9.5.2026 Sähköautot Sähköautoilijan päiväkirja: hyvä, huono talviauto Teksti Jukka Tolvanen Kuva Jari Saarentaus & ChatGPT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun aloittelija joutui toteamaan viime talvena, että kova pakkanen puraisee merkittävän siivun toimintamatkasta ja lataaminenkin vaatii valmistautumista. Toisaalta sähköauto lämpiää hetkessä ja lähtee pihasta kuin ninja. Kun oikea talvi viimein saapuu Etelä-Suomeen saakka, on uusi sähköautoilija totisen paikan edessä. Siinä missä jo alun perinkin on käynyt selväksi, että kotilatausmahdollisuus helpottaisi sähköautoilijan elämää, niin nyt alkaa tuntua siltä, että kotilataus olisi kyllä lähes välttämätön sujuvan sähköautoilun kannalta. Jos auton voisi laittaa kotipihassa aina piuhaan päivän päätteeksi ja aamulla voisi lähteä liikenteeseen täydellä tai vaikka 80 prosenttiin rajoitetulla akun varauksella, niin mitään haasteita ei arjen ajeluissa olisi. Mutta kun näin ei vielä ole, edellyttää talvi sähköautoilijalta vielä enemmän ennakkosuunnittelua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kylmä akku aiheuttaa päänvaivaa Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 8 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (4) Sähköauto on ominaisuuksiltaan erilainen kulkuneuvo kuin polttomoottoriauto. Toinen on parempi toisissa asioissa, toinen toisissa. Sähköpotkulautaa ja polkupyörääkään ei voi suoraan verrata. Jos on kotona latausmahdollisuus ja liikkuu pääsääntöisesti lähialueilla alle 200 km päivässä, on sähköauto ylivoimainen. Jos taas ajelee pitkiä siirtymiä, on perinteinen auto vielä vahvoilla. Aika tarkkaan näin. Kiitos kommentista. –AK On totta, että sähköautoilu vaatii hieman suunnittelua ja varautumista. Muutama vuosi sitten ajoin hotellille ja akku oli noin 30%:n tasolla. Aamulla pakkasta -25 astetta ja siitä siirtyminen asiakkaalle. Muutaman tunnin päästä lähtö kotiin 20%:n akulla ja ensin laturiin kylmällä akulla. Siinä sitten odoteltiin hetki ja toinen. Opin kerrasta ja sen jälkeen illalla laturille ja sieltä hotelliin. Juuri näin, muutaman kokemuksen jälkeen oppii paljon. Olen itsekin huomannut, että kiusaus jättää lataaminen aamuun on harvoin hyvä idea. –AK Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.6.2026 Päivän kuva Muistatko miksi Renault 4:sta kutsuttiin ”Tipparelluksi”? 24.6.2026 Esittely Miten on, riittääkö lähes tuhat litraa tavaratilaa? 24.6.2026 Automatkailu Botania – salattu ja huima perhospuutarha sekä maailman suurin kivilabyrintti 24.6.2026 Testit Pikakoe: Voiko mukana kulkeva Motorwerk EV Type2 11 kW -latauslaite korvata kotilaturin? 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 22.6.2026 Lentokoneet Finnairilla ei ole ollut 12 vuoteen yhtään Boeingin konetta, mutta silti jopa 12 Finnairin lentoa lennetään joka päivä Boeing 737:llä 21.6.2026 Koeajo Mistä tietää, että vuosimallin 1962 Mercedes-Benz 190D on valmis käynnistymään? - Siitä, kun peukaloa polttaa! 23.6.2026 Päivän kuva Muistatko miksi Renault 4:sta kutsuttiin ”Tipparelluksi”? 19.6.2026 Päivän kuva Tunnistatko auton tästä poistoilmaventtiiliksi naamioidusta polttoaineen täyttöaukosta? 20.6.2026 Huutokauppahelmet Kun vuosimallin 1995 Cadillac Fleetwoodin varustelistalta ruksittiin perävaunupaketti, siitä tuli useimpia isoja maastureitakin kyvykkäämpi veturi - Huutokauppahelmet 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 15.6.2026 Laivat Tämä "töpseli" syöttää Silja Linen aluksille satamassa 11 kilovolttia ja noin kolmea megawattia - riittää juuri pitämään valot ja ilmastoinnin päällä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 16.6.2026 Laivat Kuva ei herkimmille! Näin voi käydä, jos laivan pohjan unohtaa säännöllisesti putsauttaa