21.1.2023 Ajoneuvot Renault Sport jää historiaan – Megane RS Ultime saattaa aikakauden päätökseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tästedes kaikesta Renaultin urheiluautotoiminnasta vastaa Alpine. Renault Sport oli alun perin fuusio Gordinin ja Alpinen välillä, mutta niin historia on näitä nimiä heitellyt, että Renault Sport saa nyt 47 vuotta perustamisensa jälkeen väistyä uudelleen henkiin herätetyn Alpinen tieltä pois. Alpinen myötä Renaultin suorituskykytoimintojen filosofia on pian käymässä läpi isoa murrosta. Täyssähköisen aikakauden lähestyessä Megane RS Ultimea ja Alpine A110:tä vauhdittava 1,8-litrainen bensiinimoottori on yksi väistyvistä elementeistä. Alpinen tulevaisuuteen kuuluu myös yhteistyö Lotuksen kanssa. Vuosikymmenen edetessä yhteistyön on määrä tuottaa valmistajille kaksi suurta crossoveria, jotka tähdätään kilpailemaan esimerkiksi tulevan sähköisen Porsche Macanin kanssa. Nämä tulevat olemaan osana mallistoa pienempien sähkösporttien, mukaan lukien A110-seuraajan, lomassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perustuen RS Trophy'iin Renaultsport Megane RS Ultimea valmistetaan ainoastaan 1 976 kappaletta, ja kuten niin usein tällaisten tribuuttimallien kohdalla, määrä kuvaa vuosilukua, tässä tapauksessa Renault Sportin perustamisvuotta. Ultime esiteltiin Tokyo Auto Salonissa, ja erikoismallia valmistetaan japanilaisasiakkaita varten myös oikeanpuoleisella ohjauksella, löytyyhän Japanista paljon Renaultsportin faneja. Ultimen perustana on nimekäs Megane RS Trophy, jonka kanssa erikoismalli jakaa tekniikkansa kokonaisuudessaan. A110:stäkin tuttu 1,8-litrainen välittää 300 hevosvoimaansa ja 420 newtonmetriänsä etupyörille EDC-kaksoiskytkinlaatikon kautta. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 5,7 sekunnissa, ja auto on kotonaan mutkaisilla rataosuuksilla. Ultimessa on myös joitain yksittäisiä elementtejä kireimmästä Trophy-R:stä. Ultimen voi erottaa Trophy'sta erinäisten ulkoisten elementtien perusteella. Esimerkiksi pyöränkaaret ovat saaneet edessä 6- ja takana 4,5 senttimetriä leveämmät muskelit. Niiden myötä etusiipi on saanut uudenlaiset ilmanohjaimet. Keulalta löytyvät Vision-ajovalot, ja perässä nähdään keskelle sijoittuva suurikokoinen pakoputken ulostulo. Erityiset graafiset kuviot, joita löytyy konepellistä, kyljistä, katosta sekä takapuskurista, ovat mukaelmia Renaultin uudistetusta brändi-ilmeestä. Vuosiluku 1976 on myös löytänyt kyljen grafiikoista paikkansa. Ulkovärin Ultimeen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta. Riemunkeltaisen Sirius Yellow'n lisäksi ne ovat Pearl White, Tonic Orange sekä Star Black. Sisältä löytyvät Trophy'n tapaan Recaron kuppi-istuimet alcantara-verhoilulla. Numeroitujen kappaleiden numeroleimat löytyvät ovipaneeleista, ja Ultimeen kuuluu myös etuvetoautojen ennätysajan Nürburgringillä kellottaneen Renaultin testikuljettaja Laurent Hurgonin nimikirjoitus, joka löytyy kojelaudalta. Ennätys ajettiin Megane RS Trophy-R:llä, jolle tämä Renaultsportin joutsenlaulu on siis myös sukua. Lähde ja kuvat: Renault, Alpine Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe