10.4.2023 Ajoneuvot Rovanperä etenee sivuluisussa myös vapaa-ajallaan – tällainen on Kallen Toyota Supra! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Drifting on imaissut Kalle Rovanperän yhä tiukemmin otteeseensa. Rallin hallitsevalta maailmanmestarilta Kalle Rovanperältä ei vauhdin hurmaa puutu rallien ohellakaan. Alkavalla kaudella Toyota-kuljettaja aikoo nimittäin osallistua kaikkiin aikataulunsa sallimiin kilpailuihin.Sarjan nimi on Drift Masters European Championship ja sitä ajetaan nimensä mukaisesti vain Euroopassa. Rovanperältä jää kuuden osakilpailun kaudesta ajamatta vain avausosakilpailu Irlannissa sekä juuri ennen Suomen MM-rallia ajettava Latvian osakilpailu.Rallin MM-sarjan kiertämisestä Kalle Rovanperälle jää aikaa osallistua myös muihin sarjoihin. Kuva: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJapanissa rakennettu drifting-SupraRajumman puoleiseksi rakennettu Toyota Supra lipui hiljattain ulos Puuppolan-kodin autotallista, jossa sitä viimeisteltiin kesän koitoksiin.- Auto on rakennettu Japanissa Toyota Gazoo Racingin ja legendaarisen driftaajan Daigo Saiton pajalla. Hän rakentaa uusia autoja ja hän teki meidänkin automme. Kun auto tuli Suomeen, muutimme sitä aika paljon omia tarpeitani ja omaa käyttötyyliäni varten.Jokaisen auton sydän on moottori, joka Rovanperän Suprassa on tehty viimeisen päälle ärhäkkään etenemiseen. Tehoa on noin 900 hevosvoimaa, ja 1100Nm vääntöä tarkoittaa sitä, että auton laulu ei katkea missään tilanteessa.- Moottori on Toyotan legendaarinen, kolmelitrainen, joka oli 90-luvun Suprassa. Se on sitten porattu 3,4-litraiseksi ja rakennettu kestävillä osilla. Turbo on lisätty ja moottorinohjaus on tehty asianmukaiseksi. Siinä on kaikki, mitä kilpamoottori tarvitsee, Rovanperä vahvistaa.Rovanperän Toyota Suprassa on tehoa on noin 900 hevosvoimaa ja 1100 newtonmetriä vääntöä. Kuva: Vesa Liupakka / @liupakkamediaRaju koitos voimansiirrolleSankka savu on tunnusomaista driftingissä, kun kumi laitetaan vikisemään. Autojen voimansiirrolle kyse on melkoisesta urakasta, vaikka kilometreissä mitattuna ei puhutakaan järin suuresta puhteesta. Pitoa radasta irtoaa kuitenkin paljon enemmän kuin äkkiä arvaisikaan.- Vaihdelaatikko on Samsonasin viisilovinen sekventaalilaatikko. Voimansiirto on muutettu kestämään ison tehon rasitukset. Kardaani on hiilikuituinen. Laji on aika raju voimansiirrolle, kun kytkinpommia tulee koko ajan. Rengas pysähtyy välillä, ja laitetaan taas uudestaan pyörimään kahtasataa.Vaikka materiaalit on valittu luonnollisesti vain kilpakäyttöä varten, ei kyse siitä huolimatta ole täysin vapaasta luomuksesta. Kehitystä rajoitetaan tekniikkasäännöillä etenkin auton alustan osalta.- Koriltaan auto on 90-luvun Supra, josta on keula ja perä leikattu pois sillä tavalla kuin sen saa tehdä. Akselit ja tukivarret on vaihdettu. Iskarin yläpää pitää olla vakiopaikalla, eli korin kiinnitystä ei saa muuttaa, mutta lisäpaloilla voi muutoksia tehdä. Renkaiden pitää kääntyä paljon, kun mennään kulmassa, joten ohjaukseenkin on tehty muutoksia.Rovanperä arvioi drifting-autonsa hintalapun sadan ja kahdensadan tuhannen euron väliin. Kuva: Vesa Liupakka / @liupakkamediaHuimia nopeuksiaRallissa käytetyt nopeudet ovat vaikuttavia, mutta samaa voi sanoa myös driftingistä, jossa auto rallinopeuksissa ohjataan hallittuun sivuluisuun, ja yleisön viihtyvyys on taattu.- Riippuu radasta, mutta nopeilla radoilla mennään 160km/h entryyn, eli siihen kohtaan, josta luisu lähtee. Siitä vauhti vähän hiljenee, mutta aina mennään toista sataa poikittain monella radalla. Joskus auto paiskataan luisuun jopa 180km/h vauhdista.Auton käsittely ja suuret nopeudet ovat Rovanperälle tuttuja juttuja leipätyön kautta. Driftingin isoin haaste on pitää ajaminen millintarkkana, sillä pariajossa tarkkailtavana on myös edellä menevän auton liikkeet, joita pitää peilata jatkuvasti.- Ajaminen on tosi tarkkaa nykyisin. Laji on vaikeutunut parissa vuodessa, kun pitoa on lisätty älyttömästi autoon ja renkaisiin. Kaikki haluavat päästä kovempaa, joten laji on nopeutunut. Tarkasti sivuluisussa ajaminen on se haaste.Ajokustannukset lajissa ovat ralliin verrattuna maltillisia, mutta huippuauto ei sitä varsinaisesti ole. Huolella tehty auto maksaa liki rallin MM-sarjasta tutun Rally2-auton verran.- Jos auton arvon laskee osien hinnalla, niin se menee johonkin sadan ja kahdensadan tuhannen euron väliin, ynnää Rovanperä.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Vesa Liupakka / @liupakkamedia ja Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon