24.3.2021

Renaultin hyötyajoneuvot uusiksi – sesam aukene!

Renaultin hyötyajoneuvot 2021 – Renault Kangoo lineup

Renaultin hyötyajoneuvot uudistuvat isosti sekä kevyiden (Express & Kangoo) että keskikokoisten (Trafic Combi & SpaceClass) vaihtoehtojen osalta. Kangoon "Open Sesame by Renault" -konsepti on mielenkiintoinen.

Renaultin hyötyajoneuvot uusiutuvat laajalla kattauksella. Valmistaja esitteli samalla kertaa kevyiden pakettiautojen luokkaan edullisemman Expressin ja hieman ylemmäs sijoittuvan Kangoon sekä näiden lisäksi Traficin uudet henkilökuljetukseen tarkoitetut mallit. Suurena uutuutena Kangoo esittelee "Open Sesame by Renault" -konseptin, joka tarkoittaa liukuoven ja etuoven yhdistelmänä lähes kokonaan aukeavaa, täysin b-pilaritonta, kyljen lastausaukkoa.

Renault Kangoo – open sesame concept

Samalla ranskalaisvalmistaja lupaili jo tulevaa sähköversiota, sillä vuodelle 2022 on tulossa täyssähköinen Kangoo E-Tech 75 kilowatin sähkömoottorilla. Litium-ioniakun koko on 44 kilowattituntia ja sen luvataan riittävän 265 kilometrin toimintamatka WLTP-mittaustavan mukaan. AC-lataus sujuu jopa 22 kW teholla ja pikalatauksen huipputehoksi ilmoitetaan moottorin tehoa vastaava 75 kW.

Renault kertoi samassa yhteydessä jättävänsä hyötyajoneuvot ilman lataushybridivaihtoehtoja. Heidän mukaansa täyssähköiset hyötyajoneuvot sopivat parhaiten pienien päivämatkojen taittamiseen. Pitkien matkojen tarpeeseen on tällä hetkellä tarjolla perinteiset polttomoottorivaihtoehdot ja jatkossa Renault aikoo jatkaa sähköisten hyötyajoneuvojen toimintamatkaa vetykäytöllä.

Renault Express Van Interior 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyet pakettiautot: Express ja Kangoo

Pienten pakettiautojen osalta Express ja Kangoo vastaavat uutuuksista täysin uusina malleina. Molempia yhdistää sisätiloista löytyvät mahdollisuudet älypuhelimen peilaukseen, puhelimen langaton lataus sekä runsaasti usb-pistokkeita.

Näistä Express pyrkii tarjoamaan mahdollisimman paljon käytettävyyttä suhteessa hintaan. Ranskalaisvalmistajan mukaan se tarjoaakin kaikkein eniten vastinetta rahalle.

Expressin liukuovi avaa kylkeen 716 millimetriä leveän lastausaukon ja tavaratilaa löytyy 3,3 kuutiometriä. Kantavuutta riittää yli 600 kilogrammaa.

Suomessa moottorivaihtoehdoista mainitaan 1,5-litrainen diesel kahtena eri tehovaihtoehtona ja siihen on aina paritettu 6-pykäläinen manuaalivaihteisto. Blue dCi 75 ja Blue dCi 95 kertovat teholukemansa hevosvoimina suoraan mallinimessä.

Valmistajan mukaan Express tarjoaa ennennäkemättömän määrän turvallisuus- ja mukavuusvarusteita tähän luokkaan. Osin lisävarusteina autoon on saatavilla katvealueen varoitusjärjestelmä, kamerataustapeili ajonaikaista takanäkymää varten sekä peruutuskamera ja pysäköintitutkat. Lisäksi Extended Grip -luistonhallintajärjestelmä auttaa liikkumista pehmeillä alustoilla ja Trailer Stability Assist -peräkärryn vakausavustin pitää peräkärryn sivuttaissuuntaisen liikkeen hallussa.

RENAULT EXPRESS VAN (FJK), RENAULT KANGOO VAN (FFK)

Ehkä vieläkin merkittävämpi uutuus on kuitenkin Renault Kangoo sen uudella "Open Sesame by Renault" -konseptilla. Tässä etuovikin aukeaa 90 astetta ja lastausaukon leveys on sivusta jopa 1 446 millimetriä. Valmistaja lupaa b-pilarittoman rakenteen olevan täysin turvallinen ja kertoo sitä testatun jo tulevien törmäystestienkin vaativilla mittareilla.

Toinen innovaatio, Easy Inside Rack -järjestelmä, tarkoittaa käytännössä auton kattoon sisäpuolelle tulevia kattotelineitä. Se mahdollistaa pitkien tavaroiden, kuten lautojen tai tikkaiden, lastaamisen sisälle tavaratilaan matkustamon yläpuolelle.

Pienten pakettiautojen L1-kokoluokassa Kangoossa on luokkansa suurin tavaratilan tilavuus 3,3 kuutiota ja malli on saavana jopa lähes 800 kilon kantavuudella. Lanseerauksessa moottorivalikoima koostuu uudistetuista Blue dCi -moottoreista manuaalivaihteisina ja hieman myöhemmässä vaiheessa tarjolle saapuvat myös EDC-kaksoiskytkinautomaattivaihteistot.

Kangoo on saatavilla edellä Expressin tapauksessa mainittujen turvavarusteiden lisäksi muun muassa aktiivisella pysäköintiavustimella, kaistallapitoavustimella, katvealueen avustimella, hätäjarrutusavustimella, kuljettajan vireystilan valvonnalla ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmällä.

RENAULT TRAFIC (F82)

Renaultin hyötyajoneuvot henkilökuljetukseen: Trafic-mallisto

Toinen uusi osa uutta mallistoa on henkilökuljetuksen ammattilaisia, kunnallisia toimijoita ja suuria perheitä varten kehitetty Trafic Combi- ja SpaceClass -mallisto. Trafic vaihtaa vuodelle 2021 muusta mallistosta tuttujen tyylien ja ominaisuuksien siivittämänä. Esimerkiksi valot on päivitetty vastaamaan Renaultin nykyistä muotokieltä auton molemmissa päissä.

Kuljettajan lisäksi Trafic Combi -malleihin mahtuu jopa kahdeksan matkustajaa ja 1,8 kuutiometrin verran matkatavaroita. Ajoavustimista valmistaja mainitsee mukautuvan vakionopeudensäätimen, aktiivisen hätäjarrutusavustimen, kaistavahdin, katvealueen varoitusjärjestelmän sekä kuljettajan vireystilan valvonnan.

Tarjolla olevien dieselmoottoreiden teholukemat ovat hevosvoimina 110, 150 ja 170. Kahden tehokkaamman version yhteydessä on EDC-kaksoiskytkinvaihteisto, kun 110-hevosvoimainen vaihtoehto luottaa käsivalintaiseen vaihteistoon.

RENAULT TRAFIC SPACECLASS (J82 E4) interior 2021

VIP-tason henkilökuljetukseen suunniteltu Trafic SpaceClass lupaa tarjota ylellistä matkustusmukavuutta ja erittäin kattavan vakiovarustelun. Varustelua on mahdollista täydentää muun muassa nahkasisustuksella, toisen rivin kääntyvillä erillisistuimilla sekä piiloon taitettavalla matkustamon pöytätasolla. Istuinjärjestely mahdollistaa kuuden matkustajan istua kasvokkain keskustellen.

Mielenkiintoisena lisänä saataville tulee Renault Escapade, joka lisää mallistoon runsaasti seikkailuhenkeä. Sen takaosan istuimet on mahdollistaa taittaa täysin tasaiseksi, jopa 1,9 metriä pitkäksi, sängyksi nukkumista varten.

RENAULT TRAFIC SPACECLASS (J82 E4)

Renaultin hyötyajoneuvot ovat nyt uudistuneet varsin kattavasti. Näistä Expressin myynti alkaa arviolta huhtikuun aikana ja Kangoo saapuu hieman myöhemmin kesän aikana. Keskikokoisten hyötyajoneuvojen kokoluokan uutuudet Trafic Combi ja SpaceClass saapuvat puolestaan myyntiin jo keväällä, ja Traficin uusi pakettiautoversio loppuvuodesta 2021.

Lähde ja kuvat: Renault