21.1.2017

Roadbook-suunnistusta KTM Adventure -koeajossa

Roadbook-suunnistusta KTM Adventure -koeajossa

Uusien KTM Adventure -mallien koeajo sai outoja käänteitä, kun toimittajat pantiin suunnistamaan aavikkoralleista tutun Roadbookin avulla.

KTM:n uusien 1090 Adventure- ja 1290 Super Adventure S -mallien koeajo järjestettiin Barcelonassa Espanjassa. Koeajo oli jaettu kahdelle päivälle, joista ensimmäinen päivä piti sisällään myös pimeäajo-osuuden, jotta päästiin toteamaan käytännössä kaarreajovalojen toiminta.

Koeajon toisen päivän outo käänne oli, kun koeajokaravaani kurvasi yllättäen barcelonalaisella teollisuusalueella erään hallin takapihalle. Sisältä paljastui KTM:n Dakar-tiimin harjoittelukeskus. Paikalla oli kilpailun tänä vuonna voittaneen Sam Sunderlandin voittopyörä. KTM:n tehtaan edustaja esitteli pyörän ja painotti esityksessään aavikkosuunnistuksessa oleellista Roadbook-järjestelmää.

Roadbook-suunnistusta KTM Adventure -koeajossa

Kun esityksen jälkeen palattiin pihalle jatkamaan matkaa, niin kaikkiin koeajopyöriin oli kiinnitetty ohjaustankoon manuaalinen Roadbook, jonka avulla kuljettajien piti itse selviytyä seuraava 40 kilometrin osuus lounaspaikalle. Vaikka risteykset, etäisyydet ja maamerkit lukevat Roadbookissa selvästi ja suunnistus tapahtui kestopäällysteellä, vaati se tarkkaa keskittymistä ajamisen aikana. On vaikea kuvitella, kuinka haastavaa Roadbookin jatkuva lukeminen on Dakar-rallin aavikko-olosuhteissa, kun samaan aikaan on koko ajan yritettävä edetä maksimaalista vauhtia.

Roadbook-suunnistusta KTM Adventure -koeajossa

Joka tapauksessa Roadbook osoittautui mielenkiintoiseksi uudeksi apuvälineeksi eksymiseen.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero, Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat