30.11.2023 Uutinen Sähköautoko? Ei todella, en siedä yhteiskunnan määräilyä! Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdelle täyssähköauto edustaa haluttua edelläkävijyyttä, toinen karsastaa liikenteen sähköistymiseen sysimistä – tuore kyselytutkimus paljastaa autoilijoiden mielipiteet käyttövoimamurroksesta. Autoilun sähköistyminen jakaa kantoja ja aiheuttaa parran pärinää.Autoilijoiden kesken rajalinjat kärjistyvät akselille täyssähköautot–polttomoottoriautot. Kummallakin autoilijaryhmällä on valmius kertoa oman käyttövoimansa valtit – ja tietty myös vastapuolen heikot kohdat.Osa suomalaisista hinkuu sähköautoilijaksi ja myös kertoo täyssähköautoilun valteista kaikille auliisti, osa suomalaisista karsastaa käyttövoimamurrokseen sysimistä yhteiskunnan ärsyttävänä määräilynä.Ja nyt autorahoitusyhtiö Santander Consumer Finance on tutkituttanut autoilijoiden mielipiteitä aiheesta eli syitä ja esteitä sähköauton hankintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmasosalle sähkis todennäköinenSantanderin teettämä tutkimus paljasti tukun mielenkiintoisia syitä siihen, miksi sähköauto kiinnostaa tai miksi sitä ei hankita. Vastauksissa nousivat muutkin seikat kuin hinta ja ympäristö.Lähes kolmasosa Santanderin YouGovilla teettämän kyselyn vastaajista arvelee, että kun autonvaihto on seuraavan kerran ajankohtaista, valinta osuu erittäin tai melko todennäköisesti sähköautoon.Yleisin syy sähköauton omistamiselle tai sen hankkimisen harkinnalle on ajamisen edullisuus: 67 prosenttia vastasi näin. Toiseksi yleisin syy on ympäristöystävällisyys, joka on tärkeintä yli 60-vuotiaille.Moni mies ei aio hankkiaTuoreen kyselyn perusteella 18 prosenttia miesvastaajista ei ole hankkinut tai aio hankkia sähköautoa, koska kokee yhteiskunnan ohjailevan autovalinnoissa, eivätkä he halua tulla ohjailluiksi. Naisista näin ajattelee joka kymmenes.Kyselyyn vastaajista puolet aikoo vaihtaa tai hankkia auton seuraavan kolmen vuoden aikana. Millainen se auto on – sitä selvästi pohditaan ja punnitaan parhaillaan monelta kantilta.– On luonnollista, että ihmisiä kiinnostavat sähköautot eri syistä, aivan kuten kaikkien kestotavaroiden kohdalla. Trendi on kuitenkin selvä: tulemme tulevaisuudessa näkemään yhä enemmän sähköautoja Suomen liikenteessä, Santanderin toimitusjohtaja ja kaupallinen johtaja Kari Kauppinen arvioi.Nuoriin vetoaa teknologia ja tyylikkyysAlle kolmekymppisiin vetoavat vanhempia ikäryhmiä selkeästi enemmän sähköauton moderni teknologia, hyvät ajo-ominaisuudet ja tyylikäs design, jonka valitsi syyksi noin kolmasosa alle 30-vuotiaista, mutta yli 60-vuotiaista vain 6 prosenttia.Myös halu olla edelläkävijä kiinnostaa eniten alle kolmekymppisiä: noin viidesosalle heistä se on syy omistaa sähköauto tai harkita sen hankkimista. 30–39-vuotiaissa tämä on oleellista enää vain 4 prosentille vastaajista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsteenä sähköauton hintaKotitalouksien liikkumistapavalintojen ja autonhankintaratkaisujen realiteettina ovat taloudelliset mahdollisuudet. Kohonneiden korkokustannusten aikana uuden tai edes nykyistä autoa uudemman henkilöauton hankinta voi olla tekemätön paikka: omasta nykyautosta ei vaihtaessa saa niin korkeaa hyvityshintaa, että autonvaihto olisi mahdollista.Suurin syy olla hankkimatta sähköautoa ei ole yllätys. Se on edelleen täyssähköauton hankintahinta kuten 66 prosenttia vastaajista kertoi. Vain kaksi prosenttia on valmis maksamaan sähköautosta selvästi enemmän kuin polttomoottoriautosta, noin neljäsosa hieman enemmän.Toimintamatka arveluttaaMuita yleisiä syitä siihen, että sähköautoa ei ole hankittu tai aiota hankkia, ovat epäilys akun kapasiteetista, auton vikaherkkyydestä tai hankalasta korjaamisesta ja auton käyttäytymisestä talvella. Neljäsosaa arveluttaa sähkön hinta.Kolmasosa mainitsi syyksi latauspisteen puuttumisen kodin tai työpaikan yhteydestä. Neljäsosa vastaajista kertoi syyksi latausverkoston tilanteen.Käytettyjä ei vielä tarjollaKäytettyjä – eli usein halvempia – sähköautoja ei vielä ole tarjolla suurissa määrin, mutta niistä on erittäin tai melko kiinnostunut noin kolmasosa vastaajista.– Tarjonnan lisääntyessä myös edullisempia uusia sähköautoja on tarjolla entistä enemmän. Kun kilpailu sähköautomarkkinoilla kiristyy ja autotehtaiden tuotantokapasiteetti lisääntyy, sähköautojen hintakilpailukyky polttomoottoriautoihin verrattuna parantuu jatkuvasti. Huomaamme tämän selvästi myös Santanderilla sähköautojen rahoitusmäärän kasvussa, Kauppinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastovaikutukset epäilyttävätSantanderin teettämän kyselyn perusteella sähköauton hankkimista vastaan on monella myös näkemyksellisiä syitä: 29 prosenttia vastasi, ettei usko sähköauton olevan ratkaisu ilmastonmuutoksen vähentämiseksi, ja osuus nousee 40 prosenttiin niillä, jotka eivät aio hankkia sähköautoa pidemmänkään ajan kuluessa. Näin kantoja selvitettiin Santanderia varten tehdyn kyselytutkimuksen toteutti YouGov sähköisenä kyselynä kuluttajapaneelissa lokakuun lopulla. Lopullinen kohderyhmä oli 1 010 yli 18-vuotiasta suomalaista, joilla on ajokortti ja jotka ajavat autolla ainakin joskus. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Santander Consumer Finance Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää