28.10.2023 Uutinen Saataisiinko sähköpotkulautailu kuriin näillä keinoin? Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliitto kannattaa ongelmien korjaamiseksi mikroliikkumiseen selkeää promillerajaa, liikennevakuutusvelvollisuuden käyttöä sekä lautojen pysäköinnin ratkaisemista erillispaikoin. Sähköpotkulaudat ovat vaivattomia ja nopeita kaupunkikulkimia lyhyille matkoille. Yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen katukuvaan ilmestyminen ja niiden suosion kasvu ovat kuitenkin tuoneet mukanaan monia lieveilmiöiltä kuten vaaroja itselle ja muille aiheuttavaa ajokäytöstä, päihteiden vaikutuksen alaisena ajamista sekä potkulautojen hylkäyksen käytön jälkeen esteiksi kulkuväylille.Kulkuväylille ja ovien edustoille jätetyt vuokralaudat aiheuttavat merkittäviä hankaluuksia etenkin näkövammaisille ja lastenrattailla liikkuville.Moottori uutisoi vastikään liikenne- ja viestintäministeriön käynnistämästä ryhtiliikkeestä eli työryhmän perustamisesta kitkemään mikroliikkumisen ongelmia. Uutisen otsikkona oli Sähköpotkulautailu kuriin kesäksi 2025 – jos ryhtiliike onnistuu.Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähköavusteisten polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen, käyttämistä liikkumiseen.Työryhmän perustamisen tavoite on valmistella hallituksen esitys mikroliikkumista ohjaavasta lainsäädännöstä. Elokuun loppuun 2025 toimivan työryhmän perustaminen ei ole yllätys, sillä pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelman kirjauksen mukaan hallituskauden aikana on tavoitteena luoda mikroliikkumista ohjaavaa lainsäädäntöä, minkä lisäksi annetaan kaupungeille ja kunnille työkalut mikroliikkumisen hallintaan.Taustalla on myös liikenneministeriön maaliskuussa julkistama kuripaketti, josta Moottori uutisoi tuoreeltaan otsikolla Sähköpotkulautailun kuripaketti: pysäköintikielto jalkakäytäville, promilleraja ja huumepikatesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRyhtiliike vaatii kattavia toimiaLiikenne- ja viestintäministeriö alkukeväästä laatiman kuripaketin eli ns. arviomuistion mukaan ongelmien ratkaisemisessa paras lopputulos saavutettaisiin useiden toimenpiteiden yhtäaikaisella toteuttamisella.Autoliitto on esittänyt kuripaketin osalta omat arvionsa eri toimien tehokkuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta, niistä lisää täällä.Autoliitto: nämä keinot käyttöön!Autoliitto liikenne- ja viestintäministeriölle antama lausunto sähköpotkulautailun ja mikroliikkumisen ratkaisu- ja sääntelyvaihtoehtoja käsittelevästä arviomuistiosta erittelee eri kurikeinoja. Autojen ja muiden moottoriajoneuvojen, kuten mopojen ja moottoripyörien kuljettamiseen on asetettu promilleraja. Autoliitto huomauttaa lausunnossaan, että moottoripyöräilijät ja mopoilijat aiheuttavat pääasiassa vahinkoja itselleen, kuten mikroliikkujatkin.Tästä huolimatta ajoneuvojen promillerajasta on määrätty tarkasti ja näitä ajoneuvoja koskee rekisteröinti- ja liikennevakuuttamisvelvollisuus. Tällä mahdollistetaan rangaistuksen antaminen ja liikennevakuutuksen korvausten rajaaminen sekä takaisinperintä.Kolarien kustannusten sälyttyminen kaikille veronmaksajille vaatii Autoliton mukaan korjausta.Päihtyneiden sähköpotkulautailijoiden ja pyöräilijöiden valtakunnalliset liikenneonnettomuuksien kokonaiskustannusten ei pitäisi jäädä kaikkien veronmaksajien vastattavaksi, vaan ne pitäisi kohdistaa vahingon aiheuttajien tai heidän ajoneuvojensa liikennevakuutukseen, kuten menetellään muiden liikennevakuutusvelvollisuuden piiriin kuuluvien moottoriajoneuvojen kohdalla. Mikroliikkumiseen tulee asettaa selkeä promilleraja ja seuraamukset sen rikkomisesta ja siten antaa poliisille toimivaltuudet puhalluttaa alkoholin tai testata huumausaineiden vaikutuksen alla ajamisesta epäilty kuljettaja.Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä pyöräilyn ja mikroliikkumisen promillerajasta esitetään yhtenä uhkana sitä, että harvaan asutuilla alueilla päihtyneenä kulkemiseen valittaisiin pyörän sijasta auto. Tämä arvion suhteen Autoliitto on varsin epäileväisillä mielin:On hyvin vaikea nähdä tilannetta, jossa näin todellisuudessa tapahtuisi, sillä autolla ajaminen humalassa on vahvasti kriminalisoitu ja yhteiskunnassa yleisesti hyvin tuomittavaa. Tämän lisäksi se on erittäin vaarallista muitakin kuin kuljettajia kohtaan. Lähes jokainen ymmärtää sen juovuksissakin.Vakuuttamisvelvollisuus ja rekisteröiminenSosiaali- ja terveysministeriön työryhmän mukaan uuden Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin täytäntöönpano merkitsee yli 25 km/h kulkevien ja yli 25 kg painavien sähköajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuutta. Autoliiton mukaan vakuuttamisvelvollisuuden valvonnan kannalta olisi tarkoituksenmukaista myös edellyttää niiden rekisteröimistä ajoneuvojen yksilöimiseksi.Ilman rekisteröintiä näiden ajoneuvojen tunnistaminen ja yksilöinti liikenteessä olisi käytännössä erittäin hankalaa ja se vaikeuttaisi myös vaatimusten kohdentamista liikennevakuutuksen perusteella. Mikroliikkumisvälineiden rekisteröintivelvollisuus ja sen toteuttamisen edellytykset tulee selvittää ajoneuvojen tunnistamisen mahdollistamiseksi.Rekisteröintivelvollisuuden laajentaminen voitaisiin rajoittaa vain liikennevakuutettaviin ajoneuvoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPysäköinti erillispaikoilleSähköpotkulautojen tai polkupyörien siirtäminen pysäköitäväksi kadulle vähentää Autoliiton näkemyksen mukaan oleellisesti autoille ja muille moottoriajoneuvoille tarkoitettua pysäköintitilaa.Esimerkiksi Helsingin kaupunki on jo suunnitellut yli 140 pysäköintiruudun muuttamista mikroliikkumisvälineiden pysäköintipaikoiksi. Mikäli pysäköinti muualle kuin kadulle tai ajoradalle kielletään, niin tämän lisäksi jatkossa sähköpotkulautoja on kadulla myös muissa kuin niille erityisesti osoitetuissa pysäköintiruuduissa, mikä entisestään vähentää pysäköintimahdollisuuksia kaupungeissa. Se myös lisää osaltaan pysäköintipaikan etsimiseen käytettävää ylimääräistä ajoa ja vaikeuttaa asukaspysäköintipaikkojen käyttöä ja asiointiliikennettä kaupungeissa.Autoliiton mukaan pysäköintiratkaisuissa on kyse myös tasavertaisuudesta.Ei ole mitenkään perusteltavissa, että maksulliset pysäköintipaikat osoitetaan maksutta mikroliikkumisen ajoneuvojen käyttöön. Jalkakäytävillä ja pyöräteillä tai niiden läheisyydessä muussa katutilassa on paljon paikkoja ja alueita, joihin mikroliikkumisvälineiden pysäköintialueita voidaan rakentaa ja osoittaa ilman merkittävää haittaa liikkumiselle. Sähköpotkulautojen ja polkupyörien pysäköintiä ei tule siirtää kaduille muille ajoneuvoille tarkoitetuille pysäköintipaikoille.Autoliitto kannattaa sitä, että yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tulee pysäköidä niille osoitetuilla paikoille.Jalkakäytävillä ja pyöräteillä tai niiden läheisyydessä muussa katutilassa on paljon paikkoja ja alueita, joihin mikroliikkumisvälineiden pysäköintialueita voidaan rakentaa ja osoittaa muuta liikennettä häiritsemättä. Samalla sähköpotkulautojen siirtämiseen liittyvä byrokratiaa pitää vähentää ja mahdollistaa välitön siirto.Teksti: Marko Jokela Kuvituskuva: Timo Turkula / Moottorin arkisto Lähteet: Liikenne- ja viestintäministeriö / työryhmä, liikenne- ja viestintäministeriö / arviomuistio, Helsingin kaupunki, Autoliitto a:10:{i:0;s:6:"116573";i:1;s:6:"118405";i:2;s:6:"119715";i:3;s:6:"133977";i:4;s:5:"97459";i:5;s:6:"134080";i:6;s:5:"94630";i:7;s:6:"131504";i:8;s:6:"142593";i:9;s:6:"147713";} Lue lisää Kaikki artikkelit 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 4.10.2024 Uutinen Kyselytutkimus: Automaattinen taskuparkkitoiminto epäilyttää suomalaisia – vinkit toiminnon käyttöön 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Liikennepolitiikka Taksit puhuttavat – ”Lohduttoman sekavaa ja ärsyttävää” 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla