kojelaudalta. Ennätys ajettiin Megane RS Trophy-R:llä, jolle tämä Renaultsportin joutsenlaulu on siis myös sukua.

Lähde ja kuvat: Renault, Alpine Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat