9.5.2026 Sähköautot Sähköautoilijan päiväkirja: hyvä, huono talviauto Teksti Jukka Tolvanen Kuva Jari Saarentaus & ChatGPT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun aloittelija joutui toteamaan viime talvena, että kova pakkanen puraisee merkittävän siivun toimintamatkasta ja lataaminenkin vaatii valmistautumista. Toisaalta sähköauto lämpiää hetkessä ja lähtee pihasta kuin ninja. Kun oikea talvi viimein saapuu Etelä-Suomeen saakka, on uusi sähköautoilija totisen paikan edessä. Siinä missä jo alun perinkin on käynyt selväksi, että kotilatausmahdollisuus helpottaisi sähköautoilijan elämää, niin nyt alkaa tuntua siltä, että kotilataus olisi kyllä lähes välttämätön sujuvan sähköautoilun kannalta. Jos auton voisi laittaa kotipihassa aina piuhaan päivän päätteeksi ja aamulla voisi lähteä liikenteeseen täydellä tai vaikka 80 prosenttiin rajoitetulla akun varauksella, niin mitään haasteita ei arjen ajeluissa olisi. Mutta kun näin ei vielä ole, edellyttää talvi sähköautoilijalta vielä enemmän ennakkosuunnittelua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kylmä akku aiheuttaa päänvaivaa Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 8 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (4) Sähköauto on ominaisuuksiltaan erilainen kulkuneuvo kuin polttomoottoriauto. Toinen on parempi toisissa asioissa, toinen toisissa. Sähköpotkulautaa ja polkupyörääkään ei voi suoraan verrata. Jos on kotona latausmahdollisuus ja liikkuu pääsääntöisesti lähialueilla alle 200 km päivässä, on sähköauto ylivoimainen. Jos taas ajelee pitkiä siirtymiä, on perinteinen auto vielä vahvoilla. Aika tarkkaan näin. Kiitos kommentista. –AK On totta, että sähköautoilu vaatii hieman suunnittelua ja varautumista. Muutama vuosi sitten ajoin hotellille ja akku oli noin 30%:n tasolla. Aamulla pakkasta -25 astetta ja siitä siirtyminen asiakkaalle. Muutaman tunnin päästä lähtö kotiin 20%:n akulla ja ensin laturiin kylmällä akulla. Siinä sitten odoteltiin hetki ja toinen. Opin kerrasta ja sen jälkeen illalla laturille ja sieltä hotelliin. Juuri näin, muutaman kokemuksen jälkeen oppii paljon. Olen itsekin huomannut, että kiusaus jättää lataaminen aamuun on harvoin hyvä idea. –AK Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2026 Kuluttajat Autoilija pysäköi väärälle alueelle muutaman metrin päähän oikeasta – pysäköinti oli maksettu, valvontamaksuja kertyi silti kolme 9.6.2026 Laivat M/S Silja Serenade, merentutkimusalus vuodesta 1998 - ottaa 3 000 tieteellistä merivesinäytettä jokaisella matkallaan 10.6.2026 Koeajo Koeajo: Peugeot 308 SW GT – uusi tekniikka tekee tyylikkäästä farmarista vakuuttavamman 10.6.2026 Viikon arkistopoiminto Mamma mia! - yhtye, joka toi Ruotsiin Scaniaakin enemmän verotuloja, valitsi alleen saksalaisia menopelejä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 3.6.2026 Liikenne Onko tässä Suomen sekavin liikenneympyrä? 6.6.2026 Huutokauppahelmet Kimi Räikkösen signeeraama, 38 kilometriä ajettu Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Racing Edition n:o 1/35 - Huutokauppahelmet 4.6.2026 Koeajo Tätä vuosimallin 1990 Toyota Hiace 4WD:tä täytyy kohdella silkkihansikkain, sillä sen sisäänajo on vielä pahasti kesken 4.6.2026 Ajokortit Vanhaa ajokorttia ei enää tarvitse palauttaa Traficomille – uudistus tuo satoja tuhansia euroja säästöä 7.6.2026 Koeajo Koeajossa suomalaisten suuresti suosima vuosimallin 1973 Fiat 600, joka on itse asiassa oikeasti Seat - ja kovin pätevästä syystä 14.5.2026 Päivän kuva Tunnistatko tämän Helsingissä Saksan kilvissä ja testiteippauksissa liikuskelleen auton? 15.5.2026 Ajoneuvot Katumaasturissa 2,5-litrainen ahtamaton bensiinimoottori ja perinteinen automaattivaihteisto: 150 kilometriä ajoa keskikulutuksella 5,3 l/100 km