30.11.2023 Uutinen Sähköautoko? Ei todella, en siedä yhteiskunnan määräilyä! Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdelle täyssähköauto edustaa haluttua edelläkävijyyttä, toinen karsastaa liikenteen sähköistymiseen sysimistä – tuore kyselytutkimus paljastaa autoilijoiden mielipiteet käyttövoimamurroksesta. Autoilun sähköistyminen jakaa kantoja ja aiheuttaa parran pärinää.Autoilijoiden kesken rajalinjat kärjistyvät akselille täyssähköautot–polttomoottoriautot. Kummallakin autoilijaryhmällä on valmius kertoa oman käyttövoimansa valtit – ja tietty myös vastapuolen heikot kohdat.Osa suomalaisista hinkuu sähköautoilijaksi ja myös kertoo täyssähköautoilun valteista kaikille auliisti, osa suomalaisista karsastaa käyttövoimamurrokseen sysimistä yhteiskunnan ärsyttävänä määräilynä.Ja nyt autorahoitusyhtiö Santander Consumer Finance on tutkituttanut autoilijoiden mielipiteitä aiheesta eli syitä ja esteitä sähköauton hankintaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmasosalle sähkis todennäköinenSantanderin teettämä tutkimus paljasti tukun mielenkiintoisia syitä siihen, miksi sähköauto kiinnostaa tai miksi sitä ei hankita. Vastauksissa nousivat muutkin seikat kuin hinta ja ympäristö.Lähes kolmasosa Santanderin YouGovilla teettämän kyselyn vastaajista arvelee, että kun autonvaihto on seuraavan kerran ajankohtaista, valinta osuu erittäin tai melko todennäköisesti sähköautoon.Yleisin syy sähköauton omistamiselle tai sen hankkimisen harkinnalle on ajamisen edullisuus: 67 prosenttia vastasi näin. Toiseksi yleisin syy on ympäristöystävällisyys, joka on tärkeintä yli 60-vuotiaille.Moni mies ei aio hankkiaTuoreen kyselyn perusteella 18 prosenttia miesvastaajista ei ole hankkinut tai aio hankkia sähköautoa, koska kokee yhteiskunnan ohjailevan autovalinnoissa, eivätkä he halua tulla ohjailluiksi. Naisista näin ajattelee joka kymmenes.Kyselyyn vastaajista puolet aikoo vaihtaa tai hankkia auton seuraavan kolmen vuoden aikana. Millainen se auto on – sitä selvästi pohditaan ja punnitaan parhaillaan monelta kantilta.– On luonnollista, että ihmisiä kiinnostavat sähköautot eri syistä, aivan kuten kaikkien kestotavaroiden kohdalla. Trendi on kuitenkin selvä: tulemme tulevaisuudessa näkemään yhä enemmän sähköautoja Suomen liikenteessä, Santanderin toimitusjohtaja ja kaupallinen johtaja Kari Kauppinen arvioi.Nuoriin vetoaa teknologia ja tyylikkyysAlle kolmekymppisiin vetoavat vanhempia ikäryhmiä selkeästi enemmän sähköauton moderni teknologia, hyvät ajo-ominaisuudet ja tyylikäs design, jonka valitsi syyksi noin kolmasosa alle 30-vuotiaista, mutta yli 60-vuotiaista vain 6 prosenttia.Myös halu olla edelläkävijä kiinnostaa eniten alle kolmekymppisiä: noin viidesosalle heistä se on syy omistaa sähköauto tai harkita sen hankkimista. 30–39-vuotiaissa tämä on oleellista enää vain 4 prosentille vastaajista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEsteenä sähköauton hintaKotitalouksien liikkumistapavalintojen ja autonhankintaratkaisujen realiteettina ovat taloudelliset mahdollisuudet. Kohonneiden korkokustannusten aikana uuden tai edes nykyistä autoa uudemman henkilöauton hankinta voi olla tekemätön paikka: omasta nykyautosta ei vaihtaessa saa niin korkeaa hyvityshintaa, että autonvaihto olisi mahdollista.Suurin syy olla hankkimatta sähköautoa ei ole yllätys. Se on edelleen täyssähköauton hankintahinta kuten 66 prosenttia vastaajista kertoi. Vain kaksi prosenttia on valmis maksamaan sähköautosta selvästi enemmän kuin polttomoottoriautosta, noin neljäsosa hieman enemmän.Toimintamatka arveluttaaMuita yleisiä syitä siihen, että sähköautoa ei ole hankittu tai aiota hankkia, ovat epäilys akun kapasiteetista, auton vikaherkkyydestä tai hankalasta korjaamisesta ja auton käyttäytymisestä talvella. Neljäsosaa arveluttaa sähkön hinta.Kolmasosa mainitsi syyksi latauspisteen puuttumisen kodin tai työpaikan yhteydestä. Neljäsosa vastaajista kertoi syyksi latausverkoston tilanteen.Käytettyjä ei vielä tarjollaKäytettyjä – eli usein halvempia – sähköautoja ei vielä ole tarjolla suurissa määrin, mutta niistä on erittäin tai melko kiinnostunut noin kolmasosa vastaajista.– Tarjonnan lisääntyessä myös edullisempia uusia sähköautoja on tarjolla entistä enemmän. Kun kilpailu sähköautomarkkinoilla kiristyy ja autotehtaiden tuotantokapasiteetti lisääntyy, sähköautojen hintakilpailukyky polttomoottoriautoihin verrattuna parantuu jatkuvasti. Huomaamme tämän selvästi myös Santanderilla sähköautojen rahoitusmäärän kasvussa, Kauppinen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastovaikutukset epäilyttävätSantanderin teettämän kyselyn perusteella sähköauton hankkimista vastaan on monella myös näkemyksellisiä syitä: 29 prosenttia vastasi, ettei usko sähköauton olevan ratkaisu ilmastonmuutoksen vähentämiseksi, ja osuus nousee 40 prosenttiin niillä, jotka eivät aio hankkia sähköautoa pidemmänkään ajan kuluessa. Näin kantoja selvitettiin Santanderia varten tehdyn kyselytutkimuksen toteutti YouGov sähköisenä kyselynä kuluttajapaneelissa lokakuun lopulla. Lopullinen kohderyhmä oli 1 010 yli 18-vuotiasta suomalaista, joilla on ajokortti ja jotka ajavat autolla ainakin joskus. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähde: Santander Consumer Finance Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Uutinen Raportti: autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 25.10.2024 Autoilu Talven nopeusrajoitukset käyttöön 29.10. mennessä 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 4.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: elämäntapaversioiden edelläkävijä Volkswagen Golf Country ja toinen kaupan päälle 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava - se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen "korjaussarjaa" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa