21.1.2023 Ajoneuvot Renault Sport jää historiaan – Megane RS Ultime saattaa aikakauden päätökseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tästedes kaikesta Renaultin urheiluautotoiminnasta vastaa Alpine. Renault Sport oli alun perin fuusio Gordinin ja Alpinen välillä, mutta niin historia on näitä nimiä heitellyt, että Renault Sport saa nyt 47 vuotta perustamisensa jälkeen väistyä uudelleen henkiin herätetyn Alpinen tieltä pois.Alpinen myötä Renaultin suorituskykytoimintojen filosofia on pian käymässä läpi isoa murrosta. Täyssähköisen aikakauden lähestyessä Megane RS Ultimea ja Alpine A110:tä vauhdittava 1,8-litrainen bensiinimoottori on yksi väistyvistä elementeistä. Alpinen tulevaisuuteen kuuluu myös yhteistyö Lotuksen kanssa. Vuosikymmenen edetessä yhteistyön on määrä tuottaa valmistajille kaksi suurta crossoveria, jotka tähdätään kilpailemaan esimerkiksi tulevan sähköisen Porsche Macanin kanssa. Nämä tulevat olemaan osana mallistoa pienempien sähkösporttien, mukaan lukien A110-seuraajan, lomassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerustuen RS Trophy'iinRenaultsport Megane RS Ultimea valmistetaan ainoastaan 1 976 kappaletta, ja kuten niin usein tällaisten tribuuttimallien kohdalla, määrä kuvaa vuosilukua, tässä tapauksessa Renault Sportin perustamisvuotta. Ultime esiteltiin Tokyo Auto Salonissa, ja erikoismallia valmistetaan japanilaisasiakkaita varten myös oikeanpuoleisella ohjauksella, löytyyhän Japanista paljon Renaultsportin faneja.Ultimen perustana on nimekäs Megane RS Trophy, jonka kanssa erikoismalli jakaa tekniikkansa kokonaisuudessaan. A110:stäkin tuttu 1,8-litrainen välittää 300 hevosvoimaansa ja 420 newtonmetriänsä etupyörille EDC-kaksoiskytkinlaatikon kautta. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 5,7 sekunnissa, ja auto on kotonaan mutkaisilla rataosuuksilla. Ultimessa on myös joitain yksittäisiä elementtejä kireimmästä Trophy-R:stä.Ultimen voi erottaa Trophy'sta erinäisten ulkoisten elementtien perusteella. Esimerkiksi pyöränkaaret ovat saaneet edessä 6- ja takana 4,5 senttimetriä leveämmät muskelit. Niiden myötä etusiipi on saanut uudenlaiset ilmanohjaimet. Keulalta löytyvät Vision-ajovalot, ja perässä nähdään keskelle sijoittuva suurikokoinen pakoputken ulostulo.Erityiset graafiset kuviot, joita löytyy konepellistä, kyljistä, katosta sekä takapuskurista, ovat mukaelmia Renaultin uudistetusta brändi-ilmeestä. Vuosiluku 1976 on myös löytänyt kyljen grafiikoista paikkansa. Ulkovärin Ultimeen voi valita neljästä eri vaihtoehdosta. Riemunkeltaisen Sirius Yellow'n lisäksi ne ovat Pearl White, Tonic Orange sekä Star Black.Sisältä löytyvät Trophy'n tapaan Recaron kuppi-istuimet alcantara-verhoilulla. Numeroitujen kappaleiden numeroleimat löytyvät ovipaneeleista, ja Ultimeen kuuluu myös etuvetoautojen ennätysajan Nürburgringillä kellottaneen Renaultin testikuljettaja Laurent Hurgonin nimikirjoitus, joka löytyy kojelaudalta. Ennätys ajettiin Megane RS Trophy-R:llä, jolle tämä Renaultsportin joutsenlaulu on siis myös sukua.Lähde ja kuvat: Renault, Alpine Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen